تاریخ انتشار: ۰۹:۵۷ - ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
علی بیگدلی:

مخالفان دولت نمی‌خواهند افتخار پیروزی دیپلماتیک برای روحانی باشد

کارشناس مسائل بین الملل در گفتگویی به بررسی چشم انداز روابط ایران و آمریکا در سال ۱۴۰۰ با توجه به عدم پیشرفت در توافق هسته‌ای پرداخت.

مخالفان دولت نمی‌خواهند افتخار پیروزی دیپلماتیک برای روحانی باشد

رویداد۲۴ علی بیگدلی در این باره گفت: دیپلماسی که تا الان ایران در پیش گرفته که می‌گوید ما تنها در حالتی به تعهدات خود در برجام بر می‌گردیم که دولت بایدن در ایالات متحده تحریم‌های ایران را لغو کند، امکان پذیر نیست. چرا که یک بی اعتمادی عمیق بین دو کشور وجود دارد و آمریکایی بر سر تصویب تحریم‌ها هزینه بسیار زیادی کرده اند. زمان زیادی صرف کرده اند و یک گروگان را در برابر ایران گرفته اند که حاضر نیستند آن را از دست بدهند. بایدن گرفتار کنگره آمریکاست و آن‌ها هم به دولت دموکراتی که در کاخ سفید حضور دارد فشار زیادی می‌آورند تا از سر تحریم‌ها نگذرند.

وی افزود: به غیر از آن پای دو لابی قدرتمند هم در میان است. هم لابی یهودی‌های وابسته به اسراییل و هم لابی عرب‌ها یعنی عربستان سعودی محکم ایستاده اند و همراه با اعضای کنگره و با باج دادن به آن‌ها بایدن را تحت فشار قرارداده اند که عملا تحریم‌ها را لغو نکند و مساله برجام تنها باب ورود به مذاکره باشد و بعد از آن ایران وارد مذاکرات دیگری باشد که مسائلی، چون کنترل مسائل موشکی و موارد منطقه‌ای را هم شامل شود؛ بنابراین با این سطح از انتظاراتی که امریکا نسبت به ایران دارد و تا الان هم با وجود برخی دیپلماسی‌ها نتوانسته به آن دست پیدا کند و در ایران هم فضا به نفع اقای روحانی نیست و ممکن است مراودات به تاخیر بیفتد، به نظر می‌رسد امکان انجام مذاکره بین ایران و امریکا دچار مشکلات فراوانی شده که به نظر من تا زمان انتخابات ایران ادامه خواهد داشت. به هر حال مخالفان و رقبای سیاسی دولت نمی‌خواهند اگر پیروزی دیپلماتیکی رخ دهد، افتخارش برای روحانی باشد و نمی‌خواهند دسته گل این پیروزی را به گردن رییس دولت کنونی بیاندازند.


بیشتر بخوانید: روایت نیویورک تایمز از مذاکرات غیرمستقیم برای احیا برجام


وی با تاکید بر اینکه راهی جز مذاکره مستقیم وجود ندارد گفت: اگر قرار باشد که با آمریکا توافقی صورت بگیرد راهی جز مذاکره وجود ندارد تا هم ایران به تعهدات برگردد و هم آن‌ها تحریم را لغو کنند. البته امریکایی‌ها می‌گویند تا زمانی که ایران به تعدات برجامی که آن‌ها را لغو کرده بر نگردد حاضر به لغو و برداشتن تحریم‌های دولت ترامپ علیه کشورمان نخواهند بود. شرایط بسیار پیچیده‌ای برای دو طرف بوجود آمده. علاوه بر همه این‌ها با توجه به گزارشی که رافائل گروسی به تازگی به اروپایی‌ها داده، به نظر می‌رسد مشکلات تازه‌ای در راه باشند. بعید نیست آن‌ها بخواهند در سال آینده فشار‌ها را بر ایران افزایش دهند. من بار‌ها گفته ام که به نفع ایران نیست که اروپایی‌ها را به عنوان یک واسطه قابل اعتماد از دست بدهد. اما امیدواریم با انجام انتخابات یک مقداری از این مشکلات حل شود.

وی در خصوص نگرانی مشترک ایران و اروپا نیز گفت: یکی از نگرانی‌های اروپا و ایران این است که مهلت سه ماهه‌ای که مجلس تعیین کرده و ایران با گروسی بر سر آن توافق کرده است در حال تمام شدن است. اگر دولت نتواند به برداشته شدن تحریم‌ها دست پیدا کند، ممکن است که ایران به خاطر مصوبه مجلس بخواهد بازرس‌های آژانس انرژی اتمی را اخراج کند یا دوربین‌ها و دسترسی‌های آن‌ها را قطع کند. ولی این گشایشی در وضعیت سیاسی و اقتصادی ما به وجود نمی‌آورد و به نظر نمی‌رسد در این فرصت سه ماهه‌ای که با گروسی توافق شده و مجلس هم به آن رضایت داده، دستاورد ویژه‌ای رخ دهد و ایران در حالی وارد سال ۱۴۰۰ می‌شود که عملا وضعیت مانند سابق پیش می‌رود. مگر اینکه به دنبال دیدن نتیجه از پس از انتخابات باشیم. چرا که در حال حاضر در داخل کشور صدا‌های گوناگونی به گوش می‌رسد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان