تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۹

پکن خواستار بهبود روابط چین و آمریکا شد

یک روز پس از روی کار آمدن «جو بایدن» رییس جمهوری جدید ایلات متحده، پکن خواستار همکاری وی برای بهبود روابط چین و آمریکا شد.

روابط چین و آمریکا

رویداد۲۴ خانم «هوا، چون اینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین روز پنجشنبه در کنفرانسی خبری در پکن از بایدن رئیس جمهوری آمریکا که دیروز مسئولیت این کار را به دست گرفت، خواست تا برای بهبود روابط بین دو کشور همکاری کنند.

این مقام وزارت امور خارجه چین به خبرنگاران گفت: لازم است که با شجاعت به یکدیگر احترام بگذاریم.

تنش چین و آمریکا از هنگامی که دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری پیشین آمریکا اقدامات سختگیرانه‌ای علیه پکن اعمال کرد از جمله افزایش تعرفه‌ها و تحریم‌های شرکت‌های فناوری پیشرفته چینی در مورد مسائل مربوط به هنگ کنگ، تایوان و دریای چین جنوبی شدت گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه چین دیروز نیز گفته بود با وجود اختلاف نظری که بین چین و آمریکا وجود دارد، دو کشور منافع مشترک گسترده و فضای همکاری بسیاری دارند و امیدواریم دولت جدید آمریکا همسو با چین حرکت کند.

خانم هوا با اشاره به روی کار آمدن دولت جدید آمریکا، افزود: چین همیشه معتقد است رابطه خوب بین چین و آمریکا با منافع اصلی دو کشور منطبق و انتظار مشترک جامعه بین المللی است.

سخنگوی وزارت خارجه چین ادامه داد: هر چند اختلافاتی بین چین و ایالات متحده وجود دارد، اما دو طرف دارای منافع مشترک گسترده و فضای همکاری زیادی هستند و مسئولیت‌های ویژه‌ای برای صلح و توسعه جهانی دارند.

هوا تصریح کرد: سیاست چین در قبال آمریکا همیشگی و روشن است، ما متعهد به عدم درگیری و تقابل، احترام متقابل و همکاری برد - برد با آمریکا هستیم و در عین حال از حق حاکمیت، امنیت و توسعه خود محافظت می‌کنیم.

این مقام چینی اظهار امیدواری کرد: دولت جدید ایالات متحده با همسویی با چین ضمن تقویت گفتگو، مهار اختلافات و گسترش همکاری، روابط دو کشور را به مدار توسعه درست باز گرداند.


بیشتر بخوانید: مهمترین ویژگی‌های دولت بایدن چیست؟


اعلام آمادگی کره جنوبی برای همکاری با دولت جدید آمریکا

از سوی دیگر «مون جائه این» رییس جمهوری کره جنوبی هم برای همکاری با دولت جدید آمریکا در زمینه‌های مختلف از جمله حل مساله هسته‌ای کره شمالی اعلام آمادگی کرد.

به گزارش ایرنا از «یونهاپ»، رئیس جمهوری کره جنوبی امروز در نشست شورای امنیت ملی در کاخ ریاست جمهوری، متعهد شد که با دولت جدید آمریکا مشارکت نزدیکی داشته باشد.

وی در ابتدای این جلسه برای مدت کوتاهی در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: دولت، اتحاد کره جنوبی و آمریکا را به عنوان یک اتحاد جامع‌تر و سودمندتر توسعه خواهد داد.

مون همچنین گفت که دولت وی نهایت تلاش خود را برای شروع مجدد گفتگو و همکاری با کره شمالی خواهد کرد.

رییس جمهوری کره جنوبی تاکید کرد که روند صلح یک امر ضروری است، نه یک گزینه و از تیم امنیت ملی خود خواست همه تلاششان را برای پایان دادن به بن بست طولانی مدت در مذاکرات واشنگتن و پیونگ یانگ و گفتگو‌های بین کره‌ای در کمترین زمان انجام دهد.

جو بایدن رئیس جمهوری جدید آمریکا دیروز (چهارشنبه) با برگزاری مراسم تحلیف، رسما سکاندار کاخ سفید شد و در شرایط بحرانی بی سابقه جانشین ترامپ شد.

مراسم تحلیف بایدن، رئیس جمهوری جدید ایالات متحده واکنش‌های بین المللی را در پی داشت. اگرچه برخی متحدان واشنگتن مانند اتحادیه اروپا، فرانسه یا حتی کانادا به عرصه جدید قدرت ایالات متحده ابراز خوش بینی کرده اند؛ اما برخی قدرت‌های دیگر جهان نظیر روسیه بدان به دیده تردید می‌نگرند.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: جو بایدن ، چین
نظرات شما
پیشخوان