تاریخ انتشار: ۱۱:۵۱ - ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

تلاش آمریکا برای کشیدن ایران پای میز مذاکره/ پیشنهاد جدید واشنگتن به تهران چیست؟

یک رسانه آمریکایی از پیشنهاد جدید آمریکا به ایران برای خروج از بن بست برجام خبر داده و نوشته آمریکایی‌ها در تلاش هستند تا بتوانند پیش از انتخابات ۱۴۰۰ ایران را به پای میز مذاکره بکشانند. در این گزارش جزئیات بیشتری از این پیشنهاد را می‌خوانید.

جو بایدن

رویداد۲۴ همچنان که بن‌بست بر سر احیای برجام همچنان میان ایران و غرب در جریان است، یک رسانه آمریکایی از پیشنهاد جدید واشنگتن به تهران برای حل این موضوع خبر داده و نوشته که این پیشنهاد شامل برداشته شدن برخی از تحریم‌ها علیه ایران در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ در این کشور است.

پولتیکو در گزارشی از پیشنهاد جدید آمریکا به ایران برای خروج از بن بست برجام پرداخته و نوشته: اگر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای پیوستن مجدد این کشور به برجام جدی باشد، بنابراین چند هفته آینده مشخص می‌شود که این اتفاق رخ خواهد داد یا نه. این در حالی است که به نظر می‌رسد سیاستمداران در واشنگتن و تهران در تلاش مضاعفی برای تحقق این مساله هستند. اکنون، تیم بایدن در تلاش است تا تنها بتواند ایرانیان را پای میز مذاکره بکشاند.

دو منبع آگاه درباره پیشنهاد جدید دولت بایدن به ایران در این باره به پولیتیکو اعلام کرده‌اند که مقام‌های دولت بایدن طرح پیشنهاد جدیدی را برای آغاز سریع مذاکرات مطرح کرده‌اند که طی آن زودتر از هفته جاری مذاکرات با ایران آغاز خواهد شد.

یکی از این دو منبع آگاه با تاکید بر اینکه همچنان جزئیات این پیشنهاد در حال بررسی است به پولتیکو درباره جزئیات این پیشنهاد می‌گوید: این طرح از ایران می‌خواهد تا برخی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را مانند کار بر روی سانتریفیوژ‌های پیشرفته و غنی‌سازی ۲۰ درصد را تعلیق کند و در مقابل تعدادی از تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران برداشته شود.

این دو منبع آگاه در ادامه می‌گویند: به هیچ وجه مشخص نیست که آیا ایران این پیشنهاد را می‌پذیرد یا نه. اوایل سال جاری، تهران پیشنهاد آمریکا را که غیرقابل قبول دانسته بود رد کرد و سپس پیشنهاد خود را مطرح کرد که آن هم مورد قبول تیم بایدن قرار نگرفت.


بیشتر بخوانید:ایران و آمریکا به توافق نرسند برجام سقوط می‌کند/ چه زمانی تحریم‌ها علیه ایران برداشته می‌شود؟


همچنان، مقامات در هر دو کشور نسبت به این موضوع آگاه هستند که اگر هیچ برون رفتی از شرایط کنونی طی چند هفته آینده اتخاذ نشود، احتمال اینکه اتفاق دیگری تا زودتر از سپتامبر رخ دهد بسیار پایین است تازه اگر توافق (برجام) نجات پیدا کند. این هشدار‌ها در حالی مطرح می‌شود که تحولگرایان بایدن را برای پیوستن مجدد آمریکا به برجام تحت فشار قرار داده‌اند و برخی از مقامات و تحلیلگران نسبت به ابراز تمایل رسمی وی درباره احیای توافق تردید وارد کرده‌اند.

داریل کیمبال مدیر اجرایی بنیاد کنترل سلاح در واشنگتن، نهادی که از نزدیک پیگیر مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ بود، در این باره می‌گوید: ایران آماده است تا محدودیت‌های اضافی توافق هسته‌ای را طی چند هفته آینده کنار بگذارد و زمان باقی مانده، فرصت مهمی برای جلوگیری از تشدید اوضاع است.

یک دلیل برای احساس فوریت برای خروج از بحران هسته‌ای با ایران که از سوی برخی از مقامات آمریکا و همچنین کسانی که خارج از دولت آمریکا هستند احساس می‌شود این است که ایران در ماه ژوئن (۲۸ خرداد) انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌کند. سیاست‌های پیرامون توافق ۲۰۱۵ هسته‌ای در ایران بسیار حساس هستند بنابراین بعید به نظر می‌رسد که نظام ایران اجازه هیچ گونه تغییر اندکی در آن را طی دوران تبلیغات انتخاباتی بدهد.

جدای از آن، توافق موقت بسیار مهمی که ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی امضا کرده بود در اواخر ماه می‌منقضی می‌شود. این توافق موقت تلاش‌های ایران برای کاهش دسترسی آژانس بین المللی انرژی اتمی به تاسیسات هسته‌ای این کشور را متوقف کرد. اگرچه اکنون بازرسان آژانس همچنان به برنامه هسته‌ای ایران دسترسی دارند، اما کمتر از حد مورد انتظار قدرت‌های جهانی است.

یک منبع آگاه به پیشنهاد جدید آمریکا به ایران در ادامه در این باره می‌گوید: پیشنهاد آمریکا که احتمالا هفته جاری مطرح می‌شود بیشتر از هرچیزی به دنبال شروع مذاکرات میان آمریکا و ایران است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان