تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۳۰ دی ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۳۲ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

حاشیه جدید علیرضا پناهیان با تحریف هدف بعثت پیامبر/ وقتی قانون برای بعضی برابرتر است!

سخنان علیرضا پناهیان بازخوردی زیادی در فضای مجازی داشت. ظاهرا هدف از بعثت توسط پناهیان تغییر کرده است! او در تازه‌ترین گفته‌های خود که به صورت زنده از نجف و از شبکه سوم صداوسیما پخش می‌شد هدف از بعثت پیامبر اسلام را ارتقای رشد سیاسی مردم بیان کرد.

علیرضا پناهیان حضرت محمد

رویداد۲۴ روز گذشته سخنان علیرضا پناهیان بازخوردی زیادی در فضای مجازی داشت. ظاهرا هدف از بعثت توسط پناهیان تغییر کرده است! او در تازه‌ترین گفته‌های خود که به صورت زنده از نجف و از شبکه سوم صداوسیما پخش می‌شد هدف از بعثت پیامبر اسلام را ارتقای رشد سیاسی مردم بیان کرد و در ادامه اظهار کرد که «ایشان در تحقق این هدف با شکست مواجه شده است.»

پناهیان در سخنان خود با اشاره به وجود یک معنویت و اصول اخلاقی خاص در دوران جاهلیت و عدم وجود رشد سیاسی در آن زمان، به هدف پیامبر اسلام اشاره کرد و گفت: «مردم مدینه قبل از پیامبر اکرم از یک دین و معنویت غیرسیاسی برخوردار بودند. دین به معنای روشی برای عبادت، دین به معنای تاکیدی بر اخلاقیات، دین به معنای یک اعتقادی به خدا. ولی پیامبر اکرم که آمدند می‌خواستند مردم را از نظر سیاسی رشد بدهند، اما مردم در امتحان فاطمیه نشان دادند که آن رشد لازم را پیدا نکردند.»

وی برای تائید گفتار خود به آیه ۱۴۴ سوره آل عمران اشاره کرد و در توضیح عبارت "أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِکُمْ" (آیا اگر پیامبر به مرگ یا شهادت درگذشت شما باز به دین جاهلیّت خود رجوع خواهید کرد؟) گفت: هشدار خداوند در این آیه، در خصوص بازگشت مردم به معنویت غیرسیاسی دوران جاهلیت است که با وجود داشتن کعبه و خدا، نقشی در اداره جامعه نداشتند.

یکی از احادیث مشهور و دارای سند روایی محکم و غیرقابل خدشه که منتسب به نبی مکرم اسلام است و بار‌ها در مجالس گوناگون به عنوان دلیلی بر اخلاقی بودن دستورهای اسلام و اتکای آن بر اخلاقیات عنوان شده است این روایت است که پیامبر اسلام هدف از مبعوث شدن خود را تکمیل فضائل اخلاقی بیان می‌کند: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاق» (سنن البیهقی- حدیث ۱۹۰۹۶)

بیان این موضوع، منحصر به همین یک مورد نیست و در موارد متعدد دیگری نیز نبی مکرم اسلام بر اولویت مکارم اخلاق در اصول بعثت خود اشاره کرده و به طور مثال در جای دیگری می‌فرماید: «عَلَیْکُمْ بِمَکَارِمِ الْأَخْلَاقِ فَإِنَّ رَبِّی بَعَثَنِی‏ بِهَا» (برشما باد تحصیل مکارم اخلاق؛ زیراکه خداوند عز و جل، مرا برای آن‌ها برانگیخت) (وسائل الشیعه-۱۲:۱۷۴)


بیشتر بخوانید: میلیاردر اجاره‌نشین/ علیرضا پناهیان؛ روضه‌خوانی که دوستانش سعادت آباد را به نامش می‌زنند! (فیلم)


با این وصف به نظر می‌رسد جملات بیان شده توسط حجت الاسلام پناهیان ناقص و تک بعدی باشد چراکه برای تبیین دلایل یک واقعه حادث شده پس از وفات پیامبر اکرم که همان شهادت حضرت زهرا (س) است، دلیل اصلی بعثت نبی اکرم را تحت الشعاع قرار داده و از اولویت خارج کرده است.

همگان می‌دانند که اساس اسلام و پایه اصلی دستورهای دینی، توجه به اخلاقیات و اهتمام در ترویج آن است چراکه اگر اصول اخلاقی مورد رعایت همگان قرار گیرد و تک تک افراد جامعه، خود را ملزم به رعایت آن بدانند اکثر قریب به اتفاق معضلات جامعه حل خواهد شد، از معضلات اجتماعی و اقتصادی گرفته تا مشکلات سیاسی و در نتیجه، کلیت جامعه رشد خواهد کرد. اما اگر به رشد سیاسی اکتفا شود قطعا توجه به دیگر جهات، دچار نقصان می‌شود و جامعه به مشکلات عدیده‌ای گرفتار خواهد شد.

اگر اخلاقیات که دلیل بعثت پیامبر اسلام بوده، مورد اهتمام قرار گیرد، حاکمان با مردم خود صادق خواهند بود، جان آن‌ها برایشان اهمیت خواهد یافت، روان آن‌ها ارزش خواهد یافت، وضعیت معیشت و سلامتشان، دغدغه خواهد شد و بسیاری از مسائل دیگر که توجه به آن‌ها موجب اعتماد بیشتر مردم به حکومت و حاکمان و مشارکت فعال‌تر خواهد شد و رشد سیاسی جامعه را ارتقا خواهد داد.

اگر اخلاقیات که اساس دعوت پیامبر اکرم به اسلام است مورد توجه قرار گیرد، آنگاه عدالت از یک واژه کاسبکارانه در دهان ظالمان به یک رفتار عملی و حقیقی تبدیل خواهد شد که در نتیجه، همان جمله امیرالمومنین (ع) را یادآور می‌شود که فرمود: «سوگند به خدا، این کفش وصله‌دار در نزد من محبوب‌تر از زمامداری بر شماست، مگر اینکه حقی را بر پا دارم یا باطلی را از میان بردارم.»

عدالت در رفتار با خودی و غیرخودی، تخصیص عادلانه امکانات به خودی و غیرخودی، تریبون دادن به صاحبان اندیشه؛ چه خودی باشد و چه غیرخودی، برخورد مناسب قضایی با خودی و غیر خودی و احقاق حق؛ ولو اینکه فرد مخالف افکار و سلایق ما برای فرجام خواهی رجوع کرده باشد و بسیاری از موارد دیگر که اهتمام به آن‌ها می‌تواند با ارتقای وضعیت عدالت در جامعه و توجه به این اصل اخلاقی، موجب رشد سیاسی جامعه نیز بشود.

وقتی گفته می‌شود «الناس علی دین ملوکهم» (مردم بر همان مشی حاکمان حرکت می‌کنند)  منظور این است که هر اصول اخلاقی که مورد توجه حاکمان و دولتمردان قرار گیرد مورد توجه و اهتمام مردم هم قرار خواهد گرفت و هرچه مورد بی‌توجهی حاکمان قرار گیرد نیز مورد بی‌توجهی مردم قرار خواهد گرفت. چه آنکه در دوران دفاع مقدس، به واسطه اعتماد متقابل میان مردم و مسئولین، مردم از جان و مال و عزیزان خود می‌گذشتند و مسئولان نیز از کوششی برای اعتلای کشور دریغ نمی‌کردند، اما در دو دهه اخیر، هم وضعیت اخلاقی جامعه و هم وضعیت اخلاقی مسئولان جامعه و عدم توجه به مکارم اخلاق، گویای پسرفت‌های فراوانی است که معضلات اجتماعی و اقتصادی موجود، بیانگر بخشی از عمق فاجعه است.

به نظر می‌رسد آقای پناهیان در خصوص وضعیت سیاسی زمان قبل از بعثت، دوران رسالت و پس از وفات پیامبر اسلام، مطالعه دقیقی انجام نداده است چراکه باید پی می‌برد که حتی وقایع پس از وفات پیامبر نیز ناشی از عدم پایبندی به اخلاقیات است که موجب بدعهدی، هتک حرمت و خروج جامعه از روال طبیعی خود بود نه فقط عدم رشد سیاسی.

اما موضوع دیگر برخورد دوگانه نهادهای قضایی با ماجراست. احتمالا اگر چنین جملاتی درباره حضرت محمد از زبان یک فرد غیر خودی گفته می‌شد، اکنون به اتهام توهین به مقدسات در بازداشت به سر می‌برد اما در رفتاری عجیب نه تنها با یک طیف خاص برخوردی صورت نمی‌گیرد بلکه جایگاهشان نیز مدام والاتر می‌شود.

البته منظور این نیست که قوه قضاییه با گویندگان هر سخنی حتی نقد، برخورد کند بلکه منظور آن است که اگر بنا به رواداری است، این قانون باید شامل همه قرار بگیرد و اگر بنا به برخورد است، قانون برای همه باید به تساوی رعایت شود. نه آنکه محمود کریمی از قمار ائمه معصومین سخن بگوید اما از کنار گذر کنند یا حامد کاشانی روحانی جوان اصولگرا و پای ثابت برنامه‌های مذهبی صداوسیما بگوید توحید توهمی بیش نیست اما در برخوردی دوگانه از کنارش گذر کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: علیرضا پناهیان
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۲
Mig mig
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
5
7
استغفرالله آقایون معمم برای پیغمبر سلام الله هم نسخه پیچی میکنن!!!!! انی تارکم فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی ... عترت و کتاب خدا از هم جداشدنی نیستن... شما سیاست رو از کجا آوردی وسط و محک تمسک به عترت دونستی؟ محک تمسک به عترت در صدر اسلام کربلا هست و برای ما هشت سال دلاوری شیران ایران
لطفا شما سیاست پوسیده خودت رو قاطی عترت و امت رسول الله نکن آقای عزیز
پاسخ ها
محمدمعصومی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
پیامبران الهی
برای هدایت انسانها و
نجات از ظلمت و تاریکی جهل
ظهور کردند
هدایت جامعه بشری
بسوی نور خدا و بندگی خدا
پیامبر خدا رحمت است
برای جهانیان و این هدایت بود
شکست برای حزب خدا نیست
باخت برای گمراهان است
گمراهانی که خداشناس نیستند
تا پیامبر خدا را بتوانند بشناسند
پیامبری که رحمت برای عالمین
بوده است
محمدمعصومی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
پیامبر خدا
باری جهانیان
رحمت و هدایت بوده است
پیام او چنین بود
خدا نور آسمانها و زمین است
بشتابید بسوی خدا
محمدمعصومی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
پیامبرحق یار خدا بود
یاری جهانیان و نجات بشریت
باخت گمراهان
هرگز شکست پیامبر نبود
حضرت محمد خوب آمد و
پیروز رفت
حزب خدا شکست ندارد
حتی اگر در محاصره لشگر پلیدی
باشد حماسه عاشورا باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
1
1
اگر راست میگین و ریگی در کفشتون نیست همشون دعوت کنین تا براتون توضیح بدن تا شیر فهم بشین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
0
13
سالها است همه ما این سخن زیبا از نبی مکرم اسلام راشنیده ومی شنویم: " انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق" , متأسفانه مدتهای مدیدی است مکارم وفضیلتهای اخلاقی در رفتار ومنش صاحب منصبان ایرانی خصوصا" واکثریت ایرانیان عموما", گوهری گمشده ونایاب است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
0
5
همین هست که میگن وقتی حضرت مهدی ظهور می کنه اونقدر مردم از ماهیت واقعی اسلام دور شدند گویی که ایشان دین جدیدی آورده
پاسخ ها
محمدمعصومی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
حقیقت را گفتی
درست گفتی
مهدی موعود دین حق را
نمایان خواهد کرد و جامعه
تصور می‌کنند این دین جدید
است اما همان دین خداست
کتاب خداست
محمدمعصومی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
دین خدا یعنی
اگر کنار دریا
زنان و دختران عریان بودند
شما بدنگاه نباشید و باشرف
باشید
و خدا می‌گوید
در جامعه ای که بدنگاه هست
زنان و دختران باحجاب صادقانه
با نگاه بد و اذیت و آزار آنان
مبارزه می‌کنند
باحجاب صادقانه
بی حجاب بی ریا
هر دو اهل بهشت هستند
..............................
گرگ زخمی اگر جانباز حق
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
8
3
حرف کاملا درستی. اگر متوجه نمیشین بیشتر تحقیق کنین. کتاب بخونین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
3
12
اگر آقا میری گفته بود،چون خلع لباس شده ،این بار حتما خلع جان میشد
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
11
0
برادر حدیث من آمدم برای مکارم اخلاق جعلی است که سالها در مه ما کرده اند...قبلاً آقای پناهیان این را توضیح داده اند.. بروید بخونید
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
بسم الله دیگه چیا جعلیه برادر؟
فاطمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
10
3
باز آقای پناهیان حرفی زد ک برا بقیه خوش نبود شروع کردن به زدن ایشون !خدا حفظشون کنه
پاسخ ها
محمدمعصومی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
حفظ کردن
پولکی و دروغکی نبود
حفاظت از قرآن حفظ آن مرام بود
خدا و با خداحفظ کردن را بلد بود
و خدا می‌داند چه کسی را باید
حفظ کند
احسان جعفری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
7
3
بسمه تعالی
وقتی نویسنده سلسله بحث و مقدمات تاریخی این استاد خوش فهم رو نخونده و نشنیده باید هم اینطور بنویسه .
برادرم شما دین رو به اخلاق خلاصه کردید
در نتیجه دین برای شما میشه یه چیزی در حد بودیسم
در حالی که اسلام اگر میخواست تمرکزش اخلاق باشه و محورش اخلاق باشه نتیجه میشد اینکه یه نفر مثل اوشو بودا و فلاسفه غرب بیان بگن ما دیگه به این آموزه نیاز نداریم چون خودمون هم میتونیم بدن وحی اون رو توسعه بدیم .
ول ما معتقدیم دین اسلام دین آخر و ابدی و کامل هست .
اگر کامل هست پس باید برای نیاز های اخلاقی بشر و سیاسی و .... حرف داشته باشه .
اگر سیاست و حکومت درست نشه اخلاق هم فاسد و باطل میشه .
مثل غرب که اخلاق داره ولی این اخلاق در راستای شیطان تعریف میشه و پیش می‌ره و تباهی و جنگ و غارت به بار میاره .
بله کراوات میزنه ادکلن میزنه ولی به وقتش بمب اتم هم میزنه و هزار جنایت بدتر از اون .
اخلاق در دین ما حداقل و نقطه آغاز هست و نه غایت و نهایت .
باید سلسله درسهای تاریخ اسلام رو بشنوید از حضرت استاد پناهیان بعد خودتون عذر خواهی میکنید .
البته اگر این گزارش را سفارشی و مغرضانه ننوشته باشید.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
شما اول برو از معصومین عذرخواهی کن کلمه حضرت فقط برازنده پیامبر و امامه تو برای یک طلبه استفاده کردی که حالا به نظر خودت استاده! از اون استادتر توی حوزه فراوانه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
7
9
این پناهیان‌عقل‌درست‌و‌حسابی‌ندارد‌‌‌اگر‌با‌این‌فرمان‌پیش‌برود‌بعد‌از‌مدتی‌برای‌خود‌خدا‌هم‌کلاس‌آموزشی‌دایر‌می‌کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
5
6
نمیدونم چرا ولی کلا از آدم هایی که مثل ایشون حرف میزنن یا از از اینجور حرفها میزنن بد جوری بدم میاد
البته حتما مشکل از ماست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
0
4
نمیدونم این آقا واقعا چی گفته ولی با یک تیتر نمیشه قضا ت کرد
پاسخ ها
محمدمعصومی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
زبان دروغین
با بسم الله هم فریب است
جمشید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
3
1
شغل پناهیان هم این است تا حالا خالی مب بسنت به مردم حالا رشد کرده دروغ می بند به نغوذ بالله پیامبر ائمه پول پاکیتی چه معجزه ها نمی کند
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
0
2
سلام آقای ادمین علم رجال دارید که میگید سند قوی داره حدیث مکارم اخلاق ؟
این حدیث سندش ضعیف است .
در ضمن فرض بگیریم این حدیث سندش قوی باشد
آیا رشد اخلاق سیاسی را شما جزء مکارم اخلاق نمیدانید؟
پس حداقل مینوشتید رشد اخلاق سیاسی هم بخشی از هدف بعثت است .
از کسی که علم رجال دارد بپرسید علت ضعیف بودن سند این حدیث چیست دوست عزیز .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
دوست گرامی احادیث زیادی هستند که سند ضعیف دارند ولی بشدت نقل میشوند و الحمدلله هر روز روایات جدید هم از سخنرانان و برخی مداحان میشنویم
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
1
2
در قرآن آمده پیامبران برای نجات و راهنمایی مردم از کفر به ایمان و برای برپایی عدالت آمدند
اما دعوا برای چیه الان که پیامبری حی و حاضر نداریم که بخوام ببینیم چیکار باید بکنه . اخلاق و حکومت هردو در سیره رسول الله به نحو احسن بود و السلام الان دیگه یافت مینشود
فهیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
2
1
خوب وقتی دوست داشته باشیم دین را فقط در اخلاقیات خلاصه کنیم و مهمترین هدف رسالت پیامبر یعنی بنیان گذاری حکومت اسلام و اسلام سیاسی رو فاکتور بگیریم بایدم از حرفای ایشون همچین استدلال آبکی در بیاد که یه مشت بی سواد جولان کار رسانه ای داشته باشن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
0
2
پیامبر برای اخلاقیات و جهان اخروی انسانها آمد ولی گویا میخواهند حکومت خود را به حکومت پیامبر گره بزنند و نیاز به تحریف دارند
ماری
|
United States of America
|
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
0
0
درست میگه.مردم مدینه اگر بصیرت سیاسی داشتند گرفتار سیاست و حقه های معاویه و امثالهم نمی شدند.وقتی از اطرافت بی خبر باشی دنیایی هم مکارم اخلاق داشته باشی بی فایدست.درد قرنها قبل و امروز هم همینه .بصیرت سیاسی ضعیفه وقتی سیاس نباشی اهل حقه با سیاست های آلوده مردم و به بازی می گیرند.مردم خوابیده در دسترس ترین طعمه های سیاسان از خدا بی خبر .در روابط شخصی هم سیاست هایی خاص حاکم هست و همه این و می دونن دیگه وای به رهبری معنوی یک جامعه .خوابزدگان بی سیاست طعمه های در دسترس برای سیاسان دغلکار...بیدار شین ...
ماری
|
United States of America
|
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
0
0
درست میگه.مردم مدینه اگر بصیرت سیاسی داشتند گرفتار سیاست و حقه های معاویه و امثالهم نمی شدند.وقتی از اطرافت بی خبر باشی دنیایی هم مکارم اخلاق داشته باشی بی فایدست.درد قرنها قبل و امروز هم همینه .بصیرت سیاسی ضعیفه وقتی سیاس نباشی اهل حقه با سیاست های آلوده مردم و به بازی می گیرند.مردم خوابیده در دسترس ترین طعمه های سیاسان از خدا بی خبر .در روابط شخصی هم سیاست هایی خاص حاکم هست و همه این و می دونن دیگه وای به رهبری معنوی یک جامعه .خوابزدگان بی سیاست طعمه های در دسترس برای سیاسان دغلکار...بیدار شین ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
0
0
فرق بین دبدگاه اسلام آمریکائی و اسلام واقعی را می توان در همین مقاله و اظهارنظرها دید که آن ثمره اش میشود حکومت سفیانی معاویه و این حاج قاسم سلبمانی
والسلام
پاسخ ها
محمدمعصومی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
دشمن شناس داناست
نشناختن دشمن خطاست
هرکس دوست و دشمن را
نشناسد باخته است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
0
1
خدایا عاقبت ما رو ختم به خیر کن همه خودشان را بر حق و بقیه را نادان و ناحق می دانند
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان