تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۹
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

تردید آمریکا برای بازگشت به برجام/ بایدن از کمپین فشار حداکثری ترامپ دست برمی‌دارد؟

الیوت آبرامز نماینده سابق آمریکا در امور ایران گفته اگر تهران قرار باشد به سمت بمب اتم برود تنها راه برای متوقف کردنش حمله نظامی است. او در قصد دولت بایدن برای بازگشت به برجام نیز تردید وارد کرده.

بازگشت آمریکا به برجام
رویداد۲۴ دولت جو بایدن تا به این لحظه هیچ‌کدام از تحریم‌هایی که سلفش علیه ایران اعمال کرده بود را لغو نکرده، بلینکن از لزوم بازگشت ایران به تعهداتش و سپس بازگشت آمریکا به برجام سخن می‌گوید و رسانه‎‌ها گمانه‌زنی می‌کنند که احتمالا دیگر برجامی وجود ندارد که بازگشتی رقم بخورد چرا که واشنگتن به دنبال توافقی گسترده‌تر با ایران است.

الیوت آبرامز نماینده سابق آمریکا در امور ایران در دولت دونالد ترامپ، در مصاحبه‌ای با نشریه اسرائیلی اورشلیم پست مدعی شده ایران و آمریکا به هر حال قرار بوده با هم مذاکره کنند اما ایران منتظر انتخابات ریاست جمهوری مانده. او گفته معتقد است دولت بایدن به این راحتی نمی‌تواند به برجام برگردد و اگر هم بخواهد دست از اهرم‌های فشاری که کمپین فشار حداکثری ترامپ در اختیار آنها گذاشته برنمی‌دارد.

او در پاسخ به این سوال که آیا کشور‌ها به زودی متوجه خواهند شد که اقدام نظامی علیه ایران ضروری است یا خیر؟ گفت: این مساله بستگی به ایرانی‌ها دارد. ایران به شدت مراقب کارهایش بوده است. از سال ۲۰۰۳ اقداماتش با کندی پیش رفته. آن‌ها تهدید کرده‌اند که اورانیوم با غنای ۶۰ درصد تولید می‌کنند که اقدام بزرگی است. اما فعلا این حرف در حد تهدید است و آن‌ها چنین کاری نخواهند کرد.

آبرامز درباره زمان تخمینی رسیدن ایران به بمب اتم گفته: ایران احتمالا می‌تواند ظرف یک سال و نیم به بمب اتم دست پیدا کند. اما ما هیچ وقت نمی‌فهمیم آن‌ها به این سمت حرکت کرده‌اند.

نماینده ویژه ترامپ در امور ایران درباره اینکه ایران همیشه می‌گوید به دنبال بمب اتم نیست گفته مسلما ایران می‌گوید دنبال بمب نیست، اما ما می‌دانیم که کشور‌ها زمانی که واقعا دنبال بمب اتم نیستند چطور رفتار می‌کنند. وی در ادامه ادعا کرده که  می‌فهمیم کشور‌ها چه زمانی فقط دنبال انرژی هسته‌ای هستند و رفتار ایران شبیه آن‌ها نیست.

دولت بایدن اعتقادی به بازگشت آمریکا به برجام دارد؟

آبرامز درباره بازگشت بایدن به برجام نیز به این رسانه اسرائیلی گفته احیای برجام در سال ۲۰۲۱ کار ساده‌ای نیست.

او گفته به عقیده من دولت بایدن گیر کرده است. آن‌ها می‌خواهند به این توافق برگردند و اگر در ماه نوامبر از آن‌ها سوال می‌کردید می‌گفتند تا فوریه یا مارس به بعد از چند هفته مذاکره به برجام برمی‌گردند، اما این اتفاق نیافتاده.

این مقام ارشد سابق ادعا کرده: آمریکا هیچ تحریمی را که پیشتر ترامپ اعمال کرده بود برنداشته و ایران هم روز به روز کار‌های وحشتناک‌تری انجام می‌دهد. من واقعا شک دارم که اصلا دولت بایدن اعتقادی به بازگشت به برجام داشته باشد. من نمی‌دانم به چه نتیجه‌ای رسیده‌اند، اما احتمالا الان خوشبینی کمتری (نسبت به ایران) دارند.


بیشتر بخوانید:انتشار جزئیات نامه تند ظریف به بورل/ نامه ۶ صفحه‌ای وزیر خارجه ایران شامل چه مواردی است؟


آبرامز گفته بسیاری از افراد فکر می‌کنند دو طرف می‌خواهند به برجام برگردند و مساله فقط برنامه‌ریزی است. اما من اطمینان ندارم که ایران بخواهد به برجام برگردد و از آن بدتر علاقه‌ای به مذاکره بعدی ندارد.

از این گذشته آبرامز گفته هدفی که دولت بایدن تعیین کرده و گفته می‌خواهد توافق هسته‌ای با ایران را وسیع‌تر کند در واقع با از دست دادن اهرم‌هایی که در دولت ترامپ ایجاد شده قابل حصول نیست.

روابط ایران و آمریکا در سایه اهرم‌های فشار ترامپ

آبرامز گفته: یک مشکل بزرگ در رویکرد دولت بایدن وجود دارد. بازگشت به برجام مستلزم برداشتن تحریم‌های نفتی و مالی است. اگر آمریکا به سمت بازگشت به برجام برود باید دست از همه اهرم‌هایش بکشد و فضای کمی برای مذاکره با ایرانی‌ها بر سر برنامه موشکی یا حمایت از گروه‌های تروریستی باقی می‌ماند.

او گفته توافق موفقی که بتواند بند‌های موسوم به بند غروب در برجام را قوی‌تر کند، باید شامل برنامه موشکی و توقف حمایت از حماس و حزب الله و حوثی‌ها باشد.

آبرامز گفته سال گذشته دولت ترامپ فکر می‌کرد که بالاخره قرار است مذاکراتی با ایران شکل بگیرد فارغ از اینکه چه کسی رییس جمهور باشد و این همیشه یکی از اهداف ترامپ هم بوده است.

اما آبرامز گفته معتقد است ایرانی‌ها منتظر بودند ببینند چه کسی رییس جمهور می‌شود، چون ایران امیدوار بود که با ترامپ وارد مذاکره نشود.

این اظهارات الیوت آبرامز در شرایطی منتشر شده که به نظر می‌رسد اسرائیل واقعا نگران تحول مثبتی در جهت بازگشت آمریکا به برجام و مذاکره ایران و آمریکا حتی در دولت ترامپ بوده و از این رو کارشکنی هایش را با هدف تحریک ایران به اقدام متقابل تشدید کرده بوده.

وال استریت جورنال پنجشنبه ۲۱ اسفند در گزارشی نوشته است، اسرائیل از اواخر سال ۲۰۱۹ تاکنون دست‌کم ۱۲ کشتی را که بیشتر آن‌ها حامل نفت ایران به سوریه بودند٬ هدف قرار داده است.

وال استریت جورنال به نقل از این مقام‌های آمریکایی که هویت آن‌ها را مشخص نکرده، می‌گوید، حملات به این تانکر‌های حامل نفت ایران باعث غرق شدن این کشتی‌ها نشده و در دو مورد، نفتکش‌ها مجبور شدند به ایران بازگرداندند.

مقام‌های ایران در مهرماه سال ۱۳۹۸ از حمله به نفتکش سابیتی در دریای سرخ «توسط یک یا چند دولت» خبر داده بودند، اما انگشت اتهام را هرگز مستقیما به سمت اسرائیل نشانه نرفتند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: برجام ، الیوت آبرامز
نظرات شما
پیشخوان