تاریخ انتشار: ۰۶:۱۷ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

ایران همچنان چشم انتظار واکسن کرونا/ چه زمانی زندگی به حالت عادی بازمی‌گردد؟

یک سوال مهم درباره کرونا وجود دارد؛ چه زمانی زندگی به حالت عادی بر می‌گردد؟ آیا سال تحصیلی آتی بچه‌ها به مدرسه می‌روند؟

واکسن کرونا

رویداد۲۴ لیلا فرهادی: روند واکسیناسیون کرونا همچنان در کشورهای مختلف جهان در جریان است.برخی مانند اراضی اشغالی فلسطین و امارات درصد بسیار بالایی از مردم خود را واکسینه کرده‌اند و در این مناطق میزان ابتلا و مرگ و میر به طرز قابل توجه کاهش پیدا کرده است. اما ادامه روند واکسیناسیون کرونا قرار است چه نتایجی به دنبال داشته باشد؟ آیا پس از اتمام روند واکسیناسیون زندگی در جهان به روال عادی و طبیعی خود باز خواهد گشت؟

پاسخ به این سوال طیف گسترده‌ای از شرایط را در برمی‌گردد؛ از برداشتن محدودیت‌های اجتماعی نظیر ماسک زدن در برخی ایالت‌های آمریکا گرفته تا هشدار کارشناسان بهداشتی درباره زیست طولانی کرونا در زمین. در واقع، اما پاسخ به این سوال ارتباط مستقیمی با تعریف شما از بازگشت زندگی به شرایط «نرمال» دارد.

ای‌بی‌سی‌نیوز با انتشار گزارشی در این باره به این سوال که با شروع واکسیناسیون کرونا، زندگی چه زمان به روال طبیعی خود بازمی گردد، پاسخ داده است. در این گزارش ای بی سی نیوز، می‌نویسد: اگر تا آخر تابستان پیش رو واکسیناسون به اندازه کافی انجام شود شاید بتوانیم امیدوار باشیم زندگی به روال طبیعی خود بازگردد.

این رسانه به نقل از برخی کارشناسان با توجه به روند واکسیناسیون در آمریکا و برخی کشور‌های پیشرفته جهان نوشته: پاییز آتی فصلی خواهد بود که با یک مفهوم جدیدی از «نرمال» مواجه خواهیم شد. به این معنا که تا پاییز بازگشایی‌ها کم کم انجام می‌شوند و مردم می‌توانند با هم (البته با استفاده از ماسک) ارتباط داشته باشند. در این زمان تست‌های کرونا عادی‌تر شده و احتمالا کارت تایید واکسیناسیون نیز برای ورود به سینما و تئاتر و رستوران مورد استفاده قرار می‌گیرد.


بیشتر بخوانید:نکاتی که دولت درباره ویروس کرونای انگلیسی به شما نمی‌گوید/ ایران از تجربه بریتانیا عبرت می‌گیرد؟


به گزارش رویداد‌۲۴ هوارد مارکل کارشناس دارویی دانشگاه میشیگان در این باره به‌ ای بی سی نیوز گفته: عادی شدن شرایط به صورت تدریجی خواهد بود و احتمالا آن طور که باید و شاید هم به چشم نمی‌آید. اینطور نیست که یک کلید را بزنیم و همه چیز به حالت قبل برگردد.

کارشناسان بهداشتی و بیماری‌های عفونی آمریکا معتقدند باید ۷۰ تا ۸۵ درصد جامعه نسبت به کرونا ایمن باشند تا بتوانیم از شکست کرونا حرف بزنیم، اما مارکل معتقد است دست کم ۹۰ درصد ایمنی جمعی لازم است.

ایران همچنان در انتظار تولید واکسن کرونا

در حالی که جهان برای عادی شدن شرایط چشم امیدش را به واکسن دوخته است، زهرا شیخی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفته باید از ایجاد عطش واکسیناسیون در مردم پرهیز کنیم.

شیخی به طور ضمنی آغاز واکسیناسیون عمومی در ایران را موکول به رسیدن واکسن ساخت ایران به تولید انبود کرد و گفت: «امیدواریم شرایط تولید واکسن داخلی که فرمولاسیون مشخص و قابل اعتمادتری دارد هر چه زودتر فراهم شود و از ایجاد عطش نسنجیده برای واکسیناسیون پرهیز کنیم.»

ایران همزمان با تولید، مقدار اندکی واکسن کرونای روسی نیز وارد کرده که حتی کفاف کادر درمان را هم تاکنون نداده است. مسئولان تنها قادرند بین واکسن‌های نظیر اسپوتنیک، سینوفارم و سینووک چینی دست به انتخاب بزنند. علاوه بر این ایران از سامانه کواکس نیز نمی‌تواند واکسن انگلیسی یا آمریکایی دریافت کند.

کواکس یک ساز و کار تشکیل شده توسط سازمان بهداشت جهانی به همراه یک شرکت غیر انتفاعی است که قرار است توزیع ۲ میلیارد دوز واکسن در جهان را بر عهده بگیرد.

از ۲۴ فوریه توزیع واکسن در برخی کشور‌های آفریقایی نظیر غنا آغاز شده است. ۲ میلیارد دوز واکسن در صورت تکمیل توزیع تنها ۲۰ درصد جمعیت هر کشور را پوشش خواهد داد. البته آمریکا، کانادا، فرانسه، نروژ و انگلیس وعده داده‌اند که بعد ازپایان واکسیناسیون ملی شان، واکسن‌های مازاد را به این ساز و کار اهدا کنند.

واکسن‌هایی نظیر فایزر، مدرنا، جانسون اند جانسون و آسترازنکا/آکسفورد در زمره واکسن‌هایی هستند که توسط کواکس توزیع می‌شوند. ایران با توجه به ملاحظاتی که درباره واکسن‌های انگلیسی و آمریکایی دارد احتمالا تنها خواهان واکسن آسترازنکا خواهد بود. واکسنی که در واقع محصول مشترک سوئد و بریتانیاست، اما می‌توان با کمی اغماض، رگ انگلیسی‌اش را نادیده گرفت.

اما خبر ناامید کننده بعدی یادداشتی است که نشریه پزشکی لانست به تازگی منتشر کرده است. این ژورنال در یادداشتی نوشته: آسترازنکا با مشکل تولید مواجه شده و در حالی که قرار بود ۳ میلیارد دوز در سال ۲۰۲۱ تولید کنند، بر اساس گزارش‌های منتشر شده تنها قادر است ۴۰ میلیون دوز از ۹۰ میلیونی که به اروپا قول داده بود را در سه ماهه نخست ۲۰۲۱ به آن‌ها تحویل دهد و احتمالا تا نیمه اول سال ۲۰۲۱ تنها ۱۸۰ میلیون دوز تولید خواهد داشت.

به گزارش رویداد‌۲۴ اگرچه چشم انداز واکسیناسیون در ایران تیره و تار است، اما کورسوی امید در برخی کشور‌ها به خوبی دیده می‌شود.

بریتانیا ۲۰ میلیون  نفر از جمعیت خود که چیزی بیش از ۳۰ درصد این کشور را تشکیل می‌دهند واکسینه کرده و قرار است تا پایان ماه جولای (نیمه تیر) همه جمعیت بزرگسال خود را تحت پوشش واکسیناسیون قرار دهد.

بر اساس گزارش گاردین بیشترین نرخ واکسیناسیون به اسرائیل تعلق دارد که به ۹۸.۸ درصد جمعیت خود دوز اول واکسن را تزریق کرده است. بر اساس این آمار، ۵۲ درصد اسرائیلی‌ها دوز دوم را هم دریافت کرده‌اند.

بعد از آن امارات رتبه دوم بیشترین تعداد دریافت کنندگان دوز اول واکسن را به خود اختصاص داده است. ۶۲.۷ جمعیت امارات تاکنون واکسن کرونا زده اند. انواع واکسن فایزر و سینوفارم چین در این کشور موجود و در اختیار مردم آن قرار گرفته است.

در میان کشور‌های تولید کننده واکسن، انگلیس با ۳۲ درصد در صدر میزان تزریق واکسن به جمعیت کشور قرار گرفته. روسیه با وجود اینکه از آبان ماه به واکسن دست پیدا کرده اما تنها ۴.۱ درصد جمعیتش را واکسینه کرده و چین که حتی پیش از روسیه از تایید واکسن کرونای سینوفارم خبر داده بود تنها ۳.۶ درصد جمعیت چند میلیاردی خود را واکسینه کرده است.

واکسن‌ کرونا معجزه نمی‌کند

در روز‌های اخیر خبر خونریزی داخلی یکی از پزشکان ایرانی بعد از دریافت واکسن اسپوتنیک در رسانه‌های اجتماعی بار‌ها دست به دست شده است. سوال اینجاست که آیا چنین چیزی صحت دارد؟ بلومبرگ در یادداشتی به جزییات خبر‌های این چنینی پرداخته و صحت و سقم آن را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش رویداد‌۲۴ این رسانه به اشاره به ابتلای یکی از کارکنان بلومبرگ به کرونا بعد از دریافت هر دو دوز واکسن فایزر نوشته بیشتر واکسن‌ها قرار نیست جلوی ابتلای افراد به ویروس را بگیرند بلکه شدت بیماری یا مرگ در اثر بیماری را کاهش می‌دهند.

بلومبرگ نوشته همین که افراد ممکن است بعد از دریافت واکسن هم به کرونا مبتلا شوند نشان می‌دهد بازگشایی زود هنگام و سریع کسب و کار‌ها کار درستی نیست.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
0
0
مریض رو به موت
هنگامی به وضع عادی بر میگردد
که درمان آن عمل درست باشد
نجات با راه حل از عقل است
عقل سلیم حل مشکل است
............................. .
حرف حق اگرجانباز حق
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
0
0
ویروس کرونا دشمن زندگی است
سهل انگاری بی عقلی است
واکسن ضد کرونا
درست عمل کردن است
عقل و عمل خوب است
......................
گرگ زخمی
نظرات شما
پیشخوان