تاریخ انتشار: ۱۶:۱۵ - ۳۰ دی ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

سالگرد حادثه پلاسکو

امروز ۳۰ دیماه سالگرد آتش گرفتن ساختمان پلاسکو است. در آتش‌سوزی این ساختمان ۱۷ طبقه ۲۱ نفر زیر آوار جان خود را از دست دادند.

سالگرد حادثه پلاسکورویداد‌۲۴ ساختمان پلاسکو، ساختمانی تجاری در ضلع شمال شرقی چهارراه استانبول بود و از آن به‌عنوان اولین آسمان‌خراش و ساختمان مدرن خاورمیانه یاد می‌شد.

این ساختمان ۱۷ طبقه با اسکلتِ فلزی که در سال ۱۳۴۱ افتتاح شده بود، یکی از مهم‌ترین مراکز تولید و فروش پوشاک در تهران بود.

این ساختمان در روز پنج‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ پس از ۵۴ سال از زمان ساخت بر اثر آتش‌سوزی فرو ریخت و ۵۶۰ واحد تجاری در آن نابود شد.

پلاسکو درحالی بعد از ۳٫۵ ساعت سوختن، فروریخت که هنوز تعداد زیادی آتش‌نشان در حال مهار آتش‌سوزی، در بیرون و داخل ساختمان بودند.

پلاسکو با ارتفاع ۴۲ متر در زمان اتمام ساخت در سال ۱۳۴۱ بلندترین ساختمان تهران بود و در کنار ساختمان آلومینیوم از اولین آسمان‌خراش‌های تهران شمرده می‌شد. این ساختمان نماد تهران جدید و معماری مدرن در پایتخت و به عنوان یک نماد شاخص شهری محسوب می‌شد.

مالکیت پلاسکو متعلق به بنیاد مستضعفان بود، این بنیاد یک نهاد حکومتی تحت نظر رهبر ایران محسوب می‌شود و به هیچ دستگاهی جز او پاسخگو نیست.
در صبح روز پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ و حدود ساعت ۷:۵۹، طبقات هشتم و نهم این ساختمان که بیشتر شامل واحد‌های تولیدی لباس بودند و در شیفت شب هم به کار می‌پرداختند گرفتار آتش شد پس از حضور مأموران آتش‌نشانی و حوالی ساعت ۱۱ صبح در حالی که گفته می‌شد آتش مهار شده‌است ناگهان آتش از بخش شرقی ساختمان زبانه کشید و دیوار شمالی ساختمان پلاسکو نیز به‌طور کامل فرو ریخت.

سرانجام در حوالی ساعت ۱۱:۳۰ صبح پس از گذشت ۳٫۵ ساعت از شروع آتش‌سوزی کل ساختمان به‌طور عمودی فرو ریخت. پس از مهار نسبی آتش در ساعات اولیه، تعدادی از مغازه‌داران این پاساژ برای خارج کردن کالا‌های خود به داخل رفته بودند، همچنین تعداد قابل توجهی آتش‌نشان در هنگام ریزش ساختمان در ساختمان حضور داشتند.

بر اثر این حادثه و عملیات‌های آواربرداری پس از آن حدود ۲۳۵ نفر مصدوم شدند که برخی از آن‌ها به صورت سرپایی مداوا شدند.

یکی از آتش نشانان حاضر در زمان تخریب به علت شدت سوختگی در بیمارستان درگذشت. همچنین پیکر ۱۵ آتش‌نشان و ۵ شهروند عادی نیز از زیر آوار خارج شد و با این حساب مجموع قربانیان اعلام شده از طرف پزشکی قانونی تاکنون ۲۱ نفر می‌باشد.

عملیات آواربرداری پلاسکو، حدود ۹ روز به طول انجامید و طی آن ۱۹۰۰ کامیون حدود ۲۰ هزار تن خاک و نخاله را از محل خارج کردند.

یک روز پس از آتش سوزی پلاسکو، آتش نشانان ایرلندی در سفارت ایران حضور یافته و با تقدیم یک حلقه گل با خانواده داغدار آتش نشانان ایرانی ابراز هم دردی کردند.

ساختمان جدید ۲۰ طبقه، شامل ۵ طبقه زیر و ۱۵ طبقه روی زمین است و تا سال ۱۴۰۰ به پایان می‌رسد. یک طبقه از این بنا برای یادبود «آتش نشانان شهید» در نظر گرفته شده‌است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: عکس روز ، تصاویر روز
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
0
0
پناه بر خدا فاجعه بود فاجعه
خداوند به روح شهدای اون حادثه رحمت بی انتها و به بازماندگان صبر و آرامش بده
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان