تاریخ انتشار: ۱۱:۲۵ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۹

بیانات رهبر انقلاب در سالروز قیام تاریخی مردم تبریز/ آذربایجان دژ استوار ایران در مقابل حملات خارجی بود

رهبر معظم انقلاب فرمودند: حادثه ۲۹ بهمن ۵۶ یک حادثه جهادی و عملیاتی بود و مایه افتخار مردم تبریز بود.

 قیام ۲۹ بهمن تبریز

رویداد۲۴ سخنرانی رهبر معظم انقلاب به مناسبت سالروز قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز در سال ۱۳۵۶ صبح امروز (چهارشنبه) از طریق ارتباط تصویری با مردم آذربایجان شرقی آغاز شد.

اهم فرمایشات ایشان در این دیدار به شرح زیر است:

-روز تاریخی و فراموش نشدنی ۲۹ بهمن را که امسال به این صورت برگزار می‌شود را گرامی می‌دارم. ما هر سال در این حسینیه با حضور شما مردم عزیز و فضای پرشوری که احساسات آذربایجانی و تبریزی شما ایجاب می‌کرد دلخوش بودیم ولی امسال متأسفانه فراهم نیست و این هم از حوادث گوناگون زندگی است.

-حلول ماه رجب را به همه شما عزیزان و عموم مردم ایران تبریک عرض می‌کنم و امیداورم از برکات معنوی این ماه بهره ببرند. در این ماه اجتماعات وجود ندارد و آنچه هر سال برای مردم میسر بود اینکه در اجتماعات عبادی باشند که امسال نیست. در خانه‌ها از دعاهای رجب غفلت نشود.

-آنچه که امروز عرض می‌کنم چند کلمه در آغاز درباره تبریز و آذربایجان است. تصور من این است که این حرف‌ها باید تکرار شود تا ذهن جوانان ما با این حقایق آشنا شود.

-حادثه ۲۹ بهمن ۵۶ یک حادثه جهادی و عملیاتی بود و مایه افتخار مردم تبریز بود. افتخارات تبریز به این کار جهادی محدود نمی‌شود و دامنه افتخارات این شهر و این منطقه بسیار گسترده‌تر است.

- در سیاست شخصیت های برجسته ای، آذربایجان تقدیم کرده است. یکی از خصوصیات این منطقه نخبه پروری است. در ۲۰۰ سال اخیر وقتی نگاه می‌کنیم منطقه آذربایجان یک منطقه جریان‌ساز بوده است. از دوره فتوای تحریم تنباکو میرزای شیرازی، مرحوم مجتهد در این منطقه اثرگذار بودند. اگر علمایی مثل میرزا جواد مجتهد نبودند این فتوا اثر نمی‌کرد. در تحولات تاریخی و سیاسی کشور این منطقه و تبریز به طور کلی دارای این روحیه جریان سازی بودند.

-آذربایجان دژ استوار ایران در برابر حملات خارجی بوده است. ما با روسیه تزاری و عثمانی و شوروی مواجه بودیم و اگر تبریز و مقاومت‌ها نبود و اگر جانفشانی‌ها نبود ممکن بود این تعرض به مناطق مرزی کشور کشیده شود.

- منطقه تبریز و آذربایجان دو ویژگی هویتی داشته اند. یکی دلبستگی عمیق به اسلام و دوم غیرت و حمیت شدید نسبت به ایران. آذربایجان نسبت به ایران و اسلام حمیت نشان دادند و مکرر دربرابر توطئه بیگانگان و تجزیه طلبی ها ایستادند. نقش آفرینی چهره های آذربایجان در این منطقه زیاد است.

- در انقلاب اسلامی از روز اول یعنی از سال ۴۲، علمای تبریز جزو علمای دستگیر شده کشور بودند. سه نفر از علما در آن ایام تبریز دستگیر شدند و در ایام مشرف به انقلاب هم حرکات زیادی داشتند. بدون یک روایت درست از تاریخ آذربایجان، یک روایت از تاریخ ایران نادرست است.

منبع: مهر
برچسب ها: رهبر انقلاب ، قیام
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان