تاریخ انتشار: ۱۵:۴۸ - ۳۰ دی ۱۳۹۹

آمریکا در انتظار جنگ داخلی؟ / آمادگی واشنگتن برای اخراج ترامپ از کاخ سفید

ترامپ که حالا دیگر اصلی‌ترین تریبونش را هم از دست داده و نمی‌تواند در توییتر چیزی بنویسد تا رقیبش را تحقیر کند، تن به خروج از کاخ سفید داده است.

آمریکا

رویداد۲۴ دموکرات‌ها و طرفداران بایدن برای خروج ترامپ از کاخ سفید لحظه شماری می‌کنند و خود او هم اثاثیه اش را جمع کرده تا برای ادامه زندگی به کالیفرنیا برود. او هر آنچه که در چنته داشت رو کرد تا بتواند رسیدن بایدن به کاخ سفید را منتفی کرده یا حداقل به تعویق بیاندازد. اما همانطور که انتظارش می‌رفت، بر اساس آنچه که در طول تاریخ آمریکا همواره اتفاق افتاده رییس جمهور پیشین باید هر طور که شده در روز بیستم ژانویه منصبش را ترک کرده و کار را به نفر بعدی واگذار کند.

آخرین تلاش‌های ترامپ

تا پیش از آنکه هواداران ترامپ به کنگره آمریکا حمله کرده و برای ساعتی آن را تصرف کنند، او هنوز تصور می‌کرد که می‌تواند با به راه انداختن بازی‌های سیاسی در کاخ سفید ماندگار شود. اما اقدام طرفدارانش در آن روز عجیب واشنگتن، باعث شد تا آخرین امید‌های ترامپ هم ناامید شود و حتی مایک پنس هم در کنار بقیه جمهوری خواهان به خواسته‌های او نه بگویند، کار را یک سره کرد. ترامپ هر چند هنوز هم معتقد است که حق او باخت در انتخابات نبوده، اما دیگر جرات اینکه این را با صدای بلند بگوید ندارد. چرا که دموکرات‌ها بعد از حمله به کنگره، پرونده استیضاح او را آنقدر جدی گرفتند که به نظر می‌رسید هر لحظه ممکن است ترامپ را از کاخ سفید بیرون بیندازند.

اما ترامپ در آخرین روز‌های باقی مانده تلاش‌هایی در جهت خراب کردن مسیر پیش روی بایدن برداشته است. او که از جمهوری خواهان به شدت ناراضی است، تصور می‌کند که آن‌ها آنطور که باید و شاید حمایتی از کاندیدایشان در مقابل تقلب ادعایی ترامپ، نشان نداده اند.

برخی منابع آگاه به پایگاه خبری «آکسیوس» گفته‌اند «دونالد ترامپ» دو روز مانده به پایان کارش اعلام کرده که قصد دارد ۱۰۰ دستور عفو و تخفیف مجازات را صادر کند. آکسیوس به نقل از این منابع آگاه نوشته، این دستورات که قرار است قبل از خروج ترامپ از کاخ سفید صادر شوند، شامل حال پرونده‌های عدالت کیفری و افراد مرتبط با اوخواهد شد. همزمان اعلام شده که ترامپ قصد دارد کیف هسته‌ای که رمزش را فقط خودش دارد، با خود به فلوریدا ببرد. هنوز مشخص نیست که او میداند که رمز این کیف بلافاصله بعد از ریاست جمهوری بایدن منقضی می‌شود یا نه؟

او همچنین گفته که حاضر نیست در مراسم تحلیف بایدن شرکت کند. این رفتاری عجیب در میان روسای جمهور آمریکاست چرا که بر اساس رسمی نانوشته، آن‌ها معمولا به استقبال رقبایشان می‌شتابند و برای نفر بعدی نامه‌ای می‌نویسند و از آن‌ها در کاخ سفید استقبال می‌کنند. اما ترامپ حاضر نشده که این مراحل را پشت سر بگذارد و حالا که مطمئن شده هیچ معجزه‌ای در کار نیست، ترجیح می‌دهد نارضایتی اش را با لجبازی و بر هم زدن رسومات آمریکایی به گوش همه برساند.

در حال حاضر هنوز پرونده استیضاح ترامپ روی میز است. این اتفاق می‌تواند باعث شود تا او دیگر نتواند به صحنه سیاست بازگردد و دموکرات‌ها برای بی ابرو کردن ترامپ و جمهوری خواهان به این برد نیاز دارند. در عین حال هم حزبی‌های ترامپ هم نگرانند که این اتفاقات تیر اخر به جمهوری خواهان باشد و آن‌ها برای هشت سال اینده نتوانند به کاخ سفید نزدیک شوند.

