تاریخ انتشار: ۱۴:۵۹ - ۱۸ دی ۱۳۹۹
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه:

لایحه بودجه ۱۴۰۰ دولت برای فروپاشی تنظیم شده، نه برای اداره کشور

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ با بیان اینکه مردم سفره خود را در ۷ و نیم سال اخیر کوچک‌تر می‌بینند، گفت: لایحه بودجه ۱۴۰۰ دولت برای فروپاشی تنظیم شده، نه برای اداره کشور؛ این در حالی است که قرار بود دلار هزار تومانی بعد از گشایش‌ها تحویل مردم بدهند.

لایحه بودجه ۱۴۰۰
رویداد۲۴ الیاس نادران رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 1400 امروز (پنج‌شنبه 18 دی)‌ در نشست خبری اظهار داشت: مردم سفره خود را در 7 و نیم سال اخیر کوچک‌تر می‌بینند، ولی تلاش داریم تا حداقل برای درست زندگی کردن و آبرومندانه اداره کردن زندگی مردم کارهایی را انجام دهیم. 

وی افزود: من به مواضع رسمی مدیران دولت کاری ندارم، چون اگر دولت در این سطح امنیتی مدیرانش را اداره نمی‌کرد و آنها هم نظرات کارشناسانه سالهای سال که از آن گوش داده و لزوم رفع رانت‌های ناشی از دوگانگی نرخ ارز در بازار را می‌پذیرفتند، امروز پشتیبان مجلس می‌شدند. 

نشنیده‌ام کسی از آنچه دولت تقدیم مجلس کرده، دفاع کند
رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1400 تصریح کرد: وقتی لایحه دولت درباره بودجه 1400 به مجلس تقدیم شد، برآوردهای اولیه آن بود که این لایحه قابل دفاع نیست و امروز هم من در جمع‌های کارشناسانه از هیچ‌کس نشنیده‌ام که از آنچه که دولت تقدیم مجلس کرده دفاع کند.

نادران گفت: تعبیر اولیه مجلس درباره لایحه بودجه 1400 آن بود که این لایحه برای فروپاشی تنظیم شده است نه برای اداره کشور، اما این هنر کمیسیون تلفیق و نمایندگان مجلس بود که این مریض بدحال و اورژانسی را به نحوی معالجه کنند که امکان ادامه حیات را برای آن باقی بگذارند و من امروز خوشحالم که اعلام کنم که

بحمدالله نشاط جوانی و تجربه مجربان در کمیسیون تلفیق که مظهر مجلس است، ترکیبی را ایجاد کرده که یکی از بهترین کمیسیون‌های تلفیق را در سال‌های اخیر داشته باشیم و عزیزانی در این کمیسیون کمک می‌کنند که سابقه اجرایی، سوابق متعدد قانونگذاری در حوزه بودجه و سال‌های سال کارشناسی در حوزه پژوهشی کشور داشته‌اند و این ترکیب امروز به کمک ما آمده است. 

وی خاطرنشان کرد: ما از بازوهای کارشناسی مجلس شامل مرکز پژوهش‌ها و دیوان محاسبات و مراکز تصمیم‌گیری که خارج از قاعده رسمی دولت به ما کمک می‌کنند چه در سازمان برنامه بودجه و چه در مجموعه کارشناسی وزارتخانه‌ها حداکثر استفاده را می‌کنیم و خوشحالم که به ملت عزیز ایران بگویم که ما صمیمی‌ترین مناسبات را با نمایندگان دولت داریم و حداکثر تفاهم برقرار است و نظرات استماع شده و در فرصت لازم دولت از پیشنهادات خود دفاع کرده و نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق تصمیم می‌گیرند. 

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 1400  خاطرنشان کرد: در مورد نرخ ارز این را می‌گویم که نه در لایحه دولت و نه مصوبه کمیسیون تلفیق و نه در هیچ سالی نرخ ارزی برای کشور تعیین نمی‌شود. برخلاف آنچه که گفته می‌شود، اگر به سالهای گذشته مراجعه کنیم همواره یک نرخ ارز محاسباتی در بودجه بوده است که وقتی نرخ ارز به نرخ واقعی کف بازار و حتی نرخ ارز رسمی بانک مرکزی مراجعه کنیم شکاف قابل توجه است.


بیشتر بخوانید: تصمیمات کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰


قرار بود دلار هزار تومانی تحویل مردم بدهند
وی تصریح کرد: قرار بر آن بود که پس از گشایش‌های دلار 1000 تومانی تحویل مردم شود، اما امروز اگر دولت بتواند دلار را در سطح 25 هزار تومان نگه دارد، آن را جزو افتخارات خود می‌داند. 

معیشت مردم خط قرمز ما است
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 1400 تأکید کرد: برای ما در مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه مجموعه‌ای از اعداد و ارقام نیست بلکه بیانگر تأثیر مستقیم بر مسائل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و معیشتی مردم است بنابراین اعداد برای ما تقدسی ندارد و تلاش می‌کنیم تا از خطوط قرمز که همانا بحث معیشتی مردم است، دفاع کنیم.

نادران اظهار کرد: ما بودجه را فقط برای کارمندان دولت نمی‌نویسیم زیرا این بودجه، بودجه حزب دولت نیست بلکه لایحه بودجه عموم مردم و تمام کسانی است که تریبون ندارند و دستشان هم به سیاستمداران نمی‌رسد و افتخار ما نوکری مردم و ایجاد رفاه برای آنها است.
وی افزود: یکی از وارد کننده‌ها با استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی، از کل ملت ایران که یارانه می‌گیرند، بیشتر منفعت کسب کرده است.

نادران در همین زمینه اظهار داشت: آیا ما می‌خواهیم این شیوه را ادامه دهیم؟ ما که برای انتخابات ریاست‌جمهوری اسپانسر نداریم، طرف ما مردم هستند. متولی و ولی نعمت ما مردم هستند. بنابراین به هیچ کسی در کشور بدهکار نیستیم و با هیچ کسی رودربایستی نداریم.

وی تاکید کرد: آنها از طریق انحصارات قطعاً تلاش می‌کنند که در بازار تلاطم به وجود بیاورند ولی برای این هم سناریو پیش بینی کردیم. ما بنا نداریم الان در حوزه مصارف و نحوه مدیریت واردات و بازار از آنچه در نظر داریم رونمایی کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ما از آنچه در مجلس انجام شد دفاع می‌کنیم و از ایده مجلس در مورد دغدغه‌های موجود در خصوص دارو، کالاهای اساسی و نحوه‌ی توزیع یارانه‌ها در آینده نزدیک رونمایی خواهیم کرد این کار هم به دلیل نگرانی از شیطنت و حاشیه‌سازی‌هاست.
نادران گفت: ما در بودجه مابه‌التفاوت نرخ ترجیحی و نرخ ارز بازار را داریم که در واقع حیات خلوت دولت‌هاست و به هر شکلی که می‌خواهند آن را هزینه و توزیع می‌کنند.

وی همچنین تصریح کرد: بودجه‌ای که قرار بود با ۱.۱ میلیون بشکه صادرات در روز و ارز ۳۰۰۰ تومانی بسته شود یکباره با دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه و ارز ۱۱ هزار تومانی بسته شد که این نه تغییر رویکرد کارشناسی، بلکه تغییر رویکرد سیاسی بود. وزیر نفت می‌گفت برای رسیدن به دو میلیون و ۳۰۰ هزار صادرات دو مقدمه نیاز داریم یکی این‌که حاکمیت مساله‌ تحریم را حل کند که در واقع به این معناست که تسلیم نظام سلطه شود و دیگر این‌که در سه ماه ۶۰۰ میلیون دلار پول می‌خواهیم که ظرفیت را به دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز برسانیم بنابراین اساسا ارز ۱۱ هزار تومانی و صادرات دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه جزو توهمات در بودجه بود که ما تلاش کردیم ارقام را واقعی کنیم و به جای این‌که رانت‌های نفتی به ۱۰ شرکت و نهایتا یک شرکت تعلق گیرد به همه مردم اختصاص یابد.

رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ ادامه داد: اعداد و ارقام برای ما تقدسی ندارند و خط قرمز نیستند آنچه خط قرمز ماست منافع مردم، امینت کشور و معیشت مردم و حمایت از تولید و اشتغال است، لذا بی‌اعتنا به اظهارات رسمی مقامات دولتی و براساس پشتوانه کارشناسی و مصالح ملی به دنبال این هستیم که منافع به مردم اصابت کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ما به جای رد لایحه و این‌که دولت در جلسه سه نفره سران قوا به تصمیم برسد اجازه تصمیم را به همه نمایندگان دادیم. همه تلاش ما این بود که علی‌رغم ایرادات اساسی و مبنایی که با رویکرد دولت در لایحه و توزیع امکانات و تنظیم منابع داریم تلاش کنیم اصلاحات ساختاری بودجه‌ای را به صحن علنی تقدیم کنیم که مایه عزت برای کل کشور باشد.

برای کاهش وابستگی به نفت و افزایش درآمد کار کارشناسی انجام دادیم
نادران اضافه کرد: ما در لایحه در بخش منابع برای کاهش وابستگی به نفت و افزایش درآمد کار کارشناسی انجام دادیم دولت برای برداشت از منابع نفتی ۱۹۹ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته بود که این بخش کوچکی از کل برداشت از منابع است که در بودجه پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: دولت بنا داشت با اختیارات خود حداقل ۳۹۴ هزار میلیارد تومان از ارزهای نفتی را مصرف کند ما این عدد را به ۲۶۱ هزار میلیارد تومان کاهش دادیم. نباید خدایی نکرده در تعاملات‌مان دچار خطای تحلیل شویم. دولت همچنین یک اختیار ۷۰ هزار میلیارد تومانی برای انتشار اوراق سلف نفتی در نظر گرفته بود که با توجه به سهم ۴۸ درصدی دولت از درآمدهای نفتی در واقع ۱۵۰ هزار میلیارد تومان پیش فروش نفت بود یعنی دو سال بعد هم باید برای استقراض در سال ۱۴۰۰ هزینه می‌شد و این یعنی تحویل زمین سوخته به دولت بعد دادن که ما این انحرافات را اصلاح کردیم.

منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بودجه ، لایحه بودجه
نظرات شما
پیشخوان