تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
هرمیداس باوند دستاوردهای سه سال حضور رییس‎جمهور در نیویورک را تشریح کرد

روحانی بعد از 8 سال چهره ایران در سازمان ملل را تغییر داد

داود هرمیداس باوند تحلیلگر مسائل بین الملل، درباره چهارمین و آخرین سخنرانی حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد براین باور است که رییس جمهور درباره تعلل برخی کشورها در اجرای برجام و همچنین درباره اتفاقات منطقه در این دوره سخنرانی می کند.
رویداد۲۴-داود هرمیداس باوند تحلیلگر مسائل بین الملل، درباره چهارمین و آخرین سخنرانی حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد براین باور است که رییس جمهور درباره تعلل برخی کشورها در اجرای برجام و همچنین درباره اتفاقات منطقه در این دوره سخنرانی می کند.

حسن روحانی برای شرکت در هفتاد و یکمین اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل که هر ساله اوایل مهر ماه در نیویورک (مقر سازمان ملل متحد) برگزار می‌شود حضور خواهد داشت. این آخرین سفر روحانی در کسوت رییس جمهور است که هر ساله در این مجمع شرکت و سخنرانی کرده است که بازتاب های خوبی را در پی داشته است.

در همین باره داود هرمیداس باوند تحلیلگر مسائل بین الملل در گفت‎وگو با رویداد۲۴، درباره سفر روحانی به نیویورک و سخنرانی در مجمع سازمان ملل گفت: معمولاً  هر ساله در مجمع سازمان ملل موضوعات خاصی در دستور کار قرار می‏گیرد. رسم بر این است که روسای جمهور و یا نخست وزیران کشورهای مختلف در سخنرانی های که قرائت می کنند به مشکلات کشور خودشان چه از لحاظ بعد منطقه ای و فرامنطقه ای به آن اشاره می کنند که ایران نیز از این موضوع مستثنا نیست.

او ادامه داد: روحانی هر ساله در این مجمع حضور به عمل آورد و خروجی های قابل قبولی نیز بدست آوردیم. مهمترین آن نیز تغییر چهره ایران در سازمان ملل بعد از هشت سال بود که همین موضوع باعث شد به برجام برسیم، گرچه برخوردهای غیر اخلاقی در این باره به چشم آمد ولی ایران توانست بدون جنگ و خونریزی به یک توافق جهانی برسد که می توان به شرکت روحانی در سازمان ملل و سخنرانی کاملا دیپلماتیکی که انجام داد اشاره کرد.همچنین نیز به ابر کشورها ثابت کرده است که حل و فصل منطقه بدون ایران غیرممکن است.

وی با بیان این موضوع که آقای روحانی در این دوره از سخنرانی خود در مجمع سازمان ملل به عدم پایبندی برخی از کشورها به تعهداتشان در اجرای  برجام اشاره خواهد کرد اظهار داشت: به نظر من، در این دوره از برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل آقای روحانی در سخنرانی خود احتمالاً اشاره ای به عدم  پایبندی برخی از کشورها به تعهداتشان در بحث اجرای برجام خواهد داشت که تمام مخاطبش به آمریکا است. 

او افزود: در بحث اجرای برجام، امریکا به تعهداتشان پابرجا نبوده است که همین موضوع باعث شده است اجرای این برجام تا حدود زیادی زیر سوال برود و رییس جمهور قاعدتا این موضوع را مطرح می‎کند و می‏خواهد از جامعه‏ی بین المللی به خصوص  5 کشور دائمی که طرف مذاکره بودند و آلمان که بعنوان نماینده جامعه بین المللی است موضع خودشان را در قبال آمریکا تعلل کنند.

هرمیداس باوند ادامه داد: روحانی در این سخنرانی به غیر از بحث برجام به مسائل منطقه به خصوص درباره سوریه و یمن نیز اشاره خواهد داشت. همچنین در بحث کشورهای عربی به خصوص کشور عربستان و اقداماتی که عربستان در برابر ایران و منطقه در حال انجام است اشاره خواهد کرد.
 
این تحلیلگر در ادامه این مصاحبه با بیان اینکه در مجمع سازمان ملل فرصت خوب و مناسبی است که رییس جمهور انتقادات خود را درباره منطقه اعلام کند گفت: آقای روحانی باید فرصت را غنیمت بشمارد و در حاشیه مجمع انتقادات خود را درباره حمایت از تفاهمی که بین امریکا و روسیه درباره حل مسئله سوریه انجام می‎دهند و همچنین درباره بحث یمن، خسارت‎های مالی و جانی که به این کشور وارد شده است، رییس جمهور حتما نظرات خود را در این باره اعلام کند.

وی در پاسخ به این پرسش که مهمترین دست آورد روحانی در این سه سفری که به نیویورک داشتند و در سازمان ملل سخنرانی کردند چیست؟ گفت: مهمترین آن مسائلی که به مربوط به کشور خودمان است و مشکلات منطقه ای که ایران نیز در آن دخالت دارد همچنین بیان پیشنهادات و راه حل برای نجات منطقه از مهمترین دست آور این سه سخنرانی در سازمان ملل بود. روحانی در این سه سفری که به نیویورک داشتند گهگاهی پیشنهاداتی را مطرح می‏کنند و خواهان کمیسیونی برای پیگیری مشکلات منطقه بودند.

او افزود: به نظر من، مهمترین دست آورد اقای روحانی در آخرین دوره که در کسوت ریاست جمهوری هستند، اشاره مجدد به مسائل منطقه ای و تسریع در اجرای برجام است.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
مسعود بخشی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
0
0
تنهایی اینکار رو کرد ؟یا با لابی برادرش ،لابد بقول جناب خان مویرگی آشنا داشته
نظرات شما
پیشخوان