تاریخ انتشار: ۱۱:۰۴ - ۲۶ فروردين ۱۴۰۰

سمت و سوی مذاکرات وین در سایه غنی سازی ۶۰ درصدی

مجلسی یادآور شد: همچنان می‌توان به دیپلماسی امیدوار بود، هرچند که مذاکرات بسیار فشرده و طولانی ممکن است شود، اما هنوز روزنه‌های امیدوار کننده‌ای وجود دارد که برجام احیا شده و تحریم‌های وابسته به این توافق بین المللی در قبال بازگشت ایران به تعهدات برجامی لغو شود.

سمت و سوی مذاکرات وین در سایه غنی سازی ۶۰ درصدی

رویداد۲۴ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران تقریبا مقدمات آغاز غنی‌سازی اورانیوم تا خلوص ۶۰ درصد در سایت هسته‌ای نطنز را تکمیل کرده است. بر اساس اعلام آژانس، «ایران قصد دارد ۱۰۲۴ سانتریفیوژ IR-۱ به سایت هسته‌ای زیر زمینی خود اضافه کند.»

سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه در آخرین اظهار نظر خود پیرامون مذاکرات وین، بعد از اتفاقات اخیر گفت: ما با قوت و قدرت در مذاکرات حاضر می‌شویم هدف ما رفع کلی تحریم‌ها است. باید رفع تحریم‌ها به صورت کامل صورت بگیرد راستی آزمایی بشود و بعد ایران به تعهدات خودش باز خواهد گشت. این موضع ماست و بقیه اش بستگی به این دارد که طرف‌های مقابل چقدر بخواهند در مقابل این موضع منطقی از خودشان همراهی نشان بدهند. ما اینجا نیستیم که وقت خودمان را تلف بکنیم باید پیشرفت ملموس صورت بگیرد و ما در پایان این دوره از مذاکرات با یک جمع بندی بتوانیم به تهران برگردیم.

عراقچی درباره اظهارات آمریکایی‌ها که می‌گویند همه تحریم‌ها برداشته نخواهد شد نیز افزود: آمریکایی‌ها در موضعی هستند که از نظر ما قابل قبول نیست. امیدوار هستیم که این موضع خودشان را در جریان مذاکراتی که با اروپایی‌ها و بقیه اعضای ۴ به اضافه یک خواهند داشت تصحیح کنند. تا وقتی این موضع تصحیح نشود طبیعی است که توافقی هم صورت نخواهد گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این مذاکرات سقف زمانی دارد یا همینطور ادامه پیدا خواهد کرد؟ اظهار داشت: مسلما تا وقتی که مذاکرات مسیر صحیح خودش را طی کند ما در مذاکرات حاضر خواهیم شد. ما اینجا نیامده ایم که وقت تلف کنیم. اگر مذاکره در آن مسیری که ما می‌خواهیم جلو برود و ما بتوانیم سریع‌تر به فهرست تحریم‌هایی که آمریکا باید بردارد برسیم خوب طبیعی است که مذاکره ادامه پیدا می‌کند.


 بیشتر بخوانید: رهبر انقلاب: مذاکره نباید فرسایشی باشد / آمریکا در مذاکره دنبال قبول حرف حق نیست


سمت و سوی مذاکرات وین در سایه حمله نطنز و غنی سازی ۶۰ درصدیفریدون مجلسی کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه اصولاً مذاکره ابزاری برای مقاصد صلح جویانه است که انجام می‌شود، اظهار داشت: کسی که بخواهد جنگ کند، جای این موضوع پشت میز مذاکره نیست، این در حالی است که بیش از ۴۰ سال از جنگ مستقیم و نیابتی بین ایران و کشور‌هایی نظیر اسرائیل می‌گذرد و در جنگ نیز هر اقدامی ممکن است که رخ دهد، اما نکته مهم این است که سطح تنش بین ایران و اسرائیل امروز در بالاترین حد خود قرار دارد و تخاصم بین دو کشور بسیار زیاد است.

وی با اشاره به اینکه هزینه‌های چنین جنگی بسیار کمرشکن و فرسایشی است، گفت: با توجه به اینکه اسرائیل کشوری بسیار کوچک و کم جمعیت‌تر از ایران در یک اقدام گستاخانه به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله کرد ایران می‌تواند به این عمل هتاکانه پاسخ دهد.

مجلسی افزود: اصولا هر اقدام متقابلی پاسخ متقابلی نیز دریافت می‌کند، این موضوع می‌تواند به مانند دومینو ادامه داشته باشند، اما باید زمینه عُقلای کشور باید سطح تنش را کنترل کنند، زیرا که بروز جنگ مستقیم به نفع هیچ کس نخواهد بود حتی کشور‌های عرب منطقه که از این همه خوشحال هستند، قدر مسلم اگر درگیری نظامی شکل گیرد دامان آن‌ها را نیز خواهد گرفت.

این دیپلمات سابق کشورمان با تاکید بر اینکه علیرغم اقدام گستاخانه اسرائیل ایران با یک اقدام متقابل به میز مذاکره برگشت، اضافه کرد: با اعلام غنی‌سازی ۶۰ درصدی در مقابل حمله خرابکارانه به تاسیسات نطنز انجام شد، ایران به میز مذاکره برگشت تا نشان دهد که به دنبال ترک مخاصمه و بازگشت به گفتگو است، این در حالی است که اسرائیل به دنبال آن است که اختلال در گفتگو‌های وین ایجاد کند و مانع از بازگشت امریکا به برجام شود، زیرا که نفعش در این است که ایران همچنان تحریم بماند.

وی بیان کرد: این رژیم نمی‌خواهد که ایران به عرصه بین المللی باز گردد، زیرا اگر تحریم‌ها برداشته شود و ایران بتوانند از لحاظ سیاسی و اقتصادی در عرصه بین‌الملل بازگردد، می‌تواند باز هم خود را به عنوان یک قدرت منطقه‌ای و یک بازیگر موثر جهانی مطرح کند و این به هیچ عنوان باب میل برخی از کشور‌های منطقه خاورمیانه نیست.

مجلسی با اشاره به اینکه دور سوم مذاکرات وین موسوم به کمیسیون برجام در حال برگزاری است، یادآور شد: همچنان می‌توان به دیپلماسی امیدوار بود، هرچند که ممکن است مذاکرات بسیار فشرده و طولانی شود، اما هنوز روزنه‌های امیدوار کننده‌ای وجود دارد که برجام احیا شده و تحریم‌های وابسته به این توافق بین المللی در قبال بازگشت ایران به تعهدات برجامی لغو شود، به نوع به بیان عامیانه دو طرف در این زمینه تاخت خواهند زد و زمینه بازگشت همزمان ایران و آمریکا به تعهدات برجامی مهیا خواهد شد.

منبع: فرارو
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان