تاریخ انتشار: ۱۶:۴۶ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۹

ترامپ به زندان می‌رود؟

با وجود رای منفی سنا به استیضاح ترامپ، در صورتی که اتهام نقش‌داشتن او در حمله معترضان به ساختمان کنگره ثابت‌شود، ۱۰ سال زندان در انتظار رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا خواهد بود.

ترامپ به زندان می‌رود؟

رویداد۲۴ رسانه ها از احتمال محاکمه «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری پیشین آمریکا به دلیل نقشی که در حمله معترضان به ساختمان کنگره (کاپیتول) داشته است، خبر می دهند.

خبرگزاری د.پ.آ. آلمان در مطلبی با اشاره به اینکه کار مخالفان ترامپ با او هنوز تمام نشده است، نوشت: دونالد ترامپ با وجود تبرئه شدن در پروسه استیضاح کنگره هنوز با خطر زندانی شدن روبرو است.

بر این اساس با این که ترامپ پس از رای منفی سنا به طرح استیضاح دموکرات ها نفس راحتی کشید، اما خطر همچنان او را تهدید می کند. این موضوع به ویژه با توجه به سخنان یک جمهوری خواه ارشد که فکر می کند در مورد دونالد ترامپ امکان پیگیری قضایی وجود دارد، اهمیت می یابد.

دلیل اینکه دونالد ترامپ در پرونده استیضاح دوم نیز جان سالم به در برد، وفاداری در بین اعضای حزبش نبود. هر چند تعداد زیادی از جمهوری خواهان ، از جمله «میچ مک کانل» رهبر گروه پارلمانی جمهوری خواهان در سنا ، به برائت او رای دادند، اما مک کانل توجه همگان را به یک نکته جلب می کند و به صراحت می گوید که موضوع این رای گیری در مورد بی گناهی ترامپ نبوده است.

به نظر می رسد وی که پیش از این در چند مورد به شدت از ترامپ انتقاد کرده بود، در مورد گناهکار بودن رئیس جمهور سابق به دلیل تحریک شورش در پایتخت ایالات متحده متقاعد شده است. وی روز شنبه در یک سخنرانی گفت: «رئیس جمهور ترامپ مسئولیت عملی و اخلاقی تحریک آنچه در آن روز اتفاق افتاده است را به عهده دارد. در این مورد هیچ شکی نیست. افرادی که به ساختمان حمله کردند معتقد بودند که طبق خواسته ها و دستورات رئیس جمهورشان رفتار می کنند.»

با این حال به اعتقاد مک کانل از آنجا که ترامپ دیگر سمتی ندارد ، استیضاح او نیز طبق قانون اساسی نیست. منظور او این نبود که ترامپ به لحاظ قانونی هیچ مسئولیتی ندارد. این سناتور ارشد با بیان این که «ما در این کشور سیستم عدالت کیفری داریم» تاکید کرد: «ترامپ به حال خود رها نشده است. ما دعاوی مدنی داریم و روسای جمهور سابق از پاسخگویی در دادگاه مصون نیستند.»

به این ترتیب اگر شکایت قضایی علیه ترامپ در دادگاه به سرانجام برسد ، مجازات های شدیدی در انتظارش خواهد بود. طبق قوانین آمریکا، مجازات تحریک شورش ۱۰ سال زندان است و دقیقاً این همان موردی است که ترامپ در دادرسی استیضاح دوم به آن متهم شد.

سخنان مک کانل پس از انتقاد شدید حزب دموکرات از او همقطاران جمهوری خواهش مطرح شد. «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان ، یادآور شد که روند استیضاح قبل از پایان کار ترامپ آغاز شده بود اما رأی به موقع نرسید زیرا مک کانل مانع از ارائه آن به سنا شد تا فرصت از دست برود. پلوسی همچنین جمهوری خواهانی را که بی گناهی ترامپ رای دادند، «ترسو» خواند.

شنبه گذشته پلوسی پس از رای نیاوردن استیضاح ترامپ در سنا به خبرنگاران گفت: آنچه امروز در سنا شاهد آن بودیم، یک گروه بزدل از جمهوریخواهان بودند که ظاهرا گزینه دیگری نداشتند و از دفاع در برابر کار خود می ترسند.

در دادگاه استیضاح ترامپ در مجلس سنای آمریکا ۵۷ نفر از سناتورها که به عنوان هیات منصفه این محکمه سوگند یاد کرده بودند، با مجرم شناختن ترامپ موافقت کردند و ۴۳ سناتور هم خلاف این نظر را داشتند. برای محکومیت ترامپ دست کم ۶۷ نفر از سناتورها باید به مجرمیت او رای مثبت می‌دادند.

اوایل تابستان امسال و زمانی که اعتراضات سراسری علیه خشونت پلیس آمریکا علیه شهروندان سیاه پوست این کشور به اوج خود رسیده بود، ترامپ در پیامی توییتری اعلام کرد که اختیارات لازم برای محکوم کردن معترضان آمریکایی به حبس طولانی‌ مدت را به مقامات دولت خود تفویض کرده است.

وی نوشت: «بر اساس قانون حفظ بناهای یادبود کهنه‌سربازان و سایر قوانینی که احتمالاً به این قضیه مرتبط هستند، من به مقامات دولت فدرال اجازه داده‌ام که هر کسی را که اقدام به تخریب یا آسیب زدن به هرگونه بنای تاریخی مجسمه یا سایر دارایی‌های دولت فدرال آمریکا کند، بازداشت و به حبس تا ۱۰ سال محکوم کنند.»

اکنون وضعیت مشابهی گریبانگیر ترامپ شده که طی انتخابات ریاست جمهوری از سوی همان مردم معترض از مسند قدرت به زیر کشیده شده و در انتظار محاکمه شدن به خاطر اتهامی مشابه به سر می برد.

منبع: ایرنا
برچسب ها: ترامپ ، آمریکا
نظرات شما
پیشخوان