تاریخ انتشار: ۱۲:۵۴ - ۱۴ دی ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

چرا آمریکا مجبور به تغییر سیاست‌هایش علیه ایران می‌شود؟

نشریه تریبون با یادآوری اینکه «سیاست نگاه به شرق ایران، واشنگتن را مجبور به بازاندیشی در سیاست‌هایش می‌کند»، نوشت: ایران به دنبال حمایت سیاسی، اقتصادی و استراتژیک از چین و روسیه است.
تنش ایران و آمریکا
رویداد۲۴ تریبون نوشت: ایران و چین در مورد مشارکتی توافق کرده اند که براساس آن چین ۴۰۰ میلیارد دلار در ایران برای یک دوره ۲۵ ساله در اقتصاد، زیرساخت‌ها و صنایع خود سرمایه گذاری کند. روسیه در حال بحث در مورد ارتقاء توافق همکاری خود با ایران است که در دسامبر سال ۲۰۰۱ به امضا رسید. تریبون همچنین نوشت: این شرایط جدید نشان دهنده چرخشی است که اگر فشار‌ها تداوم یابد، ایران می‌تواند آن‌ها را محقق کند.

نشریه تریبون با اشاره به اینکه سیاست فشار حداکثری آمریکا درقبال ایران، این کشور را به سمت تعامل بیشتر با روسیه و چین سوق داده است، تاکید کرد که سیاست نگاه به شرق ایران، واشنگتن را مجبور به بازاندیشی در سیاست‌هایش می‌کند.

نشریه تریبون در گزارشی تحلیلی به قلم یوگیشا گوپتا، دیپلمات سابق هندی با تاکید بر اینکه "تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای کنار گذاشتن توافق هسته‌ای با ایران یک فاجعه بود"، نوشت: تنها نتیجه این اقدام عواقب منفی بود که در حال تغییر شکل خطوط سیاست خاورمیانه‌ای است. ارزیابی ترامپ این بود که توافق به اندازه کافی خوب نبوده، زیرا نه برنامه موشکی ایران و نه سیاست‌های منطقه‌ای این کشور را در برمی گیرد. بنابر این منطق کوشید با اعمال سیاست فشار حداکثری، ایران را مجبور به دادن امتیازات گسترده و تغییر رفتار کند.

این تنها یک مورد از مجموعه اشتباهات سیاست‌های ایالات متحده نسبت به ایران بوده است. اقدامات بعدی توسط دولت ترامپ مانند قرار دادن نام سپاه پاسداران ایران در فهرست سازمان‌های تروریستی، ترور ژنرال قاسم سلیمانی فرمانده ارشد این نیرو‌ها در ژانویه سال ۲۰۲۰ و تایید ضمنی ترور محسن فخری زاده، دانشمند هسته‌ای ایران توسط عوامل اسرائیلی، افکار عمومی ایران را نسبت به ایالات متحده بیگانه کرده است. ایران اعتقاد خود را به سیاست تعامل سازنده و همکاری با غرب از دست داده و اکنون به دنبال تغییر جهت به سمت شرق است.

بیشتر بخوانید: هشدار ظریف به ترامپ و تقویت احتمال درگیری نظامی/ در منطقه چه خبر است؟
در ادامه این گزارش آمده است: ایران با نشان دادن مقاومت حداکثری با ایالات متحده مقابله کرده است. ایران همچنان در میان گروه‌های مورد حمایتش در کشور‌های منطقه، نفوذ دارد. از سویی نیز افزایش خصومت میان سعودی‌ها و حکومت ایران در حال تغییر شکل دادن به روند سیاسی در منطقه است. عربستان سعودی به دنبال کسب تصاعدی حمایت اسرائیل علیه ایران است که به عنوان دشمن مشترک آن‌ها تلقی می‌شود. فشار آمریکا و اسرائیل بر ایران، این کشور را وادار کرد که به دنبال حمایت سیاسی، اقتصادی و استراتژیک از چین و روسیه باشد.

ایران و چین در مورد مشارکتی توافق کرده اند که براساس آن چین ۴۰۰ میلیارد دلار در ایران برای یک دوره ۲۵ ساله در اقتصاد، زیرساخت‌ها و صنایع خود سرمایه گذاری کند. روسیه در حال بحث در مورد ارتقاء توافق همکاری خود با ایران است که در دسامبر سال ۲۰۰۱ به امضا رسید.

تریبون همچنین نوشت: این شرایط جدید نشان دهنده چرخشی است که اگر فشار‌ها تداوم یابد، ایران می‌تواند آن‌ها را محقق کند. خوشبختانه بایدن، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده از اهمیت ایران در خلیج (فارس) آگاه است و اعلام کرده که دولت وی آمادگی لازم برای پیوستن دوباره به توافق هسته‌ای را دارد. اگرچه تهران و واشنگتن مواضع خود درخصوص برجام را سخت‌تر کرده اند، اما با توجه به انتخاب آنها، ایران در‌های خود را بر روابط با ایالات متحده، اروپا و شرکای آن‌ها نمی‌بندد.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
داریوش بیانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
0
0
سرمایه گذاری 400 میلیارد دلاری چین در ایران توهم است این قرارداد کاملا به نفع ایران نوشته شده است و چین پای هیچ قراردادی که به نفع طرف مقابل باشد امضا نمی کند . روسیه متحد اسراییل است و نشانه ان اینکه از حملات اسراییل در سوریه جلوگیری نمی کند
تا زمانی که رابطه ایران با امریکا و اسراییل تنش امیز باشد چین و روسیه در هیچ قرارداد استراتژیکی با ایران وارد نخواهند شد
نظرات شما
پیشخوان