تاریخ انتشار: ۱۷:۱۲ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۹

ترامپ همچنان نگرانی دارد

شبکه سی ان ان گفته است: دونالد ترامپ رئیس جمهوری یپیشین آمریکا با وجود تبرئه شدن از اتهام تحریک به یورش ۶ ژانویه (۱۷ دی ماه) به کنگره در محاکمه سنا، به صورت خصوصی به مشاورانش ابراز نگرانی از تعقیب قضایی کرده است.

استیضاح دونالد ترامپرویداد۲۴ به گزارش تارنمای دیلی میل لندن؛ یک مشاور نزدیک ترامپ که نامش ذکر نشده، با یادآوری سکوت او از هنگام ترک کاخ سفید به علت نگرانی از مسئولیت احتمالی کیفری، گفته که او نگران است.

سران حزب جمهوری خواه آمریکا نیز احتمال محاکمه قضایی او را به رغم تبرئه شدن در استیضاح روز گذشته مطرح کرده اند.

میچ مک کانل رهبر اقلیت جمهوری خواه سنا، پس از این محاکمه، ترامپ را محکوم و با سرسختی پیشنهاد کرده است که نظام قضایی این کشور، نقش ترامپ را در یورش هوادارانش به ساختمان کنگره که دستکم پنج کشته برجا گذاشت، بررسی کند.

با اینکه که ترامپ از روز ۲۰ فوریه (اول بهمن ماه) که کاخ سفید را به جو بایدن جانشینش واگذار کرد، عمدتا سکوت اختیار کرده و کمتر اظهارنظر می کند، به بازگشت خود به صحنه و مبارزات سیاسی اشاره کرده است.

دادستان های ایالت های جورجیا و نیویورک نیز پرونده های جداگانه ای برای ترامپ با اتهامات کیفری تشکیل داده اند.

حتی با وجود رای ۵۷ به ۴۳ شامل چند سناتور برجسته جمهوری خواه برای بیگناه شاخته شدن ترامپ در اتهام تحریک به شورش در رخداد ۶ ژانویه، این مقام های برجسته به احتمال وارد شدن اتهام های کیفری به او اشاره کرده اند.

به گفته سناتور جمهوری خواه توم تیلیس که به بی گناهی ترامپ رای داده، مسئولیت نهایی از طریق نظام قضایی و کیفری آمریکاست که در آن گرایش های سیاسی حذف می شود. هیچ رئیس جمهوری بالاتر از قانون یا مصون از تعقیب کیفری نیست که شامل رئیس جمهوری پیشین هم می شود.

مک کانل که به بیگناهی ترامپ رای داده، پس از پایان این محاکمه با انتقاد شدید از ترامپ، او را از نظر اجرایی و اخلاقی برای رخدادهای خشونت بار ۶ ژانویه مسئول دانسته است.

دادستان های فدرال با بررسی همه جنبه های یورش کپیتول، تاکنون بیش از ۲۰۰ شورشی را به اتهام های گوناگون دستگیر کرده اند.

پرونده محاکمه ترامپ در سنای آمریکا به اتهام «تحریک برای شورش» در حالی بسته شد که ۵۷ سناتور، او را مجرم دانستند. آرایی که به گفته ناظران سیاسی، ایالات متحده بی سابقه و نشانگر وجود حمایت دو حزبی در این ماجراست.


بیشتر بخوانید: عصبانیت شدید نانسی پلوسی از تبرئه شدن ترامپ +فیلم


با اینکه تنها ۱۰ رای دیگر تا محکومیت ترامپ در سنای آمریکا باقی مانده بود، اما جمهوری‌خواهان که نگرانی‌های فراوان حزبی داشتند، حاضر نشدند از ظرفیت خود که شاید به تزلزل جایگاه انتخاباتی آتی آنها هم منجر شود، برای پیوستن به تلاش دموکرات‌ها استفاده کنند.

رئیس جمهوری سابق آمریکا به اتهام تحریک برای شورش در مجلس نمایندگان این کشور استیضاح و پرونده وی برای محاکمه به سنای آمریکا ارسال شد. سناتورها پس از پنج روز دادرسی به عنوان هیات منصفه، بعداز ظهر شنبه آرای خود را اعلام کردند که به ۶۷ رای مورد نیاز برای محکوم کردن ترامپ دست نیافت.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ترامپ ، استیضاح
نظرات شما
پیشخوان