تاریخ انتشار: ۱۵:۴۳ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۶ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

اصلاح طلبان و انتخابات ۱۴۰۰ / جدی‌تر شدن فعالیت ناسا زیر سایه نامزدی خمینی سوم و مطهری دوم

اصلاح طلبان این هفته چند کاندیدای دیگر برای انتخابات ۱۴۰۰ معرفی کردند. محسن رهامی و علی مطهری و مصطفی کواکبیان خود را به عنوان نامزد ریاست جمهوری معرفی کردند.

اصلاح طلبان انتخابات 1400

رویداد۲۴ هفته دوم اسفندماه ۹۹ هفته شلوغی برای اصلاح طلبان بود. یک کاندیدا به کاندیدای اصلاح طلبان اضافه شد و نهاد اجماع ساز هم به ریاست بهزاد نبوی کار خود را آغاز کرد. اصلاح طلبان، اما با توجه به تاسیس نهاد اجماع ساز، فعلا از اظهار نظر جدی درباره نامزدی افراد خود داری می‌کنند، اما شنیده‌ها حاکی از آن است که همچنان ظریف جدی‌ترین گزینه این جریان برای انتخابات ۱۴۰۰ است.

آذر منصوری خبر داده که چهارمین جلسه نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان با حضور اعضای این نهاد برگزار شد و در ادامه تدوین ارکان هیت رئیسه این نهاد، اعضای پنج کمیته استان‌ها، کمیته سیاسی، کمیته پایش و داوری، کمیته راهبرد و برنامه‌ریزی و کمیته رسانه انتخاب شدند.

در دوره قبلی الیاس حضرتی و موسوی لاری نواب رییس بودند که موسوی لاری این دوره در این نهاد حضور ندارد. به نظر می‌رسد این دوره نیرو‌های نزدیک به کارگزاران در این مسئولیت قرار گرفتند. این در حالی است که در روز‌های گذشته، اخبار نامزدی حسین کمالی در انتخابات پیش رو جدی‌تر از گذشته شنیده می‌شود.

این هفته اصلاح‌طلبان کنگره‌های متعدد حزبی برگزار کردند. انجمن اسلامی جامعه پزشکی به دبیر کلی دکتر ظفرقندی و حزب مردم سالاری به دبیرکلی مصطفی کواکبیان از جمله احزابی بودند که کنگره خود را برگزار کردند و در این کنگره‌ها صحبت از نامزدی دبیران کل مطرح شد.

همزمان کارگزاران سازندگی هم کنگره خود را برگزار کرد در کنگره کارگزاران سازندگی پیش از گذشته نام محسن هاشمی رفسنجانی به عنوان نامزد اصلی این حزب شنیده شد کرباسچی که به شدت پیگیر موضوع نامزدی محسن‌هاشمی است حالا می‌گوید در حال رایزنی با سایر احزاب اصلاح‌طلب است این در حالی است که محسن هاشمی در انتخابات شورای شهر سال ۹۲ احراز صلاحیت نشده بود.

من و اسحاق و انتخابات ۱۴۰۰ 

محسن هاشمی رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی درباره آخرین تصمیمات انتخاباتی حزب متبوعش گفت: هم اکنون شرایط بیش از ۱۰ نفر از کاندیدا‌های احتمالی در حزب مورد بررسی قرار گرفته که در نهایت بعضی از نامزد‌ها از جمله من و آقای جهانگیری به عنوان پتانسیل‌های اصلی حزب برای کاندیداتوری در انتخابات مطرح شدیم که البته باید با هر دوی ما صحبت شود تا ببینیم قصد کاندیداتوری را داریم یا خیر.

علی مطهری کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ 

علی مطهری روز پنج‌شنبه ۷ اسفند در یک نشست خبری به صورت رسمی اعلام کرد که در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به عنوان نامزد ریاست جمهوری نام‌نویسی خواهد کرد و گفت که «با توجه به شرایط داخلی و خارجی کشور احساس کردم و با توجه به تجربه و توانایی که در خودم احساس می‌کنم لازم دیدم وارد این میدان بشوم و تصمیم گرفتم نامزدی خود را برای انتخابات اعلام کنم.» البته شبکه‌های سایبری فعال اصولگرا در توییتر خطاب به مطهری نوشتند که او رد صلاحیت می‌شود.

منتجب نیا و حزب جمهوریت

حزب جمهوریت هم همچنان درگیر اختلافات داخلی است این هفته طیف اکثریت شورای مرکزی اعلام کرد مجید نصیرپور دبیرکل این حزب است درحالی که طیف رسول منتجب‌نیا کنگره خود را برگزار کرده و اعضای خاطی را از هند اخراج کرده و همچنان منتجب نیا را به عنوان دبیرکل حزب به رسمیت می‌شناسد.

حمله روزنامه جوان به سیدحسن خمینی

روزنامه جوان درباره نامزدی سیدحسن خمینی نوشت نوشت طولانی شدن ساخت حرم امام برای چند دهه و بعد هم ساخت اشرافی آن و فاصله داشتن با مشی ساده‌زیست حضرت امام خمینی موج‌هایی از انتقادات را متوجه او کرد و نشان داد حسن خمینی در همان سطح کوچک مدیریتی هم نتوانسته موفق عمل کند. با این همه، او چگونه می‌تواند در رأس یک قوه مدیریت موفق داشته باشد و کشور را اداره کند؟ از سویی آیا با این حجم انتقادات نسبت به سوءمدیریت حسن خمینی او می‌تواند موج عظیم برانگیزد؟ امید اصلاح‌طلبان البته به عملیات‌های رسانه‌ای و دو قطبی‌سازی و تخریب رقیب است، نه اینکه سابقه سیدحسن خمینی نشانی از کارآمدی داشته باشد.

حمایت اعتماد ملی از حسن خمینی

اسماعیل گرامی‌مقدم در پایان درباره شائبه‌هایی که در خصوص کاندیداتوری سید حسن خمینی مطرح می‌شود، گفت: به نظر من اگر سید حسن خمینی بیاید، حتماً می‌تواند موج عظیمی برانگیزد و جامعه را تکان دهد. بحث کاندیداتوری ایشان در میان است و اگر شخصیت‌های سیاسی و روزنامه‌نگاران چنین مطالبه‌ای از ایشان داشته باشد، شاید به بحث انتخابات ورود کند.


بیشتر بخوانید: از پیشنهاد اختصاصی جهانگیری به ظریف تا رقابت پیرمردها در انتخابات ۱۴۰۰


وضعیت ظریف در میان اصلاح طلبان

جلال جلالی زاده عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفت: «به نظر من شانس اسحاق جهانگیری بیش از سایر افرادی است که نام برده شده، زیرا او سابقه اصلاح‌طلبی بیشتری دارد و همچنین از جمله اصلاح‌طلبانی است که از نظر فکری و مسائلی مثل توجه به مناطق محروم فعال بوده است»

او گفته «ظریف هیچ سابقه اصلاح‌طلبی ندارد. او حتی در وزارت خارجه هم موفق نبوده است. به نظر من همین بلد بودن زبان انگلیسی و زندگی در امریکا برای او سابقه و موجب توجه مردم به او شده است»

به گزارش رویداد۲۴ جلالی زاده در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا حمایت حزب اعتدال و توسعه و طیف حامی دولت از ظریف به وی کمک نمی‌کند و موجب نزدیکی این جریان اصلاح‌طلبان نمی‌شود؟ گفته «اعتدال و توسعه عملکردی نداشته که قابل تعریف باشد و موجب تشویق مردم به حضور در انتخابات شود. ضمن اینکه پایگاهی هم در کشور ندارد. به اضافه اینه دولت فعلی هم دولت موفقی نبوده است و حتی یکی از عوامل انتقاد به اصلاح‌طلبان عملکرد همین دولت است لذا نمی‌توانند نظر مردم را جلب کنند و کاندیدایی که مورد حمایت و توجه آنان باشد، شانسی ندارد»

کاندیدای حزب اتحاد ملت برای انتخابات ریاست جمهوری

حسین کاشفی در رابطه با کاندیدای نهایی حزب اتحاد ملت برای معرفی به نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان گفته «اینکه کاندیدای نهایی چه کسی باشد مشخص نیست. در حزب ما شکوری راد مطرح است که با توجه به بیماری او شخص دیگری مطرح خواهد شد و روی افراد دیگری کار می‌شود و به موقع به نهاد اجماع ساز معرفی خواهند شد.

او گفته «رجل سیاسی باید تعیین تکلیف شود نباید برخورد جنسیتی و مردانه داشته باشیم. من شخصا موافق هستم. خانم‌های توانمند در کشور مطرح هستند و منظور از رجل سیاسی، مردان نیست و باید خانم‌ها هم مطرح شوند و این باب باز شود. خانم‌ها نه تنها چیزی از مردان کمتر ندارند بلکه بسیار فعالانه و مسئولانه‌تر رفتار کرده اند. باید در این زمینه تکلیف روشن شود. ما هنوز به مصداقی نرسیده ایم، ولی نگاهمان بر فراهم کردن این بستر و استفاده از بانوان است.»

محمدعلی افشانی کاندیدای نهایی اعتماد ملی

اسماعیل گرامی‌مقدم سخنگوی اعتماد ملی گفته «محمدعلی افشانی از سوی برخی از اعضای شورای مرکزی برای نامزد شدن در انتخابات ۱۴۰۰ مطرح شده است. افشانی سوابق درخشانی دارد و از نیرو‌های پاک دست کارگزاران نظام است که در سمت‌های معاونت وزیر، استانداری و شهرداری تهران مشغول به خدمت بوده است؛ لذا افشانی هم به عنوان یکی از نامزد‌های حزب اعتماد ملی مطرح است.»

کواکبیان هم می‌آید

در نشست حزب مردم‌سالاری پس از تصویب رئوس مهم و محور‌های اساسی قطعنامه این کنگره و تصویب اولویت‌های برنامه سال ۱۴۰۰ اعضای کنگره به تفصیل در مورد مشارکت مشروط حزب مردم‌سالاری در انتخابات ۱۴۰۰ به بحث و بررسی پرداختند. در ابتدا در مورد انتخابات شورا‌ها بحث شد و قرار شد که استان‌ها با هماهنگی اصلاح‌طلبان همان استان لیست انتخاباتی پیشنهادی را پس از تصویب شورای مرکزی منتشر سازند. این حزب همچنین درباره انتخابات ریاست جمهوری پس از تبادل نظر فراوان مقرر کردکه حتما حزب مردم‌سالاری نامزد اختصاصی داشته باشد و به نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان معرفی نماید و در ادامه اعضای مجمع عمومی کنگره نوزدهم با تصویب برخی پیشنهادات و شروط مطرح شده از کواکبیان وی را به عنوان نامزد اختصاصی حزب مردم‌سالاری در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰انتخاب کردند.

محسن رهامی هم برنامه دارد

محسن رهامی تهران با اعلام حضورش به عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفته از مدت‌ها قبل با کمک جمعی از شخصیت‌ها و جریان‌ها، کمیته‌هایی برای برنامه‌ریزی در چندین حوزه تشکیل داده‌ایم تا با استفاده از تجارب و تخصص افراد، برنامه کاملی برای بهبود اوضاع کشور تهیه شود. نماینده ادوار مجلس درباره فضای عمومی کشور برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اظهار کرد: در مقایسه با دوره‌های گذشته، فعلا فضای انتخاباتی چندان فعال نیست. به علل مختلف اصولا اکثریت مردم، هیچگونه آمادگی برای ورود به بحث انتخابات ریاست جمهوری و شورا‌ها نشان نمی‌دهند، البته بحث انتخابات برای اشخاص مختلف، از جناح‌های گوناگون سیاسی جهت ورود به انتخابات نسبتا داغ است.

نامزد زیاد داریم!

به گزارش رویداد۲۴ غلامرضا انصاری فعال سیاسی اصلاح طلب گفته خوشبختانه در خانواده اصلاحات چهره‌ها و شخصیت‌های کارآمد، توانمند و امتحان پس‌داده، زیاد داریم و قطعا باید فردی کاملا جامع، شجاع، توانمند و با اعلام برنامه برای خروج از بحران رفاه و معیشت مردم، حل مشکلات بین‌المللی، تعامل سازنده داخلی و بین‌المللی می‌تواند زمینه و انگیزه را در انتخابات بالا ببرد. قطعا شورای اجماع‌ساز با بررسی تمامی جوانب باید کاندیدای حداکثری از بین شخصیت‌های اصلاح‌طلب رامعرفی کرده و بستر لازم را برای ارائه برنامه جامع خروج از بحران و انتخاب کارآمدترین فرد که در زمان شروع فعالیت‌های انتخاباتی، نامزد معرفی‌شده باکابینه کارآمد و همکاران امتحان پس‌داده رامعرفی کرده و با تأکید بر برنامه و کلیت کابینه برای تحقق شعار‌های داده‎شده و دوران انتخابات حداکثر توان و ظرفیت اجتماعی رابسیج کند.

ظریف اصلاح طلب نیست

محمود صادقی دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها درباره احتمال حمایت اصلاح طلبان از محمدجواد ظریف در انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: جبهه اصلاح طلبان به این مباحث ورود نکرده و تاکنون هیات رئیسه موقت خود را انتخاب کرده و کمیته‌ای هم برای تدوین آیین نامه خود تشکیل داده و هنوز فعالیت انتخاباتی خود را شروع نکرده است.

این عضو فراکسیون امید مجلس دهم در پاسخ به این پرسش که آیا ظریف را می‌توان اصلاح طلب دانست، تصریح کرد: «ظریف فعال سیاسی شناخته شده اصلاح طلب نیست و سابقه فعالیت تشکیلاتی اصلاح طلبی ندارد و خود او هم چنین ادعایی نکرده است. او یک دیپلمات برجسته است که دیدگاه هایش در خصوص تعامل با دنیا و بکارگیری دیپلماسی همسو با اصلاح طلبان است، اما من از سایر دیدگاه‌های او در زمینه‌های سیاست داخلی، اقتصاد یا مسایل اجتماعی و فرهنگی اطلاعی ندارم و خود ظریف هم در این زمینه اظهار نظری نکرده است.»

عارف برای انتخابات هم شانه خالی نکرد

محمدرضا عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان، در مورد علت عدم حضورش در جلسات نهاد اجماع ساز (ناسا) گفت: «شورای اجماع‌ساز ۱۵ نفر عضو حقیقی دارد که با مکانیزم خاصی از احزاب مختلف انتخاب شده‌اند، من در هیچ حزبی نیستم که بخواهم به نمایندگی از حزب در جلسات شرکت کنم و لذا جز آن ۱۵ نفر هم نیستم.»

وی در مورد کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: «در حال بررسی هستیم و در کمیته راهبردی کار می‌کنیم. من هیچ‌وقت شانه از زیر مسئولیت خالی نکرده‌ام، هیچ‌وقت هم برای پذیرش مسئولیت پیش‌قدم نشده‌ام. روند پیش رو شرایط حضور من در انتخابات را مشخص خواهد کرد.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
0
1
عجب خری است گرامی مقدم مردک خر حسن خمینی می تونه کشور داری کنه ای حسن خمینی به درد مدیر یک ندزسه هم نمی خورد اهه داقعا که
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
0
1
اسمش گذاشته اند ناسا که با سازمان فضایی امریکا در ذهن ملت همخوانی کند غافل از اینکه این یکی کندسا هم نیست
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
0
0
بهار 1372
شهر یزد
گفتن حرف حق
من رای نمی دهم
......... و. ووو........؟
گرگ زخمی
پاسخ ها
محمدمعصومی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
رای دادن یعنی
دادن مملکت بدست کسیکه
آیا لیاقت دارد یا ندارد ؟
اگر لیاقت دارد خوش بحال ملت
اگر لیاقت ندارد بد بحال ملت
اگر فهم و شعور دارد
اگر عقل و شرف دارد
خوش بحال ملت
اگر زبان دروغین است
بد بحال ملت
..............
گرگ زخمی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
0
0
جهانگیری یه طرف همه اصول گرایان هم یگطرف
یاشا داریوش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
0
0
عجب اوضاعی دارند اصلاح طلب عزیز
نظرات شما
پیشخوان