تاریخ انتشار: ۱۵:۳۵ - ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰

پرسپولیس، میلیاردر بدهکار!

هواداران پرسپولیس شاد و مسرور از عملکرد تیم محبوب‌شان در لیگ قهرمانان آسیا هستند و برای دیگر تیم‌های ایرانی حاضر در این مسابقات حسابی کری می‌خوانند.

یحیی گل محمدی
رویداد۲۴ از 5 برد و اقتدار تیم‌شان می‌گویند و امیدوارند این‌بار تیم‌شان بعد از دو ناکامی در کسب قهرمانی جام را بگیرد. اما در گیرودار همین شادی‌ها وضعیت مالی پرسپولیسی‌ها به‌نظر چندان خوب نمی‌آید. با آنکه درآمدزایی پرسپولیسی‌ها در آسیا فوق‌العاده زیاد بوده، اما هنوز بازیکنان از نظر دریافتی ناراحت هستند.

سعی کردیم به وضعیت مالی سرخ‌های پایتخت نگاهی بیندازیم. باتوجه به نزدیکی زمان انتخابات ریاست‌جمهوری و افزایش احتمال بروز تغییرات در همه ارکان وزارت ورزش و جوانان این احتمال هم وجود دارد که تیم مدیریتی کنونی باشگاه نیز دستخوش تغییر شود. حالا این سوالات مطرح است؛ مدیر احتمالی بعدی قرار است با چه چیزی روبه‌رو شود؟ آیا عملکرد مالی و اقتصادی جعفر سمیعی بهتر از مدیران قبلی بوده است؟

بد نیست نگاهی به این گزارش و همه احتمالات موجود بیندازیم. لازم به‌ذکر است درمورد بخشی از گزارش سعی کردیم با سیدمجید صدری، رئیس هیات‌مدیره باشگاه پرسپولیس تماس بگیریم تا نظرات ایشان را هم درمورد صحت و سقم موارد مطرح‌شده جویا شویم، اما ایشان ترجیح دادند به هیچ‌یک از پیغام‌ها پاسخ ندهند. البته این حق را برای ایشان قائل هستیم که هرزمان خواستند در این ارتباط صحبت‌های لازم را انجام دهند.

میلیاردرهای بی‌پول!
اول از همه نیمه پر لیوان را باید ببینیم. پرسپولیس درحال حاضر یک اندوخته کلان دارد که حق استفاده از آن را ندارد! همه درجریان هستند و می‌دانند این تیم از نایب‌قهرمانی فصل قبل لیگ قهرمانان پاداشی افزون بر دو میلیون و 800 هزار دلار اندوخته دارد و تا اینجای فصل جدید لیگ آسیایی حدود 500 هزار دلار(250 هزار دلار بابت 5 پیروزی، 100 هزار دلار بابت صعود به یک هشتم و 150 هزار دلار حق اسکان) درآمد داشته است.

این رقم با احتساب هر دلار 22 هزار تومان فعلی چیزی بالغ‌بر 72 میلیارد تومان می‌شود. فقط اشکال کار اینجاست که تحریمها تا امروز اجازه نداده پرسپولیس به این پول دسترسی داشته باشد. خود اهالی باشگاه می‌گویند ماهی 2 تا 3 ایمیل به AFC ارسال می‌کنند تا بلکه فرجی شود، اما تا امروز هیچ اتفاقی رخ نداده است.

شاید مدیر بعدی بتواند
مذاکرات وین ادامه دارد و تلاش می‌کنند تا برجام دوباره احیا شود. ایران خواستار رفع همه تحریم‌ها است. این یعنی تحریم‌های بانکی هم باید رفع شود؛ اتفاقی که پرسپولیسی‌ها سخت به آن نیاز دارند. هنوز کسی نمی‌داند در زمان سمیعی این اتفاق رخ خواهد داد یا نه. اما اگر بعد از دوران مدیریت سمیعی مشکلات حل شود، باید این مدیر جوان را بدشانس و مدیر احتمالی بعدی را خوش‌شانس قلمداد کنیم. قطعا سمیعی نیاز دارد تا با رفع تحریم‌ها خاطره عملکردی خوبی از خودش برجا بگذارد.


بیشتر بخوانید: بررسی درآمد تیم‌های ایرانی در آسیا/ پرسپولیس چقدر بیشتر از استقلال درآمد کسب کرد؟


شکوری بی‌اثر در آسیا!
ابراهیم شکوری بعد از فدراسیون فوتبال دنبال یک جایگاه ویژه برای فعالیت بود و البته چه جایگاهی بهتر از پرسپولیس. در روزهای قبل از معرفی‌اش برای حضور در پست قائم‌مقامی و در گفت‌وگوهایش با خبرنگاران با امید از دریافت پاداش آسیایی پرسپولیس می‌گفت. گویی ارتباطی نزدیک با AFC دارد و می‌تواند این مشکل را حل کند. اما ظاهرا نقش او در این راه کاملا بی‌اثر بوده و توان حل مشکل انتقال پاداش قهرمانی را نداشته است. شاید اگر آن زمان این حرف‌ها را نمی‌زد، الان از سخنگو بودنش و مصاحبه با رسانه‌های دلخواهش بیشتر لذت می‌برد.

قرض 68 میلیارد تومانی
روز اول که خبر دریافت پول از همراه اول توسط پرسپولیس منتشر شد، چند سناریو را درموردش مطرح کردند. یک بار عنوان شد که این مبلغ طلب باشگاه پرسپولیس بوده و مربوط به قرارداد سامانه هواداری است. بعدا عنوان شد که به‌واسطه وزیر جوان ارتباطات همراه اول اسپانسر پرسپولیس شده، اما نه خبری از جلسه معرفی اسپانسر بود نه خود همراه اول در این مورد واکنشی نشان داد. بعدا گفته شد همراه اول 30 میلیارد تومان به پرسپولیس قرض داده که پرسپولیسی‌ها همه تلاش خود را کردند تا به این موضوع نپردازند!

حالا شنیده می‌شود که پرسپولیس تا امروز به‌غیر از آن 30 میلیارد تومان در 4 مرحله مبالغی حدود 10، 15، 8 و 5 میلیارد تومان از برخی شرکت‌های واردکننده تجهیزات مخابراتی به شکل قرض دریافت کرده و این اتفاق با تلاش صدری صورت گرفته است؛ یعنی رئیس هیات‌مدیره پرسپولیس برخلاف روسای قبلی برای پرسپولیس منابع مالی تهیه کرده که البته همان‌طور که اشاره شد، درقالب قرض است.

البته این شایعه هم شنیده می‌شود که زمان بازپرداخت این پول‌ها خیلی زود فرامی‌رسد و صدری از بابت اینکه هنوز منابع لازم برای بازپرداخت تهیه نشده، بسیار ناراحت است. همان‌طور که گفتیم، سعی کردیم در این ارتباط با صدری گفت‌وگو کنیم، اما ایشان ترجیح دادند پاسخگو نباشند و ما هم به نوشتن همین شنیده‌ها اکتفا کردیم تا بعدا درمورد صحت و سقمش حرف‌های رئیس هیات‌مدیره باشگاه پرسپولیس را بشنویم.

100میلیارد مجلس نوشدارو بعد از مرگ سهراب
درحالی‌که پرسپولیسی‌ها سخت در تنگنای مالی قرار دارند، مجلس از طرحی می‌گوید که قرار است به کمک آن مبلغ 100 میلیارد تومان برای پرداخت بدهی‌های پرسپولیس و استقلال به این دو تیم کمک کنند. وقتی به اصل این خبر دقت می‌کنیم، می‌بینیم که مجلسی‌ها شرط پرداخت این پول را به واگذاری سرخ‌آبی‌ها منوط کردند؛ یعنی تا این دو باشگاه خصوصی نشوند، خبری از این پول نیست.

جالب است مجلس حکم به ممنوعیت کمک مالی نهادهای دولتی به این دو باشگاه صد درصد دولتی داد و همه گرفتاری‌های این دو باشگاه از همان زمان تدوین قانون آغاز شد. ردیف بودجه قطع شد و دو باشگاه مجبور شدند یا اسپانسر بگیرند یا به فکر دور زدن قانون بیفتند!

حال به نظر شما مدیرعامل بعدی هدایت پرسپولیس خصوصی را در اختیار می‌گیرد و یا وعده‌های وزارت ورزش برای خصوصی‌سازی باز هم عملی نمی‌شود؟ تجربه نشان داده که باید مانند همیشه منتظر حالت دوم باشیم.

کمک اسپانسر تمام می‌شود؟
طبق قرارداد، کارگزار پرسپولیس تا پایان اردیبهشت‌ماه باید مبلغ 110 میلیارد تومان به پرسپولیس بپردازد و به تعهداتش در این فصل پایان دهد. طبق شنیده‌ها کارگزار رقمی درحدود 100 میلیارد تومان به باشگاه پرسپولیس پرداخت کرده و باید چیزی حدود 10 میلیارد (مقداری بیشتر) تا طی دوهفته باقیمانده اردیبهشت به حساب باشگاه پرسپولیس واریز کند.

این رقم می‌تواند به باشگاه برای پرداخت به بازیکنان تاحدودی کمک کرده و دریافتی این فصل بازیکنان را افزایش دهد، تا جایی‌که خبردار شدیم باشگاه پرسپولیس فصل بعد را نیز با اسپانسر قرارداد دارد و البته از مبالغ سال بعد چیزی را پیشخور نکرده است. با این‌حال شنیده می‌شود احتمال قطع همکاری با کارگزار فعلی هم زیاد است.

بازیکنان همچنان شاکی
طبق شنیده‌ها، دریافتی بازیکنان از باشگاه پرسپولیس به حدود 40 درصد رسیده است. البته برخی هم ظاهرا 45 درصد گرفتند، اما با اینکه فصل در شرف تمام شدن است، هنوز دریافتی پرسپولیسی‌ها به 50 درصد هم نرسیده است. برای همین به‌راحتی برخی از آنها به پیشنهادات میلیاردی تیم‌های قطری پاسخ مثبت می‌دهند.

در این مورد شایعه حضور کنعانی‌زادگان در الاهلی قطر را شنیده‌اید. گفتند و نوشتند که 2 ساله با این تیم قرارداد بسته است! نوراللهی هم که با یک پیشنهاد یک میلیون‌وصد هزاردلاری روبه‌رو شده و برخی اسم تیم قطری را الوکره عنوان کرده‌اند. جالب اینکه هر دو بازیکن هنوز با پرسپولیس بر سر ماندن در این باشگاه و تمدید قرارداد به توافق نرسیده‌اند.

پیروزی‌ها باعث دیده نشدن مشکلات
باید به جان تیم یحیی دعا کرد. پرسپولیس می‌برد و دل هوادارانش را شاد می‌کند. همین اتفاق باعث شده این بدهی‌ها به چشم نیاید. تیم خوب یحیی دارد برای پرسپولیس و هوادارانش فداکاری می‌کند. کافی بود مربی دیگری جای یحیی بود و عملکرد تیمش خوب نبود، آن‌وقت خدا می‌داند مدیریت باشگاه باید با اعتراضات هواداران چه می‌کرد! در سال‌های نه‌چندان دور برانکو هم همین کار را می‌کرد.

میراث بد برای مدیر بعدی؟
هنوز تکلیف برخی شکایت‌ها روشن نشده است. ریحان‌فیلم بابت 8 میلیاردی که به پرسپولیس داد تا قراردادش برای فروش بلیت اجرایی شود شکایت کرده و به‌جدیت دنبال حق و حقوقش است. شکایت گابریل کالدرون هم وجود دارد و قرار است خیلی زود حکم نهایی‌اش صادر شود. به‌غیر از بدهی‌ای که گفته می‌شود برای شرکت‌های واردکننده تجهیزات مخابراتی و همراه اول است، موضوع شکایت شرکت بهنام‌پیشرو کیش هم به گوش می‌رسد.

می‌گویند شکایتی 25 میلیاردی برای پرسپولیس است که هنوز نمی‌دانیم این شکایت همچنان مطرح است یا این شرکت قید آن‌را زده است. مبلغ رضایتنامه یحیی گل‌محمدی هم که گفته می‌شود 6 میلیارد تومان است هنوز به پدیده مشهد پرداخت نشده و داستان خودش را دارد. مشخص نیست تکلیف این بدهی‌ها در زمان مدیریت سمیعی حل می‌شود یا میراثی می‌شود برای مدیریت بعدی پرسپولیس!

منبع: فرهیختگان

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان