تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۹

بمب‌های کرونا در کدام نقاط پایتخت منفجر می‌شود؟/ نگرانی از روزهای پایانی سال

اماکن عمومی و مراکز خرید تهران در روزهای پایانی سال بیش از هر زمان دیگری شلوغ شده و این مسئله می‌تواند زنگ خطری برای بروز موج جدید بیماری کرونا در کشور باشد.

شمار مبتلایان به ویروس کرونا

رویداد۲۴ این روزهای پایانی سال همه دنبال دل‌مشغولی‌های سال جدید هستند. هر کسی به نوعی حضور خودش را در جامعه اثبات می‌کند. از خرید کیف و کفش گرفته تا آجیل و شیرینی و…، که همه آنها مرتبط با سال نو است. اما، نکته‌ای که تفاوت خریدهای نوروزی را در مقایسه با سال‌های گذشته نمایان می‌سازد، وجود ویروس کرونا است. ویروسی که بیش از یک سال است داریم با آن زندگی می‌کنیم و به این زودی هم قصد رفتن ندارد.

این در حالی است که مسئولان وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا، نسبت به شیوع ویروس جهش یافته در روزهای پایانی سال به شدت نگران هستند و اصرار دارند که هموطنان از حضور در محیط‌های عمومی و شلوغ خودداری کنند.

بر اساس گزارش‌های علمی، ویروس جهش یافته قدرت سرایت بالاتری دارد. به طوری که هر فرد ناقل در ویروس کلاسیک ووهان می‌توانست ۱.۲ نفر را مبتلا کند اما این رقم در ویروس انگلیسی ۲.۳ است.

با توجه به این ویژگی ویروس جهش یافته است که مسئولان وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا، از مردم می‌خواهند از حضور در محیط‌های شلوغ و پر ازدحام خودداری کنند.

وجود بازار تهران و مراکز خرید پایتخت، در چنین شرایطی می‌توانند نقاط نگران کننده و البته کرونا خیز باشند.

روزانه جمعیت زیادی از شهروندان برای خریدهای سال نو، در بازار تهران و مراکز خرید رفت و آمد می‌کنند و این می‌تواند زنگ خطر جدی برای انتقال ویروس باشد. به این ترتیب به تدریج خوشه‌های جدید ویروس در تهران و با تلفیق آنها طغیان جدیدی شکل می‌گیرد. همچنین ویروس جهش یافته مرگ و میر بالاتری ایجاد می‌کند و مطالعات در تهران نیز همین موضوع را نشان می‌دهد.

علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، با اشاره به خستگی مردم از طولانی شدن زندگی با کرونا، گفت: زمانی که بیماری فرآیند فرسایشی می‌گیرد، با «سندروم خستگی» روبرو می‌شویم. بنابراین رسانه‌ها و مجموعه سیاست‌گذاران باید هنر آن را داشته باشند که با ارتقای تاب‌آوری جامعه این موضوع را جبران کنند.

وی از مشکلات اقتصادی مردم به عنوان یکی از دلایل عدم توجه به رعایت پروتکل‌ها نام برد و افزود: اساس نارضایتی می‌تواند نافرمانی در رعایت پروتکل‌ها را به دنبال داشته باشد و ممکن است فرد با نزدن‌ماسک، نافرمانی خود را نشان دهد. در مجموع نقاط خلاء فراوانی در پوشش حمایتی اقشار فرودست و آسیب پذیر در بحث بحران کرونا وجود دارد.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران ادامه داد: در همین راستا هنوز افرادی هستند که توان خرید ماسک ندارند. در تهران ۲۰ هزار نفر از طریق دستفروشی تأمین معیشت می‌کنند. این آمار رسمی دستفروشی است، آمار شناور خیلی بیشتر از اینها است.


بیشتر بخوانید: سفر‌های نوروزی ۱۴۰۰؛ ورود به پیک چهارم کرونا


زالی با اشاره به وجود و چرخش دو ویروس کلاسیک (ووهان) و جهش یافته انگلیسی در کشور، گفت: تعدادی از مردم به دنبال ابتلاء به نوع قبلی ویروس (ووهان) در موج‌های قبلی این بیماری، نسبت به آن مصونیت یافتند اما این افراد امروز مقابل ویروس جهش یافته مصون نیستند و مبتلا می‌شوند. ویروس جهش یافته می‌تواند مصونیت نسبی برخی افراد را که در سه موج قبلی مبتلا شده‌اند را در هم شکند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر این ویروس جهش یافته قدرت سرایت بالاتری دارد. به طوری که هر فرد ناقل در ویروس کلاسیک ووهان می‌توانست ۱.۲ نفر را مبتلا کند اما این رقم در ویروس انگلیسی ۲.۳ است. به این ترتیب به تدریج خوشه‌های جدید ویروس در تهران شکل می‌گیرد و با تلفیق آنها طغیان جدیدی شکل می‌گیرد. همچنین ویروس جهش یافته مرگ و میر بالاتری ایجاد می‌کند و مطالعات ما در تهران نیز همین موضوع را نشان می‌دهد.

به نظر می‌رسد، این روزهای پایانی سال، ویروس جهش یافته را بتوان در نقاط شلوغ و پر ازدحام پایتخت جستجو کرد. نقاطی مثل بازار تهران و مراکز خرید که این روزها بیشتر از همیشه، شلوغ و پر ازدحام هستند. حالا ویروس کرونا می‌تواند به مثابه بمب‌های خوشه‌ای عمل کند و هر جا که بیشتر شلوغ باشد، احتمال انفجار در آن نقاط بیشتر است.

حمید سوری رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا، با اشاره به اینکه تا پایان ریشه کنی کرونا برای حفظ جان خود و عزیزانمان ناچار به رعایت پروتکل‌ها هستیم، گفت: لازم است سیاست‌ها، رویکردها و برنامه‌های بهداشتی از سوی دولت به شکلی اجرا شود که مردم با کمترین فشار ناشی از بیماری از این بحران خارج شوند.

وی با تاکید بر اینکه اعمال برنامه ریزی علمی و دقیق برای قطع زنجیره کووید ۱۹ خصوصاً برای تعطیلات نوروز می‌تواند به میزان قابل توجهی از شیوع بیشتر بیماری بکاهد، ادامه داد: اگر چنانچه دستورالعمل‌های پیشگیرانه به درستی اعمال شود، قطعاً وضعیت شیوع بیماری روند کاهشی خواهد داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ارتباط مستقیم شیوه زندگی و رفتارهای مردم با شیوع اپیدمی را مورد تاکید قرار داد و افزود: جهش‌هایی که به لحاظ بیولوژی در ساختار ویروس رخ داده تا به امروز الگوی اصلی پیشگیری را تحت تأثیر قرار نداده، اگر پیش از این ترشحات از طریق انسان به انسان بود، همچنان درگاه‌های ورودی انتقال ناشی از ترشحات بینی و دهان است.

منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان