تاریخ انتشار: ۱۲:۱۱ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
محمد علیخانی در گفتگو با رویداد‌۲۴:

می‌خواهند نهادهای انتخابی را از کار بیندازند/ بدنه اجتماعی سرخورده شده است

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران معتقد است یکی از علل قهر مردم با انتخابات از کار افتادن نهادهای انتخابی است.

محمد علیخانی

رویداد۲۴ گلی جم: برخلاف انتخابات سال ۹۶ که مردم حضور گسترده داشته و فعالیت‌های انتخاباتی، کاندید‌ها و لیست‌ها محور‌های اصلی بحث در فضای مجازی و غیرمجازی بودند، اما امسال خبری از آن شوق و شور انتخاباتی نیست و اگر حتی عده‌ای یادشان باشد که خردادماه انتخابات ریاست جمهوری در پیش است،کسی توجهی به انتخابات شورا ندارد و آنطور که از برآیند امور بر می‌آید انتخابات شورای ششم از انتخابات ریاست جمهوری و مجلس نیز سردتر بوده و مشارکت به میزان حداقلی خواهد بود.

محمد علیخانی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر علت قهر مردم از انتخابات به خبرنگار رویداد‌۲۴ می‌گوید: در بحث قهر مردم از انتخابات عوامل مختلفی نقش داشته که مهمترین آن از کار انداختن نهاد‌های انتخابی مثل ریاست جمهوری است.

او ادامه می‌دهد: وقتی رئیس جمهور شعار‌هایی داده و مردم رأی می‌دهند و رئیس‌جمهور با یک رأی بالا و بی‌سابقه انتخاب می‌شود طبیعتا مردم انتظار دارند شعار‌ها عملی شود. در کشور ما به جای آنکه کمک کنند شعار‌ها عملی شود، مشکلات مردم کاهش یابد و مردم امیدوار شوند یا درک کنند که رأی‌شان در پیشرفت کشور و حل مشکلات اثر دارد تا جایی که بتوانند سعی می‌کنند دولت را از کارایی چه در سیاست‌های داخلی و چه در خارجی بیندازند.

علیخانی اضافه می‌کند: لذا مردم احساس می‌کنند آن فرد یا نتوانست یا نگذاشتند کاری کند. البته بخشی از این موضوع به خود آن فرد بر می‌گردد و اگر نمی‌گذارند شفاف به مردم بگوید. دولت در این بخش خیلی شفاف عمل نکرد و اگر شفاف بیان کند مردم تشخیص درست داده و متوجه هستند و اگر جایی هم لازم باشد حمایت کرده و بر سر رأیی که دادند همچنان پافشاری می‌کنند. در نتیجه آن فرد منتخب می‌تواند قوی‌تر در صحنه باشد و از قدرت و حمایت افکار عمومی برای پیشبرد کار خود استفاده کند.


بیشتر بخوانید:آرمان‌های انقلاب با یک جناح محقق نمی‌شود/ مردم از اصلاح امور ناامید شده‌اند


اصلاح‌طلبان نباید از پیش خود را باخته بدانند

این عضو شورا همچنین در پاسخ به این پرسش که اصلاح‌طلبان از همین ابتدای انتخابات 1400 شکست را پذیرفته و مغلوب جناح رقیب شده‌اند، می‌گوید: من جزو آن دسته از افرادی هستم که هیچ وقت جریان خودمان را از پیش شکست خورده ندیده و معتقدم اگر دوستان محکم و با انسجام وارد صحنه شوند نه تنها شکست نمی‌خوریم، بلکه اگر جریانمان با توان وارد شود، چون حرف برای گفتن دارد می‌تواند موفق شود.

او ادامه می‌دهد: البته مولفه شرکت کردن یا نکردن مردم بسیار موثر است و این را باید بدانیم با قهر مردم از صندوق‌های رأی نباید انتظار داشته باشیم هیچ اتفاق مثبتی بیفتد و از نظر من وضع بدتر می‌شود؛ لذا من از آن دسته افرادی هستم که معتقدم تا جایی که امکان دارد از ظرفیت‌ها استفاده کنیم، اما اگر نگذاشتند بحث دیگری است، ولی نباید خود را از پیش باخته بدانیم.

علیخانی با اشاره به سرخورده شدن بدنه اجتماعی، اضافه می‌کند: جوانان و نخبگانی برای انتخابات ریاست جمهوری و شورا‌ها زحمت کشیدند که به دلیل پر شدن ظرفیت استخدامی شهرداری نتوانستند جذب شوند. جوانان از این موضوع دلخور هستند و حق هم دارند.

این عضو شورای پنجم تاکید می‌کند: من از کسانی هستم که می‌گفتم حداقل باید هزار نفر از جوانان نخبه وارد بدنه شهرداری شوند و به مرور زمان افراد باسواد، تحصیل کرده و جوان، مدیریت‌های مختلف در شهرداری را به دست بگیرند، اما با محدودیت‌هایی که بود این اتفاق نیفتاد و بخشی از جوانان به این دلیل ناراحت هستند و حق هم دارند. امیدوارم زمینه‌هایی پیش آید تا در آینده بشود از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
1
0
برو به وضعیت آلودگی شهر و طرح ترافیکت برس ! لا اقل یک کا را درست انجام بده بعدا در زمینه های دیگر اظهار فضل کن!
نظرات شما
پیشخوان