تاریخ انتشار: ۱۶:۲۳ - ۱۶ دی ۱۳۹۹

عوارض سی تی اسکن غیرضروری برای سلامت بدن

یک فوق تخصص ریه گفت: انجام سی تی اسکن‌های بی رویه به علت پرتوتابی بالا، خطر ابتلا به انواع سرطان را افزایش می‌دهد.
عوارض سی تی اسکن غیرضروری
رویداد۲۴ مسعود احتشام، فوق تخصص ریه، اظهار کرد: با گسترش ویروس کرونا درخواست‌های سی تی اسکن قفسه سینه افزایش پیدا کرده است و برخی افراد با کوچک‌ترین علائم و گاهی اوقات بدون نشانه، درخواست انجام سی تی اسکن از قفسه سینه می‌کنند.

او افزود: پس از مراجعه فرد مشکوک و دارای علائم بالینی، پزشک متخصص برای تشخیص ابتلای قطعی او به ویروس کرونا، درخواست تصویربرداری یا همان اسکن ریه می‌دهد، در غیر این صورت پزشک نباید با مشاهده چند علامت مشابه به آنفلوانزا و سرماخوردگی دستور سی تی اسکن دهد.

این فوق تخصص ریه ادامه داد: در صورتی پزشک مجاز به تجویز سی تی اسکن است که علائم بیمار پیشرونده باشد و پزشک بخواهد بفهمد که آیا این علائم به سمت برگشت ناپذیری می‌رود یا منجر به فیبروز ریه می‌شود تا داروی مناسب تجویز کند.

احتشام گفت: پزشک می‌تواند با تجویز یک رادیولوژی ساده هم کووید ۱۹ را تشخیص دهد. رادیولوژی با حداقل اشعه کمترین عوارض را نسبت به سی تی اسکن دارد.

بیشتر بخوانید: علائم ۴ بیماری که اولین بار در دهان ظاهر می‌شود!
او تاکید کرد: انجام سی تی اسکن‌های بی رویه فقط موجب می‌شود که دُز تجمعی اشعه در بدن افزایش پیدا کند و اگر ادامه‌دار شود در آینده‌ای نه چندان دور شاهد بیماری‌های صعب العلاج به ویژه انواع سرطان‌ها خواهیم بود.

این فوق تخصص ریه بیان کرد: مهمترین عارضه سی تی اسکن ابتلا به انواع سرطان است. سی‌تی اسکن به علت پرتوتابی بالا، خطر ابتلا به سرطان سینه را در بین زنان افزایش می‌دهد.

احتشام تصریح کرد: قرار گرفتن در معرض تابش زیاد اشعه ایکس برای کودکان هم خطرناک است. کودکی که چندین بار آزمایش سی تی اسکن انجام داده است بیشتر در معرض خطر ابتلا به مشکلات ناشی از تابش قرار دارد.

او یادآوری کرد: سرطان سینه، سرطان ریه، سرطان تیروئید و سرطان غدد لنفاوی از شایع‌ترین بدخیمی‌های ناشی از رادیواکتیویته در بین افراد است.

این فوق تخصص ریه گفت: خطرات زیان‌بار اشعه ایکس و اسکن‌های این‌چنینی تنها زمانی بارز و مشخص می‌شوند که فرد چندین عکسبرداری اساسی با میزان تشعشع بالا داشته باشد. معمولا کودکان در مقابل تاثیرات تشعشع حساس‌تر هستند، بنابراین بیشتر در معرض خطر قرار دارند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سرطان ، سلامت
نظرات شما
پیشخوان