تاریخ انتشار: ۱۱:۳۲ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۲ نظر

انتقاد عجیب از عدم فرزندآوری خانواده‌ها در صداوسیما/ مشکل اقتصادی نیست

کارشناس حوزه جمعیت: در صورتی که شرایط اقتصادی بهبود یابد، خانواده‌ها به سراغ تغییر خانه و مبلمان می‌روند اما به سراغ فرزندآوری نمی‌روند.

انتقاد از عدم فرزندآوری خانواده‌ها

رویداد۲۴ حسین مروتی، کارشناس حوزه جمعیت صداوسیما در برنامه یه روز تازه گفت: جمعیت به معنای زندگی است و تمامی عرصه‌های زندگی با جمعیت مرتبط می‌شود و هنوز برآوردی از سن ازدواج صحیح نداریم. با عموم مردم مثل اساتید دانشگاه‌ها، معلمین و سربازها درخصوص بحث جمعیت صحبت کرده‌ام، خیلی‌ها معتقدند مشکل جمعیت اقتصاد است. از خانم‌های کارمندی که حدود ۲ تا ۳ فرزند داشتند، پرسیدم اگر برنده یک قرعه‌کشی گران‌قیمت شود، حاضر به فرزندآوری هستید؟ یکی از خانم‌ها گفت میلیاردها تومان هم بدهند، بچه نمی‌آوریم. بیش از ۲ تا ۳ فرزند برای خانواده‌ها ضد ارزش شده است.

مروتی اظهار داشت: در صورتی که شرایط اقتصادی بهبود یابد، خانواده‌ها به سراغ تغییر خانه و مبلمان می‌روند اما به سراغ فرزندآوری نمی‌روند و این روند را در مناطق شمالی و جنوبی تهران نیز شاهد هستیم که در مناطق شمالی فرزندآوری نسبت به جنوب شهر کمتر است و فرزندآوری در استان‌هایی که وضعیت اقتصادی خوبی ندارند، نسبت به استان گیلان و مازندران که بیشترین درآمد سرانه را دارند، بیشتر است. لزوماً وضعیت اقتصادی بهتر منجر به فرزندآوری بیشتر نمی‌شود و حکومت موظف به حمایت از خانواده‌های پرجمعیت هست.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی قانون ۷۴ ماده‌ای برای بحث جمعیت طراحی کرده است و این قانون امکانات لازم برای فرزندآوری کشور در حال توسعه را فراهم می‌کند. رویکرد حمایتی را در قانون مذکور شاهد هستیم و هر روز بحث جمعیت پراهمیت‌تر می‌شود. حدود ۷ سال که سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغ شده است و ۱۰ سال است که زمزمه تعیین سیاست‌های جمعیتی را می‌شنویم اما همچنان سیاست کنترلی و کاهش جمعیت داریم و قوانین کاهش جمعیت پایدار هستند اما قانونی برای حمایت از خانواده نداریم.

این پژوهشگر حوزه جمعیت تأکید کرد: درخصوص جمعیت نگاه به مسائل حکومتی و کشوری نداریم و موضوع مهم مردم هستند که با کاهش فرزندآوری عموم مردم با مشکلات سالخوردگی مواجه می‌شوند. با شیوه فعلی در آینده از هر سه نفر یک نفر بالای ۶۰ سال خواهد بود. در حال حاضر درصد زیادی از کشور درگیر فعالیت‌های اقتصادی هستند و درصد محدودی سالخورده هستند و به صورت میانگین از هر ۱۰ نفر یک نفر بالای ۶۰ سال هست.

مروتی در ادامه گفت: با کاهش افراد در سن کار صندوق‌های بازنشستگی توان فعالیت نخواهند داشت و فرزندآوری امروز پشتوانه‌ای برای فردای خودمان است و حداقل به فرزندآوری نگاه سرمایه‌گذاری داشته باشیم. البته نگاه‌های قشنگ‌تر هم هست اما با این نگاه ملاحظاتی خواهیم داشت و بعد حمایتی از سوی مردم هم باید شکل گیرد. صاحب‌خانه‌ها وضعیت خانواده‌های پرجمعیت را درک کنند. در فضای کار شرایط ویژه برای مادرها داشته باشیم. بخش مهمی از موضوع به عهده مردم است و ان‌شاءالله با تصویب طرح مجلس شاهد بعد حمایتی مسئولان نیز خواهیم بود.


بیشتر بخوانید: ایران ۳۰ سال پیش جزو جوان‌ترین و ۳۰ سال بعد جزو پیرترین کشورهای جهان!


وی افزود: کنترل جمعیت تنها محدود به کاهش جمعیت نیست و کنترل جمعیت شامل مجموعه‌ای از موضوعات شده است که وضعیت فعلی را برای ما رقم زده است. اشتغال و تحصیل زنان در برنامه اول توسعه ذیل بحث جمعیت است و اشتغال و تحصیل زنان به عنوان ابزاری برای کنترل جمعیت محسوب شده است.

این پژوهشگر حوزه جمعیت تأکید کرد: من مخالف اشتغال و تحصیل زنان نیستم اما باید بازنگری در طرح این مسئله برای کنترل جمعیت شود و با توجه به این سیاست‌گذاری شرایط ازدواج را برای بانوان دانشجو فراهم نمی‌شود. نیازمند ساماندهی فضای اشتغال و تحصیل زنان هستیم و در یک بعد این مسئله باید شرایط را سازگار کنیم که افراد همزمان با تحصیل و اشتغال فرزندآوری داشته باشند و بعد دیگر این هست که همه مشاغل برای خانم‌ها مناسب نیست.

مروتی اظهار داشت: ورودی سال ۱۳۸۶ دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران ۶۵ دانشجو بودند که از این تعداد ۶۳ خانم و ۲ آقا داشتیم و یکی از واحدهای درسی رشته دامپزشکی بازرسی گوشت است و دانشجوها وارد فضای کشتارگاه می‌شوند. این فضا یک دیوار آهنی دارد که گاو وارد محیط می‌شود و از بالا به سر گاو شوک الکتریکی می‌زنند که گاو با نعره بیهوش می‌شود و گاو ممکن است در این مدت به هوش بیایید و بدود.

دختران دانشجو در این زمان با فریاد فرار می‌کنند. درحالی‌که کارگران کشتارگاه با خنده گاو را می‌گیرند و با ابزار موجود ذبحش می‌کنند اما دختران ما در این فضا باید ۶ ماه تحصیل کنند. در این قضایا سکوت کرده‌ایم و خواهر من دانشجوی رشته روانشناسی بود که از نظر او بیشترین مشکلات بیماری‌های روانی یک دانشگاه را دختران دانشجوی رشته دامپزشکی داشتند.

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
1
1
حالا اول شرایط اقتصادی را درست کنید بعدا توپ را در زمین مردم بیندازید
نادر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
1
1
یعنی این کارشناسان در پیتی برای لای جرز دیوار خوبند!!!!
نظرات شما
پیشخوان