دونالد ترامپ همچنین در آخرین روز‌های حضور خود در ریاست جمهوری آمریکا به منظور تقویت روابط برخی کشور‌های عربی با رژیم صهیونیستی علیه ایران، دستور داد حوزه فعالیت تروریست‌های سنتکام شامل تل‌آویو هم بشود. این اقدام در حالی صورت گرفت که ریاض و تلاویو انتظار داشتند تا ترامپ برای اثبات وفاداری اش به این دو، دست به اقدامی علیه تهران بزند. اما اشوب‌های داخلی در آمریکا تا انجا پیش رفت که زمانی برای اقداماتی در خارج از مرز‌ها برای ترامپ باقی نماند.

نقشه ترامپ برای یک خداحافظی با شکوه

حتی پمپئو یار غار ترامپ که تا اخرین لحظات هم دست از اطاعت از او نکشید هم می‌گوید که در روز‌های پیش رو گذار از قدرت در ایالات متحده انجام خواهد گرفت. پیش از این ترامپ درخواست کرده بود که در یک مراسم نظامی باشکوه با قدرت خداحافظی کند، اما این تصمیم با مخالفت شدیدی رو به رو شد و حالا ترامپ باید یک بدرقه باشکوه را در خواب ببیند. با این حال در روز بیستم ژانویه ساعت هشت صبح، مراسمی برای خداحافظی با ترامپ در مریلند برگزار می‌شود که کارت دعوت آن منتشر شده است.

مراسم خداحافظی در پایگاه اندروز در مریلند برگزار خواهد شد و ترامپ با "ایرفورس وان" به مقصد اقامتگاه خود در فلوریدا پرواز خواهد کرد و مقامات دولت ترامپ به همراه همراهانشان در آن شرکت خواهند کرد. آنطور که سی ان ان می‌گوید، ترامپ می‌خواهد صبح روز تحلیف جو بایدن و پیش از پرواز به فلوریدا، در پایگاه مشترک اندروز، مهمانی خداحافظی برگزار کند. مقام‌ها در مصاحبه با یواس‌اِی تودی گفته‌اند ممکن است در این مهمانی، رژه مخصوص پرچم و ۲۱ بار شلیک توپ هم‌زمان به نشانه احترام نیز اجرا شود. به گزارش نیویورک‌تایمز، احتمال دارد در این مهمانی فرش قرمز نیز پهن کنند و دسته موسیقی نظامی هم برنامه اجرا کند.


بیشتر بخوانید: بازگشت آمریکا به برجام به امضای توافق موقت منجر می‌شود؟


امادگی واشنگتن برای اخراج ترامپ از کاخ سفید

در واشنگتن نیرو‌های پلیس و اف بی آی آماده اند تا انتقال قدرت را آسان کنند. آن‌ها به شدت نگرانند که طرفداران ترامپ که دو هفته پیش کنگره را تصرف کرده و باعث مرگ ۵ نفر شدند، بار دیگر غوغای تازه‌ای به راه بیندازند. ظن این نیرو‌ها به ویژه به این دلیل شدت یافته که بخشی از این طرفداران مسلحند و ابایی از شورش در شهر ندارند و از سوی دیگر ترامپ هم آنطور که باید و شاید با آن‌ها اتمام حجت نکرده است.

مقام‌های دفاعی آمریکا می‌گویند نگران یک حمله خودی یا تهدید دیگر از جانب نظامی‌های دخیل در برنامه تامین امنیت مراسم تحلیف جو بایدن هستند و همین اف‌بی‌آی را بر آن داشته تا تمام ۲۵ هزار نیروی گارد ملی که برای این رویداد به واشنگتن دی. سی می‌آیند، بررسی کند. به نوشته آسوشیتدپرس، حدود ۲۵ هزار عضو گارد ملی آمریکا از سراسر ایالات متحده در حال عزیمت به واشنگتن دی. سی هستند که دست‌کم دو و نیم برابر بیش از مراسم‌های تحلیف پیشین است. همچنین در حالی که ارتش آمریکا مرتبا به بررسی اعضای فعالش برای کشف ارتباطات افراطی می‌پردازد، بررسی اف‌بی‌آی فراتر از هرگونه رصد‌های پیشین انجام می‌شود.

ایا او محاکمه خواهد شد؟

دادستان‌های ایالت جورجیا در حال آغاز تحقیقات جنایی علیه ترامپ در خصوص تلاش‌های وی برای لغو نتایج انتخابات سال ۲۰۲۰ در این ایالت هستند. پایگاه اینترنتی روزنامه نیویورک تایمز در مقاله‌ای به قلم ریچارد فاوسِت و دنی حکیم نوشت: به نظر می‌رسد دادستان‌ها در ایالت جورجیا در حال آغاز تحقیقاتی جنایی علیه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا باشند که به تلاش‌های وی برای لغو نتایج انتخابات سال ۲۰۲۰ در این ایالت مربوط می‌شود.

ترامپ پرونده‌های گوناگونی دارد که برخی از آن‌ها شامل مفاسد اقتصادی، ندادن مالیات و مسائل اخلاقی هستند. حالا به این فهرست طولانی اقدامات او برای شوراندن هوادارانش علیه کنگره و دموکرات‌ها هم اضافه شده است. انتظار‌ها از بایدن این است که به این موضوع رسیدگی کند، اما هنوز کسی نمی‌داند که با توجه به سابقه سیاسی ترامپ و رای بالای او، اعلام جرم علیه این مرد تا چه اندازه می‌تواند شدنی باشد.

ایا آمریکا گرفتار جنگ داخلی می‌شود؟

روزنامه ایل‌جورناله ایتالیا در گزارشی با عنوان ایا آمریکا در جنگ داخلی به سر می‌برد نوشت: تصاویری که این روز‌ها از این کشور دریافت می‌گردد، بسیار تکان دهنده می‌باشند. نظامیان در امتداد خیابان‌ها مستقر شده اند، پست‌های بازرسی به منظور ممانعت از عبور جمعیت به طور مداوم ایجاد می‌شوند، مغازه‌ها آمادگی تعطیلی دارند و به ویژه فضایی حاکی از تنش که به نظر می‌رسید در این کشور به بوتۀ فراموشی سپرده بود لیکن از سال قبل بار دیگر به موضوع روز تبدیل شده است، حاکم گردیده است است.

پس از حملۀ گروهی از تندرو‌های طرفدار ریاست جمهوری ترامپ به کنگره، امنیت بخش فدرال که دولت مستقیماً مسئول آن است، به شدت زیر سوال رفت. چه بسا که در آستانۀ استقرار بایدن در تاریخ ۲۰ ژانویه تدابیر امنیتی به شدت تقویت شده و ۲۵ هزار نیروی انتظامی به خیابان‌ها آمدند. البته فقط واشنگتن به حالت آماده باش در نیامده است. سایر مراکز آمریکا نیز شاهد تنش بالایی می‌باشند. وضعیت تنش حاکم ممکن است به یک سلسله اعتراضات و شورش‌ها بیانجامد.

ترامپ با استقرارش در سال ۲۰۱۶ و با تصمیماتی که در ادارۀ سیاست داخلی و خارجی کشور اتخاذ نمود، شکافی عمیق را در جهان آمریکا رقم زد. در واقع تحولی که در نهاد‌های این کشور صورت گرفت باعث ایجاد شکافی عمیق میان سنت گرایان سیاست و هواداران ترامپ گردیده و به جو کنونی که بر کشور حاکم شده است، کمک کرد.

پاندمی ویروس کرونا و جنبش «جان سیاهپوستان مهم است» نیز مزید بر علت بود و باعث برافروختن خشم به ویژه اقشار ضعیف‌تر جامعه گردید و شکافی ملی-نهادی ایجاد کرد. این امر سپس از سوی حزب دمکرات مورد بهره جویی قرار گرفت و در عین حال باعث شد کسانی که در حمایت از رئیس جمهور تظاهرات می‌کردند، به خیابان‌ها بیایند و در نهایت این وضعیت منجر به یک فضای درگیری مداوم مشابه یک جنگ داخلی مداوم با شدت پایین گردید.

جامعۀ آمریکا اساساً به دو نیم تقسیم شده است که توسط خشم ناشی از یک وضعیت اجتماعی وخیم که به واسطۀ پاندمی شدت یافته است، هدایت می‌شود. لزوم ترمیم این شکاف داخلی شاید بزرگترین چالشی باشد که رئیس جمهور بعدی آمریکا باید با آن مواجه شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ترامپ ، کاخ سفید
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان