تاریخ انتشار: ۱۴:۰۵ - ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۳ نظر

مصوبه جدید شورای نگهبان درباره انتخابات ریاست جمهوری

یک عضو شورای نگهبان از مصوبه جدید شورای نگهبان درباره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و ساماندهی وضعیت ثبت نام نامزد‌ها خبر داد.

شورای نگهبان

رویداد۲۴ به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان در گزارش ۷۸ از سلسله گزارش‌های خود از جلسات شورای نگهبان نوشت:

چهارشنبه هشتم اردیبهشت‌ماه، جلسه شورای نگهبان برگزار شد. در این جلسه با توجه به نزدیکی ایام ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ مباحثی در خصوص نابسامانی و بی‌نظمی وضعیت ثبت‌نام داوطلبان مطرح شد و اعضا همگی نسبت به ساماندهی وضعیت ثبت‌نام داوطلبان اتفاق نظر داشتند.

در هر دوره انبوهی از افراد در کنار شخصیت‌های سیاسی و مدیران کشور، در ستاد انتخابات حضور می‌یابند و صرفا با در دست داشتن کپی شناسنامه و چند قطعه عکس اعلام کاندیداتوری و ثبت‌نام می‌کنند! با گزارشی که در جلسه ارائه شد، مشخص شد که از مجموع ۱۶۳۶ نفر که سال ۱۳۹۶ در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرده بودند، حدود ۱۲۰۰ نفر از آن‌ها دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و پایین‌تر از آن بوده‌اند و حدود ۳۰۰ نفر از ثبت‌نام شدگان، محکومیت قطعی کیفری داشته‌اند!

البته این وضعیت ناخوشایند از نگاه رسانه‌های داخلی و خارجی دور نمی‌ماند و کلیپ‌های طنز آن تا مدت‌ها در فضای مجازی نیز دست به دست می‌شود و موجبات نارضایتی مردم و نخبگان کشور را فراهم می‌آورد و پیام‌های گلایه‌آمیز آن‌ها برای اعضای شورای نگهبان نیز ارسال می‌شود و طبیعتا صلاحیت هیچ‌یک از این افراد احراز نمی‌شود.


بیشتر بخوانید: ظریف شناخته‌شده‌ترین رقیب جدی جریان اصولگرا در انتخابات ۱۴۰۰ است/ اصولگرایان به اجماع نخواهند رسید
این در حالی است که برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی، شرایط متعددی اعم از سن و مدرک تحصیلی ضروری است و افراد کمتر از ۳۰ سال سن و یا فاقد مدرک کارشناسی ارشد، امکان ثبت‌نام در انتخابات را ندارند. در انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا نیز همین طور است و داوطلب عضویت در شورای شهر‌های دارای بیش از ۲۰ هزار نفر جمعیت باید حداقل مدرک کارشناسی داشته باشند.

در سیاست‌های کلی انتخابات نیز بر ساماندهی این وضعیت تأکید شده و بر تعیین دقیق معیارها، شاخص‌ها و شرایط عمومی و اختصاصی داوطلبان و نیز شناسایی اولیه توانایی و شایستگی داوطلبان در مرحله ثبت‌نام و همچنین بر تعریف و اعلام معیار‌ها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزد‌های ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان تصریح شده است.

در این جلسه، پس از بحث و گفتگو‌های فراوان میان اعضا، مقرر شد مصوبه سال ۱۳۹۶ شورای نگهبان در خصوص شفاف‌سازی «تعریف و اعلام معیار‌ها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزد‌های ریاست جمهوری» اصلاح شود و برای روشن‌تر شدن ملاک‌های مذکور، داوطلبان ریاست جمهوری هنگام ثبت‌نام، حداقلی از مدرک تحصیلی، حداقلی از سنوات و سوابق مدیریتی و حداقل و حداکثری از سن داشته باشند و وضعیت ثبت‌نام داوطلبان نیز تا حدی ساماندهی گردد. این اصلاحیه برای اجرا به وزارت کشور ابلاغ شد.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
نادر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
0
1
یعنی الان خودشون یه قانون جدید گذاشتند؟؟؟!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
0
0
روحانی دراین روزهای اخرکارچراماست شده است ؟ چرااخطارقانون اساسی به شورای نگهبان نمی دهد بابت قانون گداری شورای نگهبان وچرامحکم پشت سرطریع وحمایت کامل ازطریف نمی کند ....ابرویی برای خاتمی واصلاح طلبان باقی نگداشت بنابرین ملت درانتخابات پیش روبایدازجهانگیری یکپارچه حمایت کند
وفا عسگری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
0
0
شورای نگهبان با این کار، به امانت ملت که قانون اساسی باشد خیانت و در نگهبانی از امانت دچار تعدی و افراط شده است. در اصل ۱۱۵ قانون اساسی هیچ یک از این شرایط مندرج نیست، و حق قانونگذاری در این موارد را هم به هیچ مرجعی نداده است. یعنی حتی مجلس هم حق تعیین چنین شرایطی را ندارد، چه رسد به شورای نگهبان که به طور مطلق حق قانون گذاری ندارد. من در کتاب« تحلیل حقوقی جایگاه مجلس خبرگان رهبری» چاپ ۸۶ انتشارات چاپار، فصل مشبعی را به قانونگذاری های خلاف قانون اساسی شورای نگهبان اختصاص داده ام. واقعا جای تاسف است. به نظر بنده چون آگاهانه مرتکب چنین جرمی شده اند، تمام اعضا از عدالت خارج و منعزل هستند. یعنی حتی نیاز به صدور حکم عزلشان هم نیست. و من حاضر به مناظره و اثبات این ادعا در مقابل همه آن ۱۲ نفر هستم. رویداد هم لطفا ، به مسوولیت شخصی این جانب در تمام درجات، این نوشته را که در دفاع از حق و نیز حقوق اساسی ملت است، منتشر کند.
نظرات شما
پیشخوان