تاریخ انتشار: ۱۹:۲۶ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۹

جهانگیری: سوء استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی خیانت به مردم و کشور است

معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر این که هدف از ارز ۴۲۰۰ تومانی پیشگیری از آسیب به زندگی و معیشت مردم بود، گفت: سوء استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی خیانت به مردم و کشور است.

استفاده رانتی از ارز 4200رویداد۲۴ اسحاق جهانگیری روز شنبه در نشست صمیمی با فعالان و تأمین کنندگان کالاهای اساسی و سرمایه گذاران بخش خصوصی در مجتمع بندری امام خمینی با قدردانی از کشتیرانی، سازمان بنادر و واردکنندگان کشور، گفت: علیرغم اینکه تک تک کشتی‌های ایرانی با نام و شماره سریال و نیز بنادر کشور تحریم بودند اما حجم تجارت خارجی در ده ماهه سال جاری ۱۲۲ میلیون تن کالا است که حکایت از همت دست اندرکاران این بخش دارد.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر تلاش در جهت بی اثر کردن تحریم‌ها اظهار داشت: بی اثر کردن تحریم‌ها یعنی عده‌ای پای کار مردم بایستند تا کالاهای مورد نیاز به موقع به دست مردم برسد.

جهانگیری ادامه داد: باید از همت سازمان بنادر، کشتیرانی و مجموعه وارد کنندگان دلسوز کشور تشکر کنیم و قدردان زحمات این عزیزان باشیم.

معاون اول رییس جمهوری همچنین از گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز قدردانی و تصریح کرد: ترخیص ۲۴ ساعته کالا به خصوص در شرایط جنگ اقتصادی و کرونا کاری شایسته است که گمرک کشور به صورت ۲۴ ساعته و بدون یک لحظه تعطیلی انجام داده است و البته لازم است از کامیون داران کشور که شبانه روزی تلاش کردند تا در شرایط کرونا کالا به دست مردم برسد نیز قدردانی کنیم.

جهانگیری در ادامه به موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی اشاره و تصریح کرد: فروردین سال ۹۷ وقتی قرار شد برای نرخ ارز تصمیم گیری کنیم، عده ای آنچنان فشار به دولت وارد کردند که اگر تصمیم گیری نمی‌شد ممکن بود مسأله اقتصادی در کشور ایجاد شود.

معاون اول رییس جمهوری افزود: از سوی دیگر منابع بانک مرکزی نیز با محدودیت مواجه بود و رییس جمهور وقت آمریکا قصد خروج از برجام را داشت و انتظار می‌رفت به اقتصاد کشور و به خصوص نرخ ارز شوک وارد شود.

جهانگیری با بیان اینکه تصمیم دولت برای نرخ ارز تصمیمی کوتاه مدت با مبنای مدیریت شناور ارز بود اظهار داشت: در آن زمان نرخ ارز ۳۸۰۰ تومان بود که دولت قیمت ۴۲۰۰ تومان را تعیین کرد و قرار بود این نرخ به صورت روزانه افزایش پیدا کند به طوری که در مردادماه به حدود ۴۴۰۰ تومان برسد.

معاون اول رییس جمهوری با یادآوری اینکه در تاریخ ۱۲ مرداد در جلسه سران قوای سه گانه تصمیم گیری شد که نرخ ارز به صورت ثابت ۴۲۰۰ تومان باشد، افزود: این تصمیمی بود که فقط سران قوا می‌توانستند اتخاذ کنند و البته هدف از این تصمیم این بود که حداقل نیازهای زندگی مردم تأمین شود و زندگی مردم در تلاطم قیمت ارز دچار آسیب نشود.

جهانگیری اظهار داشت: سال نخست پس از تعیین قیمت ۴۲۰۰ تومان، حدود ۱۵ تا ۱۶ میلیارد دلار ارز با این قیمت تخصیص یافت اما سال ۹۹ که بانک مرکزی اعلام شرایط قرمز کرد با حذف برخی از کالاها، هشت میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص یافت که دو و نیم میلیارد دلار آن مربوط به واردات دارو و تجهیزات پزشکی بود.

معاون اول رییس جمهوری اضافه کرد: در شرایط جنگ اقتصادی و شرایط کرونا، کشوری که دو و نیم میلیارد دلار دارو و تجهیزات پزشکی وارد می‌کند، مادامی که فضا آرام است سخنی در میان نیست اما روزی که یکی از اقلام کم باشد عده‌ای این موضوع را در بوق و کرنا می‌کنند و مدیریت و کارآمدی دولت را زیر سوال می‌برند.

جهانگیری با تأکید بر اینکه دولت همواره به دنبال آن بوده که مردم نسبت به آینده کشور خوشبین باشند و دشمن نتواند هر روز شاخ و شانه بکشد، اظهار داشت: ارز ۴۲۰۰ تومانی در این دوره خیلی به داد کشور رسید و روحیه مردم را حفظ کرد و دارو و کالاهای مورد نیاز برای طبقات ضعیف جامعه را تأمین کرد.

معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه در شرایط جنگ اقتصادی همه باید سینه سپر کنند و پای کار کشور باشند، گفت: هر کس در شرایط جنگ اقتصادی از ارز ۴۲۰۰ تومانی سوء استفاده کند به مردم خیانت کرده و فرقی نمی‌کند که واردکننده باشد یا مسئول دولتی.

جهانگیری از واردکنندگان در این دوره به عنوان سربازان خط مقدم جنگ اقتصادی یاد کرد و گفت: کسانی که در این مقطع با سوء استفاده از شرایط به مردم خیانت کردند سربازان آمریکا علیه ملت ایران هستند.

معاون اول رییس جمهوری افزود: سرمایه‌های کشور فقط چاه نفت نیست واردکنندگانی که با اعتبار خود کالا به کشور وارد کردند نیز سرمایه هستند و پیمانکارانی که طرح‌های مهم اقتصادی را اجرا می‌کنند نیز سرمایه‌هایی با ارزش برای کشور محسوب می‌شوند.

جهانگیری تصریح کرد: نباید کسانی که به کشور خدمت کردند را بدنام کنیم البته اگر کسی تخلفی کرده باید با او برخورد شود اما باید قدر کسانی را که خدمت کردند بدانیم.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به اینکه امروز کشور به سمت حل مسایل بین المللی می‌رود، اظهار داشت: با وجود آنکه تولید داخلی از مهم ترین اولویت‌های کشور است اما برای توسعه کشور لازم است مسایل بین المللی حل و فصل شود تا وقت مدیران کشور به جای تلاش برای توسعه، صرف جلسات تأمین کالای اساسی و مقابله با تحریم نشود.

جهانگیری اظهار داشت: برای ارز ۴۲۰۰ تومانی باید تصمیم مدبرانه اتخاذ کنیم و نباید این تصمیم احساسی باشد. حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی حتماً به صلاح کشور است اما باید زمانی این تصمیم گرفته شود که راهکاری عاقلانه داشته باشیم و مطمئن باشیم که زندگی مردم آسیب نمی‌بیند.

معاون اول رییس جمهوری با تأکید بر اینکه جریان واردات کالاهای اساسی یک روز هم نباید متوقف و کند شود، گفت: سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ اهمیت فراوانی دارد چرا که هم ایام نوروز و هم ایام ماه مبارک رمضان را در پیش داریم و لازم است برای تأمین کالاهای مورد نیاز مردم برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم.


بیشتر بخوانید: گمشده جدید؛ ۳میلیون تن ذرت با ارز ۴۲۰۰تومانی


جهانگیری اظهار امیدواری کرد شرایط در ایام پیش روی کشور بهتر شود و روزهای خوشی را پیش روی مردم کشور داشته باشیم.

در این جلسه رییس سازمان بنادر و دریانوردی کشور نیز گزارشی از طرح های توسعه ای بندر امام خمینی و ایفای مسئولیت های اجتماعی ارائه کرد.

رییس کل گمرک هم در این نشست گزارشی از میزان واردات کالاهای اساسی از طریق مجتمع بندری امام خمینی ارائه کرد و به تشریح برخی مسایل و مشکلات پیش روی ترخیص کالا پرداخت.

نظرات شما
پیشخوان