تاریخ انتشار: ۱۱:۵۷ - ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

اصولگرایان در صفِ بهشت/ کرسی‌های شورای شهر تهران به چه کسانی می‌رسد؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد احتمالا اصولگرایان با ۶ لیست وارد کارزار انتخابات شورای شهر ششم تهران می‌شوند، این در حالی است که کاندیدا‌های اصلاح‌طلبان هنوز در لیست مشخصی جا نگرفته‌اند.
انتخابات شورای شهر

رویداد۲۴ فائره مومنی: انتخابات شورا‌های شهر ۲۸ خردادماه همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در سراسر کشور برگزار می‌شود. هرچند حال و هوای این دوره از انتخابات به دلیل شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور با انتخابات دوره گذشته متفاوت است و مردم رمقی برای مشارکت ندارند اما جریانات سیاسی در تلاش هستند تا کرسی‌های پارلمان شهری را در دوره جدید از دست ندهند. دست کم در تهران اصلاح طلبان به دنبال ادامه حضور حداکثری خود هستند و اصولگرایان امیدوارند تا از مسیر مشارکت حداقلی و تکرار آنچه در انتخابات مجلس در اواخر ۹۸ پدید آمد، بار دیگر به بهشت برگردند.

در این دوره نیز نام‌هایی از جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا به عنوان کاندیدا چه برای ریاست جمهوری و چه برای شورا‌ها مطرح می‌شود که قابل توجه هست. اما هنوز مساله مشارکت را می‌توان به عنوان یکی مهمترین و جدی‌ترین چالش‌های این دوره از انتخابات در سراسر کشور دانست. آیا مردم پای صندوق‌های رای خواهند آمد؟

اثرِ ریاست جمهوری بر انتخابات شورای شهر

تجربه انتخابات دوره‌های گذشته شورای شهر نشان می‌دهد که انتخابات ریاست جمهوری در ترکیب لیست احتمالی که وارد پارلمان شهری می‌شود بسیار اثرگذار است؛ هرچند در دوره‌هایی نیز ترکیب شورا با جناح رییس‌جمهور منتخب تناسبی نداشته است.

امسال نیز با توجه به پیش‌بینی‌ها مبنی بر اینکه پیروز انتخابات ریاست جمهوری با توجه به مشارکت پایین مردم «مانند مجلس یازدهم» یک نفر از جناح اصولگرا است؛ لیست شورای ششم نیز یکدست از همین جناح است. به اضافه آنکه ممکن است رییس جمهور احتمالی در ترکیب لیست اعمال نظر هم کند.


بیشتر بخوانید:۸۰ درصد پروژه‌های شهرداری تهران برای رفع نیاز پیمانکاران بود نه شهر/ قوانین موجود پیشگیرانه نیست


اصلاح طلبان نیز که دوره پیش پیروز و سکان دار نهاد‌های انتخابی بودن، در این دوره احتمالا با فرض تصمیم بر یکدست کردن جناح نهاد‌های انتخاباتی با نهاد‌های حاکمیتی، با قدرت به میدان نیامده و تاکنون فقط ۶۰ نفر از این جناح بدون حضور افراد شاخص برای انتخابات شورا ثبت‌نام کرده‌اند. از میان این ۶۰ نفر که تاکنون نامشان در لیست مشخصی جا نگرفته، ۱۲ عضو شورای فعلی یعنی محمد جواد حق‌شناس و حجت نظری از حزب اعتماد، زهرا صدارعظم نوری، آرش حسینی میلانی، علی اعطا، محمود میرلوحی از حزب اتحاد ملت، الهام فخاری از حزب عدالت و آزادی ایران، مجید فراهانی از حزب ندای ایرانیان، محمد سالاری از حزب همبستگی، افشین حبیب‌زاده از حزب کار، محمد علیخانی از افراد نزدیک به حزب کارگزاران و زهرا نژاد بهرام عضو مجمع زنان اصلاح‌طلب، نیز حضور دارند.

همچنین محمد حقانی عضو شورای شهر چهارم و سپنتا نیکنام، عضو فعلی شورای شهر یزد، یکی به نمایندگی از اصلاح‌طلبان و دیگری به صورت مستقل در انتخابات شورای ششم تهران ثبت‌نام کردند.

محسن هاشمی، سرلیست اصلاح‌طلبان در دوره پنجم در این دوره انتخابات شرکت نکرد؛ برخی از احتمال ورودش به انتخابات ریاست جمهوری خبر می‌دهند و برخی می‌گویند به عنوان شهردار دوره بعد، لیستی از اصلاح‌طلبان را معرفی خواهد کرد. البته هاشمی از جمله افراد نزدیک به رهبر انقلاب است واحتمالا تصمیم‌گیری برای هر دو موقعیت را منوط به کسب اجازه از رهبر می‌داند، هرچه که اوضاع ثبت‌نام‌ها نشان می‌دهد اصلاح‌طلبان هنوز مهره شاخصی برای سرلیستی ندارند و اینکه بر یک گزینه به اجماع برسند یا نه مشخص نیست.

در عین حال اصلاح طلبان به جز چند عضو شورا مثل محمد سالاری، محمد جواد حق‌شناس، محمد علیخانی و علی اعطا که اینروز‌ها نسبتا پررنگ‌تر در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی حضور دارند، فعالیت ویژه‌ای را هنوز آغاز نکردند. احتمالا دست به عصا بودن آن‌ها یا از رد احتمالی‌شان در هیئت مرکزی یعنی مجلس اصولگرا نشات می‌گیرد و یا نامشخص بودن لیست، سرلیست و برنامه جریان اصلاحات برای انتخابات مایوس‌شان کرده است.

قالیباف؛ مهره چین اصولگرا‌ها در انتخابات شوراها

اما اصولگرایان احتمالا با ۶ لیست به کارزار انتخابات وارد می‌شوند؛ وحدت، ائتلاف، پایداری، حمنا، لیستی از مدیران و معاونان قالیباف و ترکیبی از افراد حاضر در این لیست‌ها، تاکنون برای ورود به شورای ششم مطرح شده‌اند. البته ممکن است در نهایت تمام این لیست‌ها با سرلیستی مهدی چمران تجمیع و به یک لیست واحد تبدیل شوند.

مهدی چمران، پرویز سروری، ابوالفضل قناعتی و حجت الاسلام عبدالمقیم ناصحی، از اعضای شورای شهر سابق، ناصر امانی، جعفر تشکری هاشمی، وحید نوروزی، احمد صادقی، میثم مظفر از مدیران و معاونان قالیباف، شهردار اسبق تهران، مهدی صیاد شیزاری، پسر شهید صیاد شیرازی و زهیر متکی، پسر منوچهر متکی، مهدی پیرهادی، برادر محسن پیرهادی عضو سابق شورا و نماینده فعلی مجلس، زری‌بافان و سعیدلو از مدیران دولت احمدی‌نژاد و افرادی از بدنه سپاه، همه به عنوان کاندید‌های اصولگرایان مطرح می‌شوند که یا در چند لیست و یا یک لیست، برای ورود به پارلمان شهری و تکیه بر صندلی‌های سبز شورا با اصلاح‌طلبان رقابت خواهند کرد.

مطابق با پیش‌بینی‌ها در جبهه اصولگرایان، کاندیدادی احتمالی‌شان برای ریاست جمهوری تاثیر زیادی در لیست نخواهد داشت و حتی اگر قالیباف کاندیدای ریاست جمهوری آن‌ها نباشد اما به قطع افراد انتخابی او وارد لیست نهایی خواهند شد. قالیباف نیز احتمالا از مدیران سابق شهرداری و یا حامیان خود در شورای چهارم افرادی را انتخاب می‌کند و در این بین به سراغ برخی مهره‌ها و گزینه‌های جدید نیز با فرض اعلام وفاداری و نزدیکی بیشتر، خواهد رفت.

در جبهه اصولگرایان نیز هرچند برخی از کاندیدا‌های احتمالی مثل وحید نوروزی، جعفر تشکری هاشمی، ابوالفضل قناعتی و سرلیست این جریان یعنی مهدی چمران، فعالیت‌هایی را در رسانه‌های منتسب به جریان خود و یا در شبکه‌های اجتماعی آغاز کردند، اما هنوز این فعالیت‌ها قدرت نگرفته است. با توجه به اینکه احتمال می‌رود لیستی با سرلیستی چمران پیروز انتخابات دوره ششم باشد، کاندیدا‌های اصولگرا تلاش می‌کنند که خود را به نحوی وارد لیست ۲۱ نفره او کنند؛ لیستی که با اعمال نظر صدرصدی قالیباف بسته می‌شود. مشخص نبودن اعضای این لیست سبب شده هنوز هر کاندیدا به صورت جدی فعالیت رسانه‌ای آغاز نکند و هنوز جلسات و دیدار‌های پنهانی و داخلی برای ورود به لیست چمران و یا ایجاد چند لیست، ادامه دارد.

از طرفی اصولگرایان با علم این موضوع که احتمالا مشارکت پایینی از سوی مردم در انتخابات ۱۴۰۰ همانند مجلس یازدهم رقم بخورد، خیالشان از بابت سبد رای ثابت و ورودشان به نهاد‌های انتخاباتی از جمله شورای شهر‌ها راحت است و با اندکی فعالیت انتخاباتی به هدف خود خواهند رسید.

حالا باید منتظر ماند و دید که لیست احتمالی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در پایان اردیبهشت مطابق با وعده خودشان، با چه ترکیبی بیرون می‌آید؛ آیا این بار اصولگرایان به صورت حداکثری وارد شورا می‌شوند یا اصلاح‌طلبان نیز موفق به حضور در پارلمان شهری خواهند شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان