تاریخ انتشار: ۱۴:۴۶ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۹

وزیر علوم: آنچه در آموزش مجازی ایده آل بود، محقق نشد/ راهی غیر از آموزش مجازی نداریم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه تا زمانی که بیماری کووید، سلامت دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه را تهدید می‌کند، باید آموزش را در فضای مجازی پیش ببریم، گفت: باتوجه به اینکه در طول این مدت، شیوع بیماری با سرعت بالا و زمان ما کم بود، آنچه در آموزش مجازی ایده آل بود، محقق نشد.

وزیر علوم

رویداد۲۴ منصور غلامی امروز (شنبه-۱۸ بهمن ماه) در حاشیه مراسم افتتاح پروژه‌های عمرانی دانشگاه اصفهان در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ایسنا، اظهار کرد: در پی شیوع ویروس کرونا و نگرانی از بابت انتشار بیماری، از یک طرف راهی غیر از آموزش مجازی نداریم، اما از طرف دیگر ارزیابی‌هایی که درحال انجام است نشان می‌دهد توانسته ایم در برخی شاخص‌های آموزشی بهتر از قبل عمل کنیم.

وی در مورد کیفیت آموزش مجازی در دوران همه گیری کرونا به ایسنا، گفت: شیوع کرونا و اتفاقاتی که در ماه‌های پایانی سال گذشته رخ داد ناگهانی بود، در واقع یک حرکت سریع و پرشتاب در دانشگاه‌های ما اتفاق افتاد که اگر قبل از شیوع بیماری می‌خواستیم برای آن برنامه ریزی کنیم شاید بسیاری باور نداشتند که بتوان در عرض یک نیم سال تحصیلی، این همه زیرساخت و شرایط نرم افزاری و سخت افزاری برای آموزش مجازی فراهم کرد.

تا زمانی که تهدید بیماری وجود دارد آموزش مجازی را پیش می‌بریم

غلامی گفت: باتوجه به اینکه سرعت همه گیری بالا و زمان ما کم بود، حتما آنچه در آموزش مجازی ایده آل بود محقق نشد، اما در طول یک سال کار‌های ارزشمند زیادی در زمینه برگزاری کلاس‌ها و ارائه دروس و تکمیل و تقویت زیرساخت‌های آموزش مجازی انجام شد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید براینکه سرمایه و تجربه‌ای که در دوران همه گیری کرونا در زمینه آموزش مجازی به دست آمده بسیار گرانقدر است، افزود: اصطلاحی که می‌توان در این زمینه استفاده کرد این است که ما از جا کنده شدیم و به زمانی پرتاب شدیم که قبلا نمی‌توانستیم پیش بینی کنیم و قطعا این سرمایه را حفظ خواهیم کرد.


بیشتر بخوانید: دروس عملی دانشگاه‌ها حضوری می‌شوند؟


در برخی شاخص‌های آموزشی بهتر از قبل عمل کرده ایم

وی با بیان اینکه تا زمانی که بیماری کووید، سلامت دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه را تهدید می‌کند، باید آموزش را در فضای مجازی پیش ببریم، خاطرنشان کرد: بعد از پایان بیماری نیز این تجربیات برای ما سرمایه گرانقدری است که حتما دانشگاه‌ها آن را حفظ خواهند کرد. وزارت علوم نیز برنامه‌ها و آئین نامه‌ها و ضوابطی تدوین می‌کند که دانشگاه‌ها بتوانند کماکان از ظرفیت آموزش‌های مجازی استفاده کنند و حتی در آینده و زمانی که حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها را داریم هم از ظرفیت آموزش مجازی بهره ببرند.

ناچاریم و راهی غیر از آموزش مجازی نداریم

غلامی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسنا درباره نگرانی از افت کیفیت آموزش عالی در این دوران، گفت: از یک طرف باید گفت ناچاریم و راهی غیر از آموزش مجازی نداریم، اما از طرف دیگر ارزیابی‌هایی که درحال انجام است نشان می‌دهد توانسته ایم در برخی شاخص‌های آموزشی بهتر از قبل عمل کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: آموزش مجازی باعث شده محدودیت حضور دانشجویان و اساتید در کلاس‌های درس و دسترسی به مطالب و منابع آموزشی را نداشته باشیم، درحالی که قبلا یک ساعت و ۴۵ دقیقه استاد و دانشجو سر کلاس حاضر می‌شدند و کلاس بعدی به هفته دیگر موکول می‌شد، اما هم اکنون اساتید ما ساعت‌های بیشتری صرف هر کلاس درسی می‌کنند و مطالب در فضای مجازی باقی می‌ماند که باعث می‌شود دانشجویان دسترسی بیشتری به محتوای درسی داشته باشد.

وی همچنین با اشاره به اینکه در دوره یک ساله‌ای که گرفتار کرونا بوده ایم و در این شرایط سخت، رشد حرکت‌های علمی و پژوهشی که از قبل نیز وجود داشته را شاهد بوده ایم، گفت: در این دوران گزارش‌های مختلفی از تولید تجهیزات پزشکی در دانشگاه ها، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری رسید که نشان می‌دهد جامعه علمی نسبت به سلامت مردم دغدغه دارد. قطعا وزارت بهداشت نیز مسئول کنترل و نظارت بر استاندارد تولیدات است، اما حتما به فعالیت‌های همکاران ما در وزارت علوم هم توجه دارند. ورود وزارت علوم و شرکت‌های دانش بنیان به تولیدات بهداشتی و پزشکی اقدام خوبی است که در آینده نیز می‌تواند در اولویت قرار گیرد.

وزیر علوم درمورد نزدیک شدن دو وزارت علوم و بهداشت نیز گفت: آرزو داریم آموزش پزشکی دوباره به آموزش عالی بازگردد، اما تلاش ما در شرایط فعلی نزدیکی وزارت علوم و بهداشت، به خصوص بخش‌های آموزشی و پژوهشی دو وزارتخانه است.

وی با بیان اینکه وزارت علوم ارتباطات خوبی با وزارت بهداشت دارد که باید عمق و توسعه بیشتری پیدا کند، تصریح کرد: در همه جای دنیا مراکز علمی با هم افزایی و کار مشترک می‌توانند به موفقیت دست پیدا کنند و پیشرفت‌های علمی و فناوری در دنیا حاصل این هم افزایی بوده است.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان