تاریخ انتشار: ۰۷:۵۱ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
اندیشکده کوئینسی:

۱۰ پرسشی که آنتونی بلینکن باید پاسخ دهد

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خود را به عنوان مهمترین مخالف برجام مطرح کرده است.

 آنتونی بلینکن

  رویداد۲۴ کلی ولهوس در Responsible Statecraft وابسته به اندیشکده «کوئینسی» نوشت: آنتونی بلینکن طی ۳۰ سال گذشته در دو دولت دموکرات در پست‌های مهمی خدمت کرده، اما حالا وی در مقطع مهمی به عنوان نامزد پست وزارت خارجه معرفی شده، در مقطعی که با چالش‌های فراوانی رو به رو است.

یکی از این چالش‌ها ترمیم خسارات وارده توسط مایک پمپئو است که مین‌های دیپلماتیک و سیاسی فراوانی برای دولت بایدن برجای گذاشته است. این چالش‌ها شامل اقدامات اخیر آمریکا برای درگیری‌های آینده با چین، به ویژه در مورد مسائل امنیت دریایی و تایوان است. بعلاوه، آمریکای ترامپ طی چهار سال گذشته همواره منافع اسرائیل را نسبت به روند صلح خاورمیانه در اولویت قرار داده است. اقدامات اخیر ترامپ باعث تیره‌تر شدن روابط آمریکا و کوبا شده و یمن جنگ زده را بیشتر در معرض خطر بیماری و فقر قرار داده است. در این بین تلاش‌های اخیر دولت ترامپ برای جلوگیری از تلاش‌های آینده بایدن جهت بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران را هم نباید فراموش کنیم.
بیشتر بخوانید: واشنگتن دوباره می‌خواهد با وجود مخالفت اسرائیل و کشور‌های عرب به برجام بازگردند
دانیل لاریسون از سردبیران نشریه «امریکن کانسروتیو» در توییتر نوشت: بلینکن طرفدار بازگشت به توافق هسته‌ای و همچنین پیمان استارت جدید با روسیه است که به موجب آن تعداد سلاح‌های هسته‌ای در زرادخانه‌های هر کشور کاهش می‌یابد. وی در سطح بین المللی بسیار مورد احترام است و به لطف تجربیات خود، می‌تواند در رابطه با ترمیم روابط چندجانبه بسیار موفق عمل کند.

اما سوالات مهمی وجود دارد که یکی از آن‌ها این است، آیا وی قاطعانه به کاهش سیاست‌های مداخله جویانه آمریکا از زمان یازده سپتامبر متعهد است یا خیر؟ بلینکن یکی از هواداران اولیه جنگ‌های عراق و یمن، بمباران ائتلاف در لیبی و اقدامات نظامی در سوریه بود که هم اکنون در سطوح مختلف ادامه دارد. وی به دلیل رویکرد خود در مذاکره با کیم جونگ اون در کره شمالی مورد انتقاد قرار گرفته و کاملاً مشخص نیست که آیا او می‌خواهد امریکا، افغانستان را ترک کند یا همچنان در این کشور باقی خواهد ماند.

اکنون ما ۱۰ پرسش را مطرح می‌کنیم، پرسش‌هایی که به ما کمک خواهد کرد تا بفهمیم او چطور وزیر خارجه‌ای خواهد بود:

۱. به نظر می‌رسد درگیری‌های آمریکا در خاورمیانه نه به نفع منطقه و نه به نفع امنیت کشور ما بوده است. سیاست ما تابعی از نحوه تعریف منافع ما در خاورمیانه است. برخی این منافع را محتاطانه تعریف کرده و استدلال می‌کنند که اساساً ما باید از آمریکا در برابر هرگونه حمله‌ای محافظت و جریان آزاد تجارت جهانی را تسهیل کنیم. هیچ یک از آن‌ها حضور عمده نظامی آمریکا را که اکنون در آنجا داریم تأمین نمی‌کند. منافع ما در منطقه را چگونه تعریف می‌کنید و چگونه اطمینان حاصل خواهید کرد که تعریف شما ما را درگیر جنگ غیرضروری و بی پایان دیگری در آنجا نمی‌کند؟

۲. دولت اوباما برجام را امضا کرد، اما زمان کمی برای حل و فصل سایر مشکلات با تهران داشت. حال پرسش اینجاست که اگر برجام از طریق مکانیزم تعهد در برابر تعهد احیا شود و اگر توافق‌های بیشتر به چالش‌های باقی مانده با موفقیت بپردازد، ایا دولت بایدن به دنبال روابط جدید با تهران و حتی عادی سازی روابط خواهد رفت؟

۳. بر اساس رویکرد دولت جدید، تغییرات آب و هوایی تهدیدی حیاتی است و همانطور که می‌دانید، پرداختن جامع به این چالش‌ها با همکاری چین میسر خواهد بود. حال باید پرسید آیا سیاست دولت جدید آمریکا در مقابل چین تابع سیاست آب و هوایی واشنگتن خواهد بود یا برعکس؟

۴. در مورد افغانستان، رئیس جمهور منتخب، بایدن گفته که علی‌رغم توافق بین طالبان و امریکا که همه سربازان آمریکایی را ملزم به ترک کشور تا اول ماه مه می‌کند، مایل است یک نیروی باقی مانده کوچک را برای انجام فعالیت‌های ضد تروریستی در این کشور نگه دارد.

۵. مقامات چندین کشور در سراسر منطقه آسیا و اقیانوسیه و فراتر از آن، از جمله متحدان آمریکا، در ماه‌ها و سا‌ل‌های اخیر از اینکه واشنگتن تحت دولت ترامپ تلاش کرده تا آن‌ها برای انتخبا بین واشنگتن و پکن تحت فشار قرار دهد، ناخشنود‌اند.

۶. ولیعهد عربستان سعودی از همه نظر یک بازیگر بی ثبات کننده در خاورمیانه بوده است. وی نخست وزیر لبنان را ربود، قطر را تحریم کرد، جنگی بیرحمانه را در یمن آغاز نمود و دستور سر بریدن جمال خاشقچی، ستون نویس واشنگتن پست را صادر کرد. رئیس جمهور بایدن قول داده است که ریاض را نسبت به این موارد پاسخگو کند. حال پرسش این جاست که آیا وی فروش تسلیحات آمریکا به پادشاهی را ممنوع خواهد کرد؟ عربستان را تحریم می‌کند؟ یا از شهروندان آمریکایی که از رژیم سعودی به دلیل نقش‌اش در ۱۱ سپتامبر شکایت دارند، حمایت می‌کند.

۷. به باور بسیاری اوباما می‌توانست نقش موثرتری در بحران سوریه ایفا کند، حال پرسش این است که هدف دولت جدید در سوریه چیست: تغییر حکومت یا پایان جنگ داخلی و به دنبال آن یک روند دیپلماتیک برای یافتن یک راه حل سیاسی حتی اگر باعث باقی ماندن اسد در قدرت شود؟ اگر قرار است اسد را ساقط کنید، بر چه اساسی فکر می‌کنید چنین چیزی قابل دستیابی است؟ آن هم باوجود آنکه اسد پیروز میدان جنگ شهری شده است.

۸. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خود را به عنوان مهمترین مخالف برجام مطرح کرده است. او نزدیکترین متحد دونالد ترامپ بود و از ترغیب ترامپ برای نقض توافق هسته‌ای به خود می‌بالید. نتانیاهو بار دیگر قول داده با هرگونه بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای مخالفت کند، حتی یکی از اعضای کابینه وی تهدید کرده که بر سر بازگشت آمریکا به برجام جنگ با ایران آغاز خواهد شد. حال دولت بایدن چگونه با جنگ طلبی دولت نتانیاهو و بی توجهی او به منافع ملی آمریکا برخورد خواهد کرد؟

۹. شما به عنوان معاون وزیر، گفتگو‌های معاون وزرای خارجه بین آمریکا، ژاپن و کره جنوبی را رهبری کردید. در حالی که همکاری سه جانبه می‌تواند پیشرفت در مسائل فراملی را که در آن سه کشور دارای منافع مشترک مانند تجارت، امنیت سایبری و مقابله با کره شمالی هستند، باز کند، تحت فشار قرار دادن ژاپن و کره جنوبی برای مقابله با چین احتمالاً باعث اصطکاک و تحریک تلافی جویی اقتصادی توسط پکن خواهد شد. برنامه شما برای تقویت همکاری بدون اینکه همه چیز به مهار چین مربوط باشد، چیست؟

۱۰. در زمان دولت اوباما، شما بعد از الحاق کریمه به روسیه، یکی از طراحان تحریم‌های آمریکا علیه روسیه شناخته می‌شدید و در آن زمان عده‌ای به واشنگتن فشار آوردند تا اوکراینی‌ها را در جنگ علیه روسیه مسلح کند. شما همچنین در مورد تقویت ناتو به عنوان یک امر بازدارنده مستمر صحبت کرده‌اید. آیا روسیه امروز دشمن و تهدیدی برای منافع آمریکا است؟ علاوه بر آن، آیا شما از گسترش ناتو برای ادغام اوکراین در آن حمایت می‌کنید؟
منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: نتانیاهو ، اسرائیل
نظرات شما
پیشخوان