تاریخ انتشار: ۱۲:۱۴ - ۱۱ فروردين ۱۴۰۰

ترامپ و چالش ایجاد یک شبکه اجتماعی جدید

شمار زیادی از هواداران ترامپ به دلیل خشونت ورزی و انجام اقدامات مخرب در محیط آنلاین، از شبکه‌های اجتماعی به بیرون رانده شده اند. بعید نیست که پس از راه اندازی یک شبکه اجتماعی جدید توسط ترامپ و عضویت این افراد در آن، بار دیگر با انجام رویه‌های غیرسازنده از سوی آن‌ها رو به رو شویم.

فعالیت ترامپ در شبکه های اجتماعیرویداد۲۴ پایگاه خبری "کانورسیشن" در گزارشی به موضع گیری اخیر "ترامپ" و تیم وی مبنی بر ایجاد یک شبکه‌ اجتماعی پرداخته و تاکید کرده که ابتکار ترامپ در این زمینه، با چالش‌های جدی و اساسی رو به رو است. چالش‌هایی که می‌توانند در همان آغاز به کارِ شبکه اجتماعی مذکور، آن را از مدار خارج کرده و ناکامی جدیدی را برای ترامپ رقم بزنند.

پایگاه خبری کانورسیشن در این رابطه می‌نویسد: «دونالد ترامپ که در ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۲۱ از هرگونه استفاده از شبکه‌های اجتماعی محروم بوده، به تازگی اعلام کرده که سعی دارد با راه اندازی یک شبکه اجتماعی به نام و برَندِ خود، محرومیتش در استفاده از شبکه‌های اجتماعی نظیر توئیتر و فیس بوک را دور بزند و بار دیگر حضوری فعال در عرصه فضای مجازی داشته باشد. "جیسون میلر" دستیار ارشد ترامپ و کسی که این خبر را به نمایندگی از او اعلام کرده گفته است: "شبکه اجتماعی مذکور احتمالا ظرف دو الی سه ماه، آماده شده و می‌توان از آن استفاده نمود".

به نظر می‌رسد با این حال، باید توجه داشت که ساختِ یک شبکه اجتماعی جدید در دوران فعلی، کاری نسبتا آسان است. سال ۲۰۰۴، ساختِ یک پلتفرم و طرح ابتدایی از رویِ شبکه اجتماعی "فیس بوک"، تنها دو هفته زمان برد. از آن زمان تاکنون، پیشرفت‌های قابل توجه در علم نرم افزار و همچنین رایانه، ساخت و ایجاد شبکه‌های اجتماعی را آسان‌تر کرده و زمان تولید آن‌ها را نیز به شدت کاهش داده است.

با این حال نکته‌ای که در این میان از اهمیت خاصی برخوردار است این است که آنلاین نگه داشتنِ یک شبکه اجتماعیِ جدید (پس از ساخت آن)، امری بسیار سخت و پیچیده است. به طور خاص، شبکه‌ها و نرم افزار‌های اجتماعی بوده اند که تنها اندکی پس از تولید، به دلیل انتشار و بازنشرِ محتوای خشونت آمیز در آن ها، خیلی زود حذف شده اند و از حالت آنلاین، به آف لاین تغییر پیدا کرده اند. با توجه به ماهیت جنجالی و بحران سازِ شبکه اجتماعی که احتمالا ترامپ ایجاد خواهد کرد، بعید نیست که این شبکه نیز به سرنوشتی مشابه دچار شود.

از سویی، شبکه اجتماعی که ترامپ آن را ایجاد کند احتمالا هدف حملاتِ هکر‌ها و آن افراد و گروه‌هایی قرار خواهد گرفت که مخالفِ برَندِ سیاسی دونالد ترامپ هستند. درست به همین دلیل است که باید گفت شاید شبکه اجتماعیِ ترامپ دو الی سه ماه بتواند به کار خود ادامه دهد با این حال، در مدت کمی با چالش‌هایی اساسی رو به رو خواهد شد و به احتمال فراوان از دسترس خارج می‌شود.

چرا ترامپ به سمت ساخت شبکه اجتماعیِ خود حرکت می‌کند؟

دونالد ترامپ پس از آنکه به دلیل رویه‌های مخربش (در دوره حضور در قدرت به عنوان رئیس جمهور آمریکا) در شبکه‌های اجتماعی، از فیس بوک و توئیتر کنار گذاشته شد، تصمیم به ساخت یک شبکه اجتماعی گرفته است. او به طور خاص به دلیل نقش آفرینی مخرب خود در جریان "حادثه ششم ژانویه" و حمله حامیان افراطی اش به ساختمان کنگره آمریکا، از استفاده از شبکه‌های اجتماعی محروم شده است. ترامپ به طور کامل و ابدی از استفاده از شبکه اجتماعی توئیتر محروم شده است. این در حالی است که محرومیت وی در استفاده از شبکه اجتماعی فیس بوک، در حال بررسی است.

محرومیت ترامپ ازحضور در شبکه‌های اجتماعی، میلیون‌ها هوادار وی را خشمگین کرده و حتی گزارشاتی دال بر حملات آن‌ها به شبکه‌های اجتماعی مخالف با ترامپ، گزارش شده است. درست به همین دلیل است که بسیاری معتقدند اگر ترامپ یک شبکه اجتماعی تاسیس کند، به احتمال فراوان، هواداران وی نیز به آن کوچ خواهند کرد و این مساله می‌تواند به یک چالش و بحران اساسی و بزرگ تبدیل شود.

ترامپ و چالش ساخت یک شبکه اجتماعی جدید

از منظر فنی، ساخت و راه اندازی شبکه اجتماعیِ ترامپ تنها چند هفته به طول می‌انجامد. متخصصان علم نرم‌افزار می‌توانند از بسیاری از پلتفرم‌های آماده استفاده کرده و با کپی برداری از آن ها، ظرف چند روز بنیانِ یک شبکه اجتماعی جدید را بنا نهند.

با این حال مساله حمایت و پشتیبانی از میلیون‌ها کاربرِ شبکه اجتماعی جدید، مساله‌ای است که به امکانات و ظرفیت‌های زیرساختی فراوانی نیاز دارد. اگر زیرساخت مناسب برای شبکه اجتماعی ترامپ فراهم نشود، این شبکه اجتماعی در اندک زمانی پس از راه اندازی، تحت فشار کاربران جدید، نابود خواهد شد. از سویی ترامپ با یک چالش اساسی دیگر نیز رو به رو است: آیا فعالان و ارائه دهندگانِ نرم افزار‌های اجتماعی حاضر به ارائه شبکه اجتماعی ترامپ به عموم مردم هستند یا خیر. حتی اگر آن‌ها نسبت به انجام این مساله ابراز تمایل کنند، هر لحظه امکان دارد در پاسخ به اقداماتِ خشونت بار ترامپ و حامیانش، از حمایت خود دست بردارند و عملا موجب فروپاشیِ زودرسِ شبکه اجتماعی ترامپ شوند.

چالش حریم خصوصی و امنیت در شبکه اجتماعی ترامپ

اضافه بر این، شبکه اجتماعی ترامپ باید قادر باشد از حریم خصوصی کاربرانش حمایت کند. اگر یکچنین زیرساختی در شبکه اجتماعی وی فراهم نشود، احتمالا با جرایم سنگینی از سوی نهاد‌های نظارتی رو به رو خواهد شد.

بحث امنیتِ شبکه اجتماعی ترامپ پس از ارائه آن، به شدت از سوی نهاد‌های مسوول و مرتبط، مورد توجه قرار خواهد گرفت. هک شدنِ شبکه اجتماعی توئیتر در سال ۲۰۲۰ نشان داد که حتی بزرگترین و قویترین شبکه‌های اجتماعی جهان نیز با ضعف‌های امنیتی مواجه هستند. جدای از این ها، اینکه شبکه اجتماعی ترامپ بتواند در برابر حملات سایبری مخالفان وی مقاومت کند نیز موضوعی است که اساسا شبکه اجتماعی وی با آن به صورت جدی دست به گریبان خواهد بود. به هر حال، ترامپ با رویه‌های اختلاف افکنِ خود، دشمنان زیادی را برای خودش ایجاد کرده که بدون تردید آن‌ها در مقابل شبکه اجتماعی وی، خنثی رفتار نخواهد کرد و هرکاری می‌کنند تا آن را از کارآمدی بیندازند.


بیشتر بخوانید: اظهار نظر توییتری ظریف درباره بایدن


شمار زیادی از هواداران ترامپ به دلیل خشونت ورزی و انجام اقدامات مخرب در محیط آنلاین، از شبکه‌های اجتماعی به بیرون رانده شده اند. بعید نیست که پس از راه اندازی یک شبکه اجتماعی جدید توسط ترامپ و عضویت این افراد در آن، بار دیگر با انجام رویه‌های غیرسازنده از سوی آن‌ها رو به رو شویم. امری که احتمالا شرکت‌های برجسته حوزه فناوری نظیر اَپل، گوگل و آمازون را تحریک خواهد کرد تا جهت مقابله با ترویج سخنان و رفتار‌های خشونت آمیز در محیط آنلاین وارد عمل شوند و عملا شبکه اجتماعیِ ترامپ را به یک ناکامی جدید برای او تبدیل کنند».

منبع: فرارو
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان