تاریخ انتشار: ۱۰:۲۹ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۹

ادعای تازه رویترز درباره برنامه غنی‌سازی ایران

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود تاکید کرده است که ایران غنی سازی در نوع دوم سانتریفیوژ‌های پیشرفته یعنی سانتریفیوژ‌های IR-۴ را در نطنز آغاز کرده است.

ادعای تازه رویترز درباره برنامه غنی‌سازی ایران

رویداد۲۴  خبرگزاری رویترز مدعی شد آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی که رویترز نیز آن را رویت کرده است، مطرح کرد که ایران غنی سازی اورانیوم را با با نوع دوم سانتریفیوژ‌های پیشرفته یعنی سانتریفیوژ‌های IR-۴ در تاسیسات زیر زمینی نطنز آغاز کرده است.

رویترز مدعی شد آژانس در این گزارش که روز دوشنبه به کشور‌های عضو نوشته، آورده است که در ۱۵ مارس ۲۰۲۱، آژانس راستی آزمایی کرد که ایران گازدهی به زنجیره ۱۷۴ تایی سانتریفیوژ IR-۴ را که پیش از این در تاسیسات غنی سازی فردو نصب شده بودند، با گاز طبیعی UF ۶ (اورانیوم هگزافلورید) آغاز کرده است.

این خبرگزاری همچنین به بخش دیگری از گزارش آژانس پرداخته و نوشت: ایران اعلام کرده است که حالا برنامه دارد زنجیره دوم سانتریفیوژ‌های IR-۴ را در تاسیسات فردو نصب کند، اما نصب این زنجیره هنوز آغاز نشده است.


بیشتر بخوانید: رقص دیپلماتیک تهران و واشنگتن/ ایران پیشنهاد مذاکره با آمریکا را می‌پذیرد؟


رویترز علاوه بر این بخش دیگری از گزارشی را که مدعیست آن را رویت کرده، آورده و نوشت: به طور خلاصه، ایران تا ۱۵ مارس ۲۰۲۱ از ۵۰۶۰ سانتریفیوژ IR-۱ استفاده می‌کرد که در ۳۰ زنجیره نصب شده بودند، ۵۲۲ سانتریفیوژ IR-۲ m در سه زنجیره و ۱۷۴ سانتریفیوژ IR-۴ در یک زنجیره نصب شده بودند تا گاز طبیعی UF ۶ را تا ۵ درصد U-۲۳۵ در تاسیسات فردو غنی سازی کنند.

این خبرگزاری افزود: ایران در حال غنی سازی تا ۲۰ درصد در تاسیسات فردو است.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان