تاریخ انتشار: ۱۴:۲۸ - ۱۹ دی ۱۳۹۴
فاضل میبدی در گفت‌وگو با رویداد ۲۴:

اجتهاد سیدحسن از سوی مجتهدین طراز اول احراز شده است

فاضل میبدی: زمانی که بسیاری از مجتهدین طراز اول قم می‌گویند اجتهاد سیدحسن آقا در قم محرز است، شورای نگهبان...
رویداد ۲۴- نزدیک شدن به هفتم اسفند و آزمون بزرگ حضور مردم در پای صندوق‌های رأی، برخی از جریان‌ها را بر آن داشته است تا نسبت به حضور چهره‌های عقلانی، مردمی و معتدل موضع بگیرند و سعی در حذف رقیب داشته باشند. ثبت‌نام سیدحسن خمینی در انتخابات خبرگان رهبری از آن دست مواردی است که برخی از جریان‌های اصولگرا نسبت به آن واکنش نشان دادند و حالا عدم حضور او در آزمون شورای نگهبان بهانه جدیدی را به این جریان‌ها داده است تا همین مسئله را دست‌آویز حذف برخی صداها از رقابت‌های سیاسی کنند، این در حالی است که بسیاری از چهره‌های سرشناس حوزه علمیه اجتهاد و صلاحیت علمی سیدحسن را تأیید کرده‌اند. محمدتقی فاضل میبدی عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و استاد دانشکده مفید قم در گفت‌وگویی با رویداد ۲۴ تأکید می‌کند«زمانی که بسیاری از مجتهدین طراز اول قم می‌گویند اجتهاد سیدحسن آقا در قم محرز است، شورای نگهبان دیگر چه چیزی را می‌خواهد ثابت کند.»

در روزهای اخیر شاهد هستیم که برخی جناح‌ها و رسانه‌ها، علیه حضور سیدحسن خمینی موضع‌گیری‌هایی کردند، مسئله آزمون شورای نگهبان نیز حالا بهانه‌ای شده است تا آن‌ها عدم حضور سیدحسن را به معنای کناره‌گیری از رقابت در انتخابات خبرگان تعبیر کردند، فکر می‌کنید علت این مسئله چیست؟
من معتقدم که جناح اصولگرا، با بیت امام برخورد جناحی دارد. مخصوصاً برخی رسانه‌های آن‌ها یا در تلاش هستند که امام را یا به نفع خودشان مصادره کنند و یا امام را تحریف کنند.

چرا چنین رویکردی را اتخاذ کرده‌اند؟
آن‌ها نمی‌خواهند استقلال فکری در خانواده امام حفظ شود. این جریان از هر کسی که استقلال فکری داشته باشد، وحشت دارند. سیدحسن‌اقا هم استقلال فکری دارد. وقتی که می‌گویند از ایشان دعوت نشده است، نباید بگوییم که شورای نگهبان ایشان را دعوت کرده است.

اساساً فکر می‌کنید نیازی بود که سیدحسن در آزمون شرکت کند؟
من گفت‌وگویی را از آیت‌الله مؤمن خواندم که گفته بودند کسانی که در آزمون شرکت نکردند حضورشان در خبرگان رهبری منتفی نیست یعنی می‌توانند از راه‌های دیگری حضور پیدا کنند. علاوه بر آن، زمانی که بسیاری از مجتهدین طراز اول قم می‌گویند اجتهاد سیدحسن آقا در قم محرز است، شورای نگهبان دیگر چه چیزی را می‌خواهد ثابت کند.

یعنی فارغ از امتحان شورای نگهبان، اجتهاد سیدحسن از طرق دیگر قابل احراز است؟
ایشان در قم درس خارج می‌دهد، شاگردان زیادی دارد و خیلی از آقایان قم که اجتهادشان صد درصد محرز است و یا نسبت به برخی از اعضای شورای نگهبان اعلم هستند می‌گویند که ایشان اجتهادشان محرز است، بنابراین باید برخوردهای جناحی را کنار بگذاریم. اینکه بخواهیم به مجلس خبرگان هم نگاه جناحی داشته باشیم، این مسئله توهین به این مجلس است.

با این حال آن‌ها همچنان این نگاه جناحی را ادامه می‌دهند و البته شما دلیل آن را وحشت از حضور افکار مستقل می‌دانید، فکر می‌کنید علت این وحشت چیست؟ حضور کسانی که استقلال فکری دارند چه خطری برای آن‌ها دارد؟
آن‌ها می‌ترسند که سیدحسن‌آقا در انتخابات خبرگان رهبری شرکت کند و در تهران رأی بالایی بیاورد و نسبت به کسانی که این جریان‌ها از آن‌ها حمایت می‌کنند رأی قابل توجه بالاتری به دست آورد و این تفاوت رأی برای آن‌ها قابل قبول نیست. طبیعی است که اگر سید حسن آقا رأی بالایی به دست بیاورد بسیاری از رشته‌های آن‌ها پنبه خواهد شد چرا که حرف ایشان در مجلس خبرگان نفوذ بیشتری خواهد داشت چرا که پشتوانه مردمی محکم‌تری دارد نگرانی‌ها از همین مسئله است.

یعنی آن‌ها از همین پشتوانه مردمی هراس دارند؟
اگر یقین داشتند که رأی ایشان بالا نیست و در میان مردم هم جایگاهی ندارد، چنین موضع‌گیری‌هایی علیه‌اش وجود نداشت. وحشتی که از ایشان و آقای هاشمی است به دلیل پشتوانه محکم مردمی است. کسانی که همیشه دم از مردم می‌زنند چرا از حضور این افراد در انتخابات هراس دارند، اجازه بدهند تا این افراد در انتخابات حاضر شوند اگر مردم رأی بالایی به آن‌ها دادند که نباید بحثی باشد آن هم وقتی که عده‌ای مدام از مردم صحبت می‌کنند، اگر هم مردم به آن‌ها رأی ندادند که نیازی نیست قبل از انتخابات این حملات را به این چهره‌ها داشته باشند.

این جریان همچنان به حملات خودش از طریق رسانه‌ها ادامه می‌دهد، آیا قرار است این روند همچنان ادامه داشته باشد؟
توصیه من به کیهان و دیگر رسانه‌ها و جریان‌هایی از این دست، این است که اخلاق را زیر پا نگذارند. کار سیاسی باید بر اساس عقلانیت اخلاقی باشد. با توهین، تهمت و دروغ در مقابل کسی ایستادن، فعالیت سیاسی نیست. کسانی که تلاش می‌کنند که مجلس خبرگان را به نفع یک جناح مصادره کنند، کار عاقلانه‌ای انجام نمی‌دهند. رهبری هم تأکید کرده‌اند که صلاحیت افراد نباید بی‌دلیل رد شود. سیدحسن‌آقا کسی است که در بیت امام بزرگ شده است، در حوزه هم جایگاه ویژه‌ای دارد، حضورش در انتخابات باید به رأی مردم گذاشته شود، نباید از این مسئله وحشتی داشته باشند.


نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان