تاریخ انتشار: ۱۲:۱۷ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۹

گسترش اعتراضات در میانمار پس از کودتای ارتش

اعتراضات ضد کودتای هواداران آنگ سان سوچی رهبر برکنار شده میانمار یک هفته است که ادامه‌دار شده این اعتراضات روز جمعه ۲۴ بهمن شدت گرفت و درگیری میان معترضان و نظامیان به آشوب کشیده شد.

گسترش اعتراضات در میانمار پس از کودتای ارتشرویداد‌۲۴ مژده کریمی: به گزارش الجزیره  روز جمعه ۲۴ بهمن ۹۹ اعتراضات در میانمار شدت گرفت. صد‌ها هزار نفر از طرفداران آنگ سان سوچی رهبر غیرنظامی و برکنار شده میانمار که در هفتمین روز متوالی در اعتراضات ضد کودتا شرکت کردند در اعتراضات روز جمعه با نظامیان میانمار درگیر شدند.

در این شلوغی‌ها پلیس با گاز اشک‌آور، ماشین‌های آب‌پاش و گلوله‌های پلاستیک به معترضان حمله کرد.


به گزارش شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در این شورش بیش از ۳۵۰ نفر که شامل راهبان و برخی از مقامات هم بازداشت شدند؛ و بسیاری از معلمان کارگران و کارمندان در اعتراض به برکناری آنگ سان سوچی رهبر غیرنظامی دست به اعتصاب زدند.

مین اونگ هولانگ فرمانده ارتش میانمار علت کودتا را چنین بیان کرده است که در انتخابات پارلمانی این کشور در ماه نوامبر به نفع حزب آنگ سان سوچی تقلب صورت گرفته و به همین دلیل ارتش در این ماجرا ورود کرده است.


بیشتر بخوانید: کودتای ارتش در میانمار ،  گسترش اعتراضات در میانمار


او اعلام کرده است که بار دیگر انتخابات صورت خواهد گرفت و قدرت به برنده انتخابات منتقل خواهد شد.

با این اعتراضات جو بایدن سران میانمار را که علیه آنگ سان سوچی کودتا کرده بودند را تحریم کرد. او گفته است که در این هفته شماری از افرادی که در این کودتا دخیل بوده‌اند را اعلام خواهد کرد.

دولت نظامی میانمار فرمان عفو عمومی گسترده‌ای را برای زندانیان اعلام کرد. این در حالی است که بازداشت معترضان به کودتای هفته گذشته در این کشور ادامه دارد. براساس این عفو عمومی، بیش از ۲۳ هزار زندانی مشمول آزادی یا کاهش مجازات می‌شوند.

یک انجمن حمایت از زندانیان در میانمار از این اقدام دولت نظامی ابراز نگرانی کرده است. به گفته این انجمن، دولت نظامی این عفو عمومی را که معمولا در ماه آوریل در این کشور صورت می‌گیرد به این دلیل زودتر اعلام کرده که فضای بیشتری در زندان‌ها برای بازداشت فعالان سیاسی ایجاد کند.

به رغم این اقدام دولت نظامی و درخواست رهبر کودتا که خواستار «اتحاد» با ارتش شده است، اعتراضات تازه‌ای در مخالفت با کودتا در این کشور در جریان است. در تصاویر روز عکس‌هایی از گسترش اعتراضات در میانمار پس از کودتای ارتش را ببینید.

منبع: ALJAZEERA

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: عکس روز ، تصاویر روز
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان