تاریخ انتشار: ۱۱:۵۳ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

رهبر کاتولیک‌های جهان در نجف/ دیدار پاپ با آیت‌الله سیستانی چه دستاوردی برای عراق دارد؟

پاپ در جریان سفر به عراق به نجف رفت و با آیت‌الله سیستانی دیدار کرد. در این باره تحلیل‌های متفاوتی مطرح می‌شود از جمله تفاوت‌ میان مرجعیت نجف و قم. یک کاردینال اسپانیایی در این باره می‌گوید: مکتب فقهی نجف نسبت به مکتب قم که گرایش متدینانه‌تری دارد، سکولارتر است. وی معتقد است نجف همچنین برای بعد اجتماعی نیز اهمیت بیشتری قائل است.

پاپ در عراق

رویداد۲۴ دیدار تاریخی پاپ فرانسیس از عراق همچنان ادامه دارد و وی در دومین روز از این سفر، عازم بافت قدیم شهر نجف در جنوب عراق شد و با آیت الله سیستانی، مرجع عالی شیعیان جهان دیدار و به مدت یک ساعت گفتگو کرد. دیداری که رسانه‌ها می‌گویند در چنین سطحی سابقه نداشته.

پاپ فرانسیس، به عنوان رهبر بیش از ۱.۳ میلیارد مسیحی کاتولیک در جهان شناخته می‌شود. اهل تسنن ۹۰ درصد از مسلمانان جهان را تشکیل می‌دهند و شیعیان مسلمان نیز ۱۰ درصد از این جمعیت را در اختیار دارند که اغلب آن‌ها در عراق و ایران ساکن هستند.

پاپ فرانسیس، رهبرکاتولیک‌های جهان سفر تاریخی خود به عراق را روز جمعه آغاز کرد، سفری که برای نخستین بار شاهد حضور یک پاپ در عراق است. روزنامه الاخبار چاپ بیروت می‌نویسد، انتخاب عراق برای سفر از سوی پاپ نشان دهنده اهمیت این کشور در نقشه جهانی است. سفر پاپ به عراق که چهار روز به طول خواهد انجامید، طولانی‌ترین سفر خارجی وی از زمان انتخابش در راس کلیسای کاتولیک در سال ۲۰۱۲ میلادی است.

چرا پاپ به نجف سفر کرد؟

القدس العربی درباره ابعاد مختلف این سفر می‌نویسد: محمد علی بحر العلوم، روحانی شیعه درباره سفر پاپ به عراق می‌گوید که این سفر بعد دیگری به نجف داد. به نوشته القدس العربی، مرجعیت سیستانی که در ایران به دنیا آمده است،  تاییدی بر آن است که نقش مرجعیت برای سیاستمداران، مشورتی است نه تصمیم گیرنده. در مقابل قم در ایران که تاکید می‌کند روحانیون در ارائه تصمیمات سیاسی به حکومت باید نقش داشته باشند.

میگل، آنجیل ایسو، کاردینال اسپانیایی نیز در این باره می‌گوید: مکتب فقهی نجف نسبت به مکتب قم که گرایش متدینانه‌تری دارد، سکولارتر است. وی معتقد است نجف همچنین برای بعد اجتماعی نیز اهمیت بیشتری قائل است.

دیدار تاریخی پاپ فرانسیس با آیت‌الله سیستانی

پاپ فرانسیس، رهبرکاتولیک‌های جهان در دومین روز از سفر تاریخی خود به عراق، با آیت‌الله سیستانی در شهر نجف عراق دیدار کرد. این برای نخستین بار است که دیداری در این سطح میان رهبری کلیسای کاتولیک و مرجعیت شیعه در عراق انجام می‌شود. روزنامه القدس العربی در این باره نوشت: پس از آنکه پاپ روز جمعه با رهبران طوائف کاتولیک در بغداد دیدار کرد، دستان خود را به سمت شیعیان مسلمان دراز کرده و با آیت‌الله سیستانی دیدار کرد.روحانی شیعه که بیش از ۹۰ سال سن دارد و به هیچ وجه در انظار عمومی ظاهر نمی‌شود.

دیدار  پاپ با آیت‌الله سیستانی در خانه آیت‌الله در شهر نجف در ۲۰۰ کیلومتری جنوب بغداد انجام شد. این دیدار یک ساعت به طول انجامید. در این دیدار، پاپ فرانسیس و آیت‌الله سیستانی خواستار گفتگو میان ادیان و همچنین برقراری صلح در عراق شدند. تحلیلگران معتقدند که در حالی که تنش میان ایران و آمریکا در عراق بار دیگر اوج گرفته است این دیدار و این سفر تاریخی می‌تواند به آرام شدن اوضاع کمک کند. روزنامه رای الیوم چاپ لندن نیز در این باره این سوال را مطرح کرده است که آیا از سر گیری تنش‌ها و احتمال انتقام آمریکا از ایران در پاسخ به حمله عین‌الاسد به بعد از دیدار پاپ موکول شده است؟

پاپ در نجف

پس از این دیدار، دفتر آیت الله سیستانی و همچنین واتیکان بیانیه‌های جداگانه‌ای منتشر کردند و جزئیات این دیدار را شرح دادند. در بیانیه دفتر آیت الله سیستانی آمده است که در این دیدار به رنج‌های بسیاری از انسان‌ها در سرزمین‌های گوناگون و ظلم و سرکوب و فقر و سرکوب دینی و فکری و محرومیت از آزادی‌های اصلی و نبود عدالت اجتماعی به خصوص در منطقه خاورمیانه که دچار جنگ و خشونت و تحریم‌های اقتصادی و آوارگی‌های اجباری است به خصوص در سرزمین فلسطین پرداخته اشاره کرده است. 

پاپ در نجف

مردم عراق چه انتظاری از سفر پاپ دارند؟

روزنامه عرب نیوز درباره سفر پاپ فرانسیس به عراق نوشت که این سفر برای مردم عراق از ادیان و طوائف مختلف پیام امید و راحتی به دنبال داشت. علاوه بر پیام سفر پاپ فرانسیس به عراق در تشویق مسیحیان در عراق برای ادامه حضور در این کشور، این سفر بر بُعد دیگری که شامل همزیستی مردم عراق در کنار یکدیگر  است نیز تاکید داشت.

از سوی دیگر، روزنامه العربی الجدید با انتشار تحلیلی این سوال را مطرح کرد که پاپ فرانسیس از عراق چه می‌خواهد؟ نویسنده این مقاله در پاسخ به این سوال معتقد است که سفر پاپ به عراق در شرایط کنونی این کشور و در میانه بحران‌هایی که مردم عراق با آن مواجه هستند، نه وضعیت آنها را بهبود می‌بخشد و نه بدتر می‌کند. نویسسنده این مقاله می‌گوید که مطالبات مردم عراق از پاپ حمایت از انقلاب آنها با هدف تحقق زندگی آزاد و شرافتمندانه و محکومیت کشتار جوانان عراق، بازگشت مهاجران به خانه‌ها و شهرهایشان است.

جزئیات سفر پاپ فرانسیس به عراق

هواپیمای پاپ روز گذشته (جمعه) در فرودگاه بین المللی بغداد بر زمین نشست و مورد استقبال مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق و دیگر مسئولان ارشد دولت عراق قرار گرفت. استقبال گسترده و قابل توجهی از پاپ در فرودگاه بغداد انجام شد. در بخشی از این مراسم استقبال، زنان و مردان در لباس فرهنگ‌های مختلف عراق دست در دست یکدیگر به انجام رقص چوبی پرداختند. رقص چوبی، یک نوع رقص و پایکوبی است که جمعی کنار هم می‌ایستند و با موسیقی شاد که معمولا با ساز‌های سنتی نواخته می‌شود، پایکوبی می‌کنند. این رقص در بسیاری از کشور‌های خاورمیانه رایج است. این رقص معمولا در جشن‌ها و مراسمات مهم اجرا می‌شود و پیشینه ۳۰۰۰ساله دارد.

استقبال متفاوت از پاپ در فرودگاه بغداد

پاپ پس از آن برای دیدار با برهم صالح، رئیس جمهور عراق راهی کاخ ریاست جمهوری این کشور در مرکز بغداد شد. پاپ در سخنانی در گفتگو با خبرنگاران حین سفرش به عراق در هواپیما گفت: «از سرگیری سفر‌های جدید باعث خرسندی من است.» اشاره پاپ به بحران ویروس کرونا است که باعث ممنوعیت وی از سفر شده بود. وی افزود «سفری نمادین و وظیفه‌ای در قبال سرزمینی است که برای سال‌های طولانی رنج کشیده.»


بیشتر بخوانید:جزییاتی درباره دیدار پاپ و آیت الله سیستانی / چرا پاپ فرانسیس برای دیدار رهبر شیعیان به عراق سفر کرد نه قم؟


پس از پایان دیدار با صالح، پاپ برای اجرای دسته جمعی با حضور تعداد زیادی از خانواده‌های مسیحی راهی کلیسای «بانوی رستگاری ما» واقع در منطقه الکراده در مرکز بغداد شد. این کلیسا در اکتبر سال ۲۰۱۰ میلادی شاهد عملیات تروریستی از سوی القاعده بود که منجر به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی افرادی شد که در زمان وقوع این حمله در کلیسا بودند. پاپ در سخنانی در کلیسا که حاوی پیام‌های سیاسی نیز بود، گفت «جامعه بین‌المللی باید از تلاش‌هایی که در جهت صلح در عراق می‌شود حمایت کند.» وی خواستار توقف گسترش اسلحه در عراق و دیگر کشور‌ها با هدف تامین منافع عده‌ای خاص و در مغایرت با منافع ساکنان این مناطق شد و تاکید کرد «خشونت، افراطی‌گری و حزب گرایی و عدم تحمل را متوقف کنید.» وی همچنین گفت: برای فرصت پیش آمده برای دیدار از این سرزمین، مهد تمدن و خاستگاه حضرت ابراهیم و تعداد بسیار دیگری از پیامبران بسیار سپاسگذارم.

سفر پاپ به شهر اور، مهد ابراهیم نبی

وی پس از دیدار با آیت‌الله سیستانی، قرار است به شهر اور در استان ذی قار عراق سفر کند و در آنجا با حضور تعدادی از اقلیت‌ها مانند ایزدی‌ها و صابئین مراسم دینی و نماز ادیان را برگزار کند. شهر اور از جایگاه مقدسی برخوردار است چرا که از نظر بسیاری از ادیان این شهر محل تولد حضرت ابراهیم و مهد دین ابراهیمی است.

پس از آن وی قرار است به شهر‌های موصل و قرقوش در استان نینوی سفر کند، شهر‌هایی که به عنوان مرکز جامعه مسیحیان در عراق به شمار می‌رود، جایی که گروه داعش آنجا را برای اعلام دولت خلافت اسلامی خود در سال ۲۰۱۴ انتخاب کرده بود. پاپ قرار است در سفر به موصل از کلیسایی که داعش تخریب کرده بود دیدار کند، عمر این کلیسا به قرم هفدهم میلادی بازمی‌گردد. برخی مورخان قدمت این کلیسا را به به بیش از هزار سال نیز تخمین می‌زنند. ۳۰ کیلومتر آنطرف‌تر در جنوب موصل، شهر قرقوش معروف واقع شده است که دارای تاریخی بسیار قدیمی تا پیش از میلاد مسیح است. ساکنان این شهر با لهجه آرامی سخن می‌گویند که گفته می‌شود زبان حضرت مسیح بوده است. پس از آن پاپ به شهر اربیل خواهد رفت که پایتخت اقلیم کردستان عراق است.

پاپ فرانسیس، پیشتر در سال ۲۰۱۴ به عمان پایتخت اردن سفر کرده بود. وی پس از اردن راهی فلسطین شد. در سال ۲۰۱۷ پاپ با «احمد الطیب» شیخ الازهر در مصر دیدار کرد. در سال ۲۰۱۹ میلادی نیز، پاپ عازم امارات شد که نخستین سفر یک پاپ به منطقه حوزه خلیج فارس به شمار می‎رفود. یک ماه پس از آن پاپ فرانسیس به رباط، پایتخت مغرب سفر کرد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
0
0
دمش گرم.. مرجع تقلید به این میگن برای همین همه دنیا بهش احترام میگذاره
نظرات شما
پیشخوان