تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
علی صوفی:

مصادیق اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ فعلا مشخص نیست/ خاتمی برای حضور در انتخابات با موانع رو‌به‌رو است

دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات ایران گفت: جبهه اصلاحات تاکنون نامزدی را برای حضور در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری انتخاب نکرده است.

اصلاح طلبان برای انتخاب کاندیدا وارد مصادیق نشده است/ خاتمی برای حضور در انتخابات با موانع رو‌به‌رو است

رویداد۲۴ علی صوفی، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شنیده می‌شود تصمیم اصلاح‌طلبان برای کاندیداتوری محمدجواد ظریف در انتخابات 1400 نهایی شده است و این جریان در حال رایزنی با وی است، گفت: تا این لحظه چنین چیزی اتفاق نیفتاده است، تصمیم برای انتخاب نامزد نهایی قرار است در جبهه اصلاحات ایران که از احزاب و اشخاص تاثیرگذار ملی که متولی انتخابات هستند تشکیل شده، انتخاب شود.

دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات ادامه داد: احزاب در جبهه اصلاحات به این مرحله نرسیده‌اند که بخواهند مصادیق مشخص کنند. شاید از خود احزاب به سراغ برخی از افراد بروند و از آن‌ها دعوت کنند که در انتخابات ثبت‌نام کنند و بعید هم نیست که احزاب در حال حاضر چنین کار‌هایی را انجام داده باشند، اما جبهه اصلاحات که متولی این کار است، هنوز وارد این مرحله نشده.

صوفی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون حتی بر روی گزینه‌های احتمالی صحبتی صورت نگرفته است در حالی که فرصت زیادی تا انتخابات باقی نمانده، گفت: علت اینکه اصلاح‌طلبان بر روی گزینه خاصی متمرکز نشده‌اند این است که از بین کسانی که نامزد احتمالی هستند، چهره شاخصی که بتواند تمامی اصلاح طلبان را به اجماع برساند و برجستگی‌هایی نسبت به کاندیدا‌های دیگر داشته باشد وجود ندارد.

وی ادامه داد: بله، ما مشاهده کردیم که بحث کاندیداتوری آقای خاتمی هم مطرح شد؛ اما می‌دانیم که ایشان برای کاندیداتوری با چه موانعی روبرو هستند و سخت احتمال دارد که ایشان بتواند کاندیدا شود.


بیشتر بخوانید: آخرین اخبار انتخاباتی در اردوگاه جناح چپ/ اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ به کدام سو می روند؟


دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات خاطر نشان کرد: اگر یک شخصیتی مانند آقای خاتمی دوباره اعلام کاندیداتوری می‌کردند، آن وقت قضیه متفاوت می‌شد و قطعاً همه اصلاح‌طلبان ایشان را فارغ از این ساز و کار تشکیلاتی که برای انتخابات معرفی می‌کردند.

وی ادامه داد: حتی کاندیداتوری آقای سیدحسن خمینی هم بر زبان‌ها افتاده بود که البته خیلی جدی نبود و در نهایت هم ایشان با توصیه مقام معظم رهبری کنار کشیدند؛ بنابراین علت اینکه اصلاح طلبان نتوانستند نامزد انتخاباتی خاصی را معرفی کند این است که شخصیتی که بتواند در بین همه کاندیدا‌ها اجماع ساز باشد، تا امروز مطرح نشده است.

صوفی یاد آور شد: اواخر سال ۷۵ که آقای خاتمی اعلام کاندیداتوری کردند، با وجود اینکه عضو هیچ جزب و جریانی جز مجمع روحانیون مبارز نبودند، همه در حمایت از ایشان به اجماع رسیدند و قضیه تمام شد.

وی ادامه داد: ما عدم اجماع بر روی کاندیدای واحد را در سال ۸۴ تجربه کرده‌ایم که کاندیدای متکثر داشتیم باز اینگونه نبود که یک کاندیدا در بین آن‌ها بتواند اجماع اصلاح اصلاح‌طلبان را به خود اختصاص دهد و درسال ۸۸ وضعیت همین بود، درست است که شخصیت‌های برجسته‌ای مانند مهندس موسوی و آقای کروبی کاندیدا شده بودند، اما مانند اجماع کاملی که در مورد آقای خاتمی صورت گرفت، آن زمان انجام نشد، گرچه اصلاح‌طلبان اکثر به سنت آقای مهندس موسوی رفتند.

صوفی بیان کرد: بنابراین شرایط فراهم نیست که کاندیدا‌های متعدد پا به میدان بگذارد؛ اگر کاندیدای واحد و شاخص پا به عرصه می‌گذاشت، اصلاح طلبان هم تاکنون نامزد خود را انتخاب کرده بودند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر فعالیت‌های انتخاباتی حزب پیشرو اصلاحات گفت: ما مثل همه احزاب عضو جبهه اصلاحات ایران هستیم و در این رابطه اختیار خودمان را به جبهه واگذار کرده‌ایم و تابع حرکت جبهه‌ای اصلاح‌طلبان هستیم و به صورت فردی تصمیم نمی‌گیریم.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان