تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
شهردار تهران در پاسخ به رویداد ۲۴:

واکنش شهردار تهران به تخلفات سلیمی در منطقه ۳تهران/ تخلفات قطعی شود اعلام می‌کنیم

شهردار تهران در واکنش به تخلفات سلیمی در منطقه ۳تهران گفت:اگر تصمیم با روال عمومی شهرداری منطبق بوده، تخلف قطعی تلقی کنیم و این محل بحث ما است، اما همه مواردی که از آن اسم بردید از این لایحه خارج نبود و نمی‌توانیم الان اطلاع رسانی کنیم، اما به موقع و زمانی که احکام قطعی شد اعلام خواهیم کرد.

نشست حناچی

رویداد۲۴ ظهر امروز نشست خبری پیروز حناچی به همراه دو معاون فنی و عمرانی و شهرسازی و معماری برگزار شد.

در ابتدای این نشست صفا صبوری دیلمی، معاون فنی و‌عمرانی حناچی با بیان اینکه در ۴ سال گذشته تمام پروژه‌های نیمه تمام این دوره و دوره‌های قبل تکمیل شده یا رو به پایان است، گفت:بیش از ۳۰ پل و تونل و بزرگراه نیز در ۴ سال گذشته تمام شده است.

او ادامه داد: ۲۱ پروژه مقابله با سیلاب در تهران هم از جمله پروژه‌های معاونت عمران است است.

صبوری اضافه کرد: ۴۶ پروژه عمرانی در دست اجرا داریم؛ که ۲۱ مورد ساختمان سازی و ۹ مورد ایمن سازی در برابر سیلاب است. در ۴ سال گذشته با وجود بارندگی‌های شدید در تهران آب گرفتگی جدی در شهر و خسارت ناشی از سیل نیز نداشتیم.

دلیل آن هم بودجه رسیدگی به شهر برای مقابله با سیلاب بیش از ۳۰۰ درصد افزایش یافته است.

او با بیان اینکه بر اساس طرح جامع شهر تهران حدود ۵۶۰ کیلومتر بزرگراه جدی داریم که باید ساخته شود و در حال حاضر اکثر بزرگراه‌ها به پایان رسیده است، تاکید کرد:در حال حاضر شاهد ابر پروژه‌هایی در تهران هستیم که مخصوص خودرو‌ها است. گروه عظیم باغ راه حضرت فاطمه نیز از جمله این موارد است که پروژه منحصر به فرد است و به طول ۹ کیلومتر بر روی راه آهن فضای سبز و فرهنگی ایجاد شده است.

اجرای ابر پروژه‌های خودرو محور

او اضافه کرد: تقریباً بیشتر بزرگراه‌های اصلی به پایان رسیده است. به اندازه طول این بزرگراه‌ها باید ۷۰۰ کیلومتر شبکه جمع آوری آب‌های سطحی ساخته شود که تنها نزدیک به ۱۷۰ کیلومتر باقی مانده است.

او ادامه داد: طی چهار سال گذشته علاوه براینکه بودجه‌های این بخش افزایش یافته، معاونت فنی توانسته از برنامه پنج ساله سوم شهر تهران جلوتر باشد چرا که اولویت اصلی مدیریت شهری جان و سلامت شهروندان بوده است.

به گفته صبوری؛ تغییر رویکرد دیگر این معاونت تغییر و تبدیل شهر تهران از یک شهر خودرو محور به انسان محور بوده است. همیشه برای ساخت یک خیابان، عرض بیشتر به عبور خودرو‌ها و قسمت کمتر که پر از موانع بود به عابران پیاده اختصاص داده می‌شد.

او درباره پروژه ساخت و بهسازی پیاده راه‌های شهر تهران، گفت: همه شهروندان باید بتوانند از خیابان استفاده کنند. سال گذشته نقشه هزار و ۴۰۰ کیلومتر از ۱۲ هزار کیلومتر پیاده رویی که شهر تهران باید داشته باشد، تدوین و طراحی شد.

معاون شهردار تهران گفت: اگر سالی ۵۰۰ کیلومتر پیاده راه ساخته و بهسازی شود باید ۲۴ سال در این حوزه کار شود. از خرداد سال گذشته تاکنون بیش از ۳۵۰ کیلومتر از پیاده راه‌های طراحی شده بهسازی و به اتمام رسیده که این اقدام کمتر از یک‌سال رخ داده است.

صبوری دیلمی گفت: در پیاده راه‌هایی که ساخته می‌شود دسترس پذیری، رفع موانع، فضای سبز، مبلمان شهر و مسیر دوچرخه وجود دارد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در پایان گفت: امروز در شهر تهران شاهد ابرپروژه‌هایی هستیم که برای استفاده شهروندان است نه خودروها. از جمله این پروژه‌ها می‌توان به باغ راه بی نظیر حضرت فاطمه زهرا (س) و پل باغ روی محور سعادت آباد اشاره کرد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، در پاسخ به پرسشی مبنی بر کمبود فضای پیاده راه‌ها برای ایجاد خطوط دوچرخه بیان کرد: نزدیک به ۸۰ سال است که در تهران ساخت و ساز‌ها سبب شده تا مسیر پیاده روی درستی در این شهر وجود نداشته باشد.

او ادامه داد:، اما درباره ساخت مسیر دو چرخه و پیاده راه کار کارشناسی زیادی انجام شده و این کارشناسی نزدیک ۱۰ ماه طول کشید و بیش از ۳۵۰ کیلومتر مسیر کار شده است.

صبوری‌دیلمی با بیان اینکه گروه‌های نظارتی اشتباهاتی که در گذشته بوده را اصلاح می‌کنند، گفت: مثلا خیابان حافظ به شکلیست که دو پیاده راه داشته با عرض کمتر از نیم متر برای پیاده‌رو؛ اما مساحت بخش مربوط به خودرو‌ها بیشتر از ۱۵ تا ۲۰ متر بود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: با برنامه‌ریزی که با راهور انجام شد، از هر طرف نزدیک به سه متر به پیاده رو اضافه شد، اما در جا‌هایی خیابان‌های ما ظرفیت ندارند و شاید باز هم پروژه‌های دیگر مانند پل دوچرخه احداث شود. در مواردی هم اگر پیاده رو عرض استاندارد داشته یک متر پیاده رو با خط کشی برای دوچرخه استفاده شده است.

صبوری دیلمی درباره شن چاله‌های موجود در شهر تهران، توضیح داد: موضوع شن چاله‌ها به ۶۰ یا ۷۰ سال گذشته برمی‌گردد. بسیاری از شن چاله‌های شهر تهران به علت ساخت و ساز‌هایی بوده که صورت گرفته است.

او ادامه داد: شن چاله‌ها از نظر ایستایی به صورت طبیعی مشکل خاصی ندارند، اما امکان دارد که در مواقع بحران نظیر زلزله شدید بخشی از این‌ها پایدار نباشد.

صبوری با تأکید براینکه در مسائل روتین شهری با شن چاله‌ها مشکل خاصی نداریم، افزود: برای ایمن سازی شن چاله‌ها نخست باید موضوعات حقوقی آن‌ها حل شود. شن چاله‌ها مالکیت شخصی دارند و مالکان طبق حکم دادستانی تهران موظف هستند که خطرات آن‌ها را رفع کنند. شهرداری تهران مالکیت این شن چاله‌ها را ندارد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در پایان گفت: باید یک طرح ایمن سازی مفصلی که از حوزه عمرانی خارج و حتی از حیطه شهرداری هم خارج است، تشکیل شود. درحال حاضر خطر روزافزون و جدیدی درباره شن چاله‌ها وجود ندارد.

در ادامه عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در ادامه گفت:در حوزه شهرسازی و معماری شهرداری تهران رسالتی که به عهده معاونت گذاشته شد با رهنمود‌های شهردار و شورای شهر تهران به دنبال برگرداندن حوزه شهرسازی به جایگاه اصلی خود بود.

او ادامه داد: بستر مناسب توسعه شهر برای نیرو‌های فعال در شهر و تبادل کالای اجتماعی و اقتصادی را فراهم کرده ایم.

معاون شهرسازی حناچی تاکید کرد: در چارچوب اصلی پایبندی به طرح‌های کلی و بستر درستی برای تبادلات فرهنگی، اجتماعی به وجود آوردیم.

گلپایگانی گفت: حوزه شهرسازی تهیه طرح‌های شهری و اصلاح آن، ارائه آن به کمیسیون ماده ۵ از ماموریت‌های حوزه شهرسازی است.

او اضافه کرد: رویکرد اساسی در این دوره با محوریت حفظ دارایی‌های شهر و شهر نفروشی است.

گلپایگانی تاکید کرد: اقدامات اساسی طی۳۰ ماه گذشته به وقوع پیوسته است ناظر بر رسیدن به شهر پایدار و مطلوب است و حفظ ارزش‌های تاریخی شهر و بست عدالت اجتماعی به این منجر می‌شود که دارایی‌های شهر را به عده‌ای خاص مختص نکنیم.

او با بیان اینکه طرح‌های موضعی و موضوعی از جمله اقدامات معاونت شهرسازی و معماری است، گفت: وقتی طرح‌های تفصیلی تهران تهیه شد در ابتدا نزدیک ۶۰۰ طرح موضعی تعیین شد که باید معاونت شهرسازی به سامان رساندن این طرح‌ها بود.

گلپایگانی اضافه کرد: همچنان ۱۰۰ طرح موضعی و موضوعی به عهده معاونت شهرسازی است. از سال ۹۱ تا ۹۷ نزدیک به ۲۰ طرح موضعی و موضوعی تهیه و به تصویب کمیسیون ماده ۵ رسیده است. اما در ۳۰ماه گذشته نزدیک به ۴۰ طرح موضعی و موضوعی به تصویب کمیسیون ماده ۵ و شورای عالی شهرسازی و معماری رسید.

او تاکید کرد: خیابان ولیعصر به عنوان یک محوری که به ثبت ملی رسیده است و مقرر شد محور ولیعصر ساختار محلات پیرامون خود را از راه آهن تا تجریش بهم متصل کرده است. حفظ این خیابان در دستور کار معاونت‌های مختلف شهرداری است. طرح تفصیلی خیابان ولیعصر تهیه شده است.

گلپایگانی با بیان اینکه خیابان فدائیان اسلام تقریبا از ۳۰سال گذشته با اهمیت بالا تلقی و محرک جنوب شرق تهران محسوب شده است، گفت:، اما ۳۰سال فریز بودن این محور، شالوده توسعه را با خلل روبرو کرده بود که با بازآفرینی این محور به کمیسیون ماده ۵ رسید. این محدوده با ۵۰۰ هکتار که در مناطق ۱۵، ۱۶، ۲۰ و ۱۲ موثرخواهدبود.

تهیه دفترچه ارزش ملک اقدام دیگری است که انجام شده است و در عوارض ۱۴۰۰ اعمال شده است. در برنامه ریزی در برنامه سوم توسعه شهرداری تهران اقدامات موثری انجام شد.

او اضافه کرد: نوسازی در ۳۰ ماه گذشته اقدامات کلیدی موثری انجام داده و پلازا‌ها و میدانگاه‌های در مقیاس محله، دفاتر توسعه محله و اقداماتی که در چارچوب بازآفرینی انجام شده؛ دره اسلام آباد مطالعات مفصلی انجام شده و طرح آماده ورود به کمیسیون ماده ۵ است.

معاون حناچی تاکید کرد: دره اسلام آباد و اوین درکه به یکی از محور‌های تفریحی تبدیل خواهدشد. محدوده‌هایی که در شهر تهران مشمول تخفیف بافت فرسوده بودند در انتهای۹۹ حدود ۸۰۰هکتار به آن‌ها افزوده شد. شهرداری در ۸۰۰هکتار از گرفتن عوارض صرف نظر کرد تا به نوسازی بافت فرسوده تحرک بیشتری بدهد.

در ادامه پیروز حناچی، شهردار تهران با بیان اینکه در طول ۳۰ ماه تلاش شد تا مسیر‌های ۳۰ سال گذشته که به آن انتقاد داشتیم را تغییر دهیم، گفت: تلاش کردیم که متفاوت عمل کنیم و مسیر ۳۰ ساله‌ای که به آن نقد داشتیم را تغییر دهیم.

او ادامه داد: در گذشته نگاهی حاکم بوده شهر را با ۲۵ سرمایه گذار اداره میکنم و طبیعتا این شرایط عارضه‌های سنگینی را برای هشت و نیم میلیون ساکنانش ایجاد میکند؛ بنابراین تلاش کردیم شهر را برای هشت و‌نیم‌نفرش و حتی همان سرمایه‌گذاران ایجاد کنیم.

حناچی با بیان اینکه تلاش کردیم برنامه ریزی‌های شهری در امتداد برنامه‌های بلند مدت تهران و شعارمان باشد و شعاری هم دادیم که قابل انجام و عمل باشد، اضافه کرد:در این ۳۰ ماه در حوزه فنی عمران و شهرسازی اقدامات موثری انجام شد. تلاش کردیم به استاندارد‌های جهانی نزدیک شویم.

او اضافه کرد: تهران در برخی موارد در رنکینگ جهانی وضعیت خوبی ندارد بنابراین تلاش بر اصلاح این رتبه شد البته همه این موارد دست شهرداری نیست و بخشی حاکمیتی است مثلا تجارت بین المللی خیلی دست شهرداری نیست، اما می‌توانیم به عنوان تسهیل کننده عمل کنیم

او با بیان اینکه پروژه‌های خیالستان در منطقه ۸، باغ راه حضرت فاطمه زهرا، میدان امام خمینی، پروژه امیرکبیر میدانگاه‌ها تیز همگی نوع بینش جدید شهرداری را در برنامه‌ریزی نشان می‌دهد، گفت:پروژ‌ه‌ها شکل جدیدی از پروژه هاست و در راستای توسعه فضا‌های عمومی که این فضا‌ها به شکلی عادلانه در اختیار شهروندان باشد، انجام شده است. مثلا در پروژه امیرکبیر قراربوده مال‌ها و مراکز دیگر بارگذاری شود، اما حالا به محوری پیاده راه تبدیل شده است.

او اضافه کرد: از محدود شهر‌هایی بودیم که در میدان شهر کارگاه عمرانی (بچینگ) داشتیم که مهم‌ترین عارضه‌اش آلودگی هوا بوده، اما مردم هم نسبت به شهر حق دارند و این بچینگ جمع آوری شد.

حناچی گفت: در موضوع خیابان ولیعصر تلاش برای ثبت ملی اش آغاز شده‌بود و تلاش داریم آن را ادامه دهیم اگر این خیابان را به عنوان ارزش ببینیم باید شرایطی فراهم کنیم که به شهر و ارزش‌های تاریخی دیگر بازگردند مثلا در خیابان ولیعصر، قنادی وجود دارد که یکصد سال از عمرش می‌گذرد در حالی اگر این قنادی در هر جای دنیا بود به یک ارزش تاریخی تبدیل می‌شد.

بدهی ۳۰ هزار میلیارد تومانی دستگاه‌های دولتی و نهاد‌های نظامی به شهرداری

شهردار تهران درباره آخرین آمار بدهی دولت به شهرداری تهران؛ گفت: مطالبات شهرداری از دولت در حوزه‌های مختلف است، این بدهی در بخش صرفه جویی سوخت تا ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده و این رقم به یارانه حمل و نقلی که از ساز مان برنامه و بودجه دریافت می‌شود، اضافه شده و کمک‌هایی که از اوراق مشارکت دریافت می‌کنیم هم در این بخش قرار دارد.

حناچی گفت: بدهی دولت در بخش پروانه‌های ساختمانی دستکاه‌های دولتی هم به تازگی پیگیری و بررسی شده است.

دستگاه‌های دولت فقط در بخش ساخت و ساز‌های بدون پروانه بیشتر ۳۰هزار میلیارد تومان به شهرداری بدهکار هستند. هرساله هم بنابر سهم دولت در بافت‌های فرسوده و ... از طریق وزارت اقتصاد بخشی از بدهی‌ها با بدهی‌های بانکی تهاتر می‌شود

به گفته او؛ تاکنون پنج هزار میلیارد تومان از بدهی شهرداری به بانک‌ها این طریق تسویه شده است. البته بحث ساخت و ساز‌های بدون پروانه دستگاه‌های دولتی و نهاد‌های نظامی موضوع جدیدی است که پیگیری شد. البته حجم زیادی از ساخت و ساز‌های نظامی لشکری و کشوری در سال‌های گذشته انجام شده است

حناچی در پاسخ به سوالی درباره شفافیت در شهرداری در مورد حقوق مدیران این دوره گفت: در مورد دستمزد و حقوقی که در شهرداری داریم یک حقوق ثابت و یک متغیر وجود دارد که مستقیما به فعالیت مدیران مربوط است. در مجمع‌ها و سازمان‌ها اگر به موقع برگزار شود به دلیل این این مجامع به منافع شهرداری مربوط است مدیران تشویق می‌شوند.

او افزود: به ما گفتند فیش مدیران را منتشر کنید که این اقدام به صلاح نیست، چون خیلی مدیران وام گرفتند و درست نیست منتشر شود. از سوی دیگر پایه حقوق مدیران هم ملاک نیست و فعالیت ان‌ها موثر است.

حناچی درباره هشدار قوه قضاییه در مورد حریم تهران به شهرداری گفت: این موضوع در مورد حریم تهران پیرو گزارش جلسه با قوه قضاییه بود درگیری‌های ناشی از حریم یکی از موضوعات مهم کشور است که تنها مربوط به تهران نیست.

او درباره حمیات قوه قضاییه از شهرداری گفت: در مورد حمایت قوه قضاییه همواره درگیر چالش منافع خصوصی و عمومی هستیم. افرادی که منافع شخصی دارند در برابر منافع عمومی هزینه سنگین می‌کنند و بدون حمایت قوه قضاییه در این محاکم پیروز نمی‌شویم. رقم‌ها نجومی است و بدون حمایت حاکمیت به نتیجه نمی‌رسد.

حناچی در مورد پرونده فساد که برخی اعضای شورا گفته اند قوه قضاییه در مورد ان با شهرداری همکاری نداشته است گفت: این پرونده خیلی خاص است و برخی از ان مربوط به نیرو‌های مسلح است.

حناچی درباره سرانجام دستگیری دو شهردار منطقه تهران، بیان کرد: هنوز حکمی برای همکارانمان که دستگاه‌های نظارتی پیگیر بودند، صادر نشده است. امیدوارم که تبرئه شوند، اما پرونده همچنان مفتوح است.

حناچی در پاسخ به پرسشی مبنی بر محافظه کار بودن مدیریت شهری در قبال تخلفات گفت: من برای محافظه‌کاری و این انتقاد‌ها از ادبیات کمک میگیرم؛ «خرج چو از کیسه مهمان بود، خانم طلبی شدن آسان بود». ما در مقام اجرا هستیم باید به گونه‌ای عمل کنیم که منافع شهر و شهروندان را تامین کنیم.

به گفته او؛ در همین پرونده‌های تخلفات به تعداد زیادی رسیدگی شده و نتایجی هم داشت یکی از آن‌ها ساختمان روزنامه اطلاعات بوده که به شهرداری بازگشت، از طرف دیگر به صورت حقوقی هم ترغیب می‌کنیم. اما اگر اسم این کار محافظه‌کاریست من محافظه کار هستم.

واکنش شهردار تهران به تخلفات سلیمی در منطقه ۳

شهردار تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار رویداد ۲۴ مبنی بر اینکه کمیسیون نظارت شورا، بر تعدادی از تخلفات سلیمی، شهردار وقت منطقه ٣ صحه گذاشته، اما به تخلفات اون رسیدگی نشده و ارتقا نیز پیدا کرده است، با تاکید بر اینکه آیا برخورد با تخلفات عادلانه است یا تحت تاثیر حمایت‌های سیاسی گفت: عدالت برای همه اجرا می‌شود البته ظرفیت‌های عمومی برای استفاده از موضوع وجود دارد و هیچ حکم قطعی روشنی هنوز وجود ندارد که به آن استناد کنیم.

او ادامه داد: ما در شرایطی در شهرداری کار می‌کردیم که بی نظمی مطلق حاکم بود و ما از آن به سمت نظم حرکت کردیم. در این فاصله افرادی تصمیم‌هایی گرفتند و اینکه چگونه با آن‌ها برخورد می‌کنیم مهم است، اگر تصمیم با روال عمومی شهرداری منطبق بوده، تخلف قطعی تلقی کنیم و این محل بحث ما است، اما همه مواردی که از آن اسم بردید از این لایحه خارج نبود و نمی‌توانیم الان اطلاع رسانی کنیم، اما به موقع و زمانی که احکام قطعی شد اعلام خواهیم کرد.

او در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار رویداد ۲۴ مبنی بر اینکه در پایان دوره‌های مدیریتی گذشته شاهد افتتاح‌های نمایشی بودیم و پروژه‌های ناقص و بس کیفیت افتتاح می‌شدند آیا در این دوره هم باید شاهد افتتاح پروژه‌های ناقص و بی کیفیت باشیم گفت: اگر پروژه ناقصی را افتتاح کردیم قطعا باید اعتراض کنیم. برای مثال پروژه محور شارباغ ۸ کیلومتر است و ۴ نقطه عطف در آن داریم که قطعا زودتر افتتاح می‌شود. اما طول مسیر اقدام طولانی تری است که انجام می‌دهیم، اما ممکن است تا پایان دوره باقی بماند. اما پروژه‌ها را به ویژه در ایستگاه‌های مترو به طور کامل افتتاح می‌کنیم.

حناچی در واکنش به اظهار نظری مبنی بر محافظه کار بودن مدیریت شهری در قبال تخلفات گفت: من برای محافظه‌کاری و این انتقاد‌ها از ادبیات کمک میگیرم؛ «خرج چو از کیسه مهمان بود، خانم طلبی شدن آسان بود». ما در مقام اجرا هستیم باید به گونه‌ای عمل کنیم که منافع شهر و شهروندان را تامین کنیم.

به گفته او؛ در همین پرونده‌های تخلفات به تعداد زیادی رسیدگی شده و نتایجی هم داشت یکی از آن‌ها ساختمان روزنامه اطلاعات بوده که به شهرداری بازگشت، از طرف دیگر به صورت حقوقی هم ترغیب می‌کنیم. اما اگر اسم این کار محافظه‌کاریست من محافظه کار هستم.

سرانجام توافق با ارتش بر سر پادگان ۰۶

در ادامه عبدالرضا گلپایگانی گفت: پادگان ۰۶ را در معاونت شهرسازی و معماری پیگیری می‌کنیم. دو محور اساسی مطرح شده است. یکی تداوم حضور ارتش در بخش‌های تاریخی برای حفظ و پاسداشت ارزش‌های تاریخی است. دوم این که بتوانیم تراکم مصوب شده را کاهش دهیم. در این دو زمینه با ارتش مذاکره می‌کنیم که امیدوارم هر چه سریع‌تر به نتیجه برسد.

عبدالرضا گلپایگانی درباره دریافت عوارض دستی به شهروندان گفت: یکی از برنامه ما بود که برنامه ریزی آن با فاوا انجام شده و از ۲۰ اردیبهشت عوارض به صورت قطعی و به صورت سیستمی به ارباب رجوع اعلام می‌شود. خارج از چارچوب چیز دیگری نخواهیم داشت.

او افزود: این اقدام نیاز به مقدماتی داشت که طی شده است. عدم خلاف برای کمیسیون داخلی انجام دادیم با ورود استانداری و سازمان بازرسی باوقفه انجام شد. تعیین تکلیف و شفافیت عوارض پایان کار است. با تصویب شورای شهر تهران در دستور کار قرار گرفت تا تثبیت و گرفتن پایانکار را سیستمی می‌کنیم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: چهره تهران حاصل یک فرایند طولانی مدت شاید ۵۰ ساله است. اصلاح آن البته به ۵۰ سال نمی‌رسد. تهران ظرف ۳۰ سال گذشته از یک میلیون قطعه برای ۳۰۰ قطعه ساخته شده ۷۰۰ قطعه ساخته نشده است. تهران می‌تواند به یکی از زیباترین شهر‌های غرب آسیا تبدیل شود.

او افزود: با توجه به ارزش‌های تاریخی که در شهر تهران وجود دارد. روی ضوابط طرح تفصیلی بازبینی کردیم. می‌توانیم در تهران ۲، ۳، ۷ و حتی ۱۰ طبقه در یک کوچه ساخته شود. ضابطه طرح تفصیلی را بازبینی کردیم و قرار است سیمای شهر تهران و ساخت و ساز شهر تهران سازماندهی شود. امیدوارم با تصویب این طرح در شورای عالی شهرسازی اجرایی شود.

گلپایگانی گفت: ما حضور استادان دانشگاه، جامعه مهندسان مشاور و... روی نمای هر ساختمان نظر می‌دهند. ضوابط طراحی و ضوابط نما نیز در ۳ منطقه انجام شده که به ۲۲ منطقه تسری پیدا می‌کند. ما در شهر تهران در کوچه ۶ متری ساختمان‌های بلندمرتبه ساخته نشده است. برج باغ‌ها نیز تبدیل به معضل شده بودند که از آن جلوگیری شده است. زمینه سازی برای بهتر شدن حال سیمای شهر در آینده است و الگوی ایرانی – معماری در منطقه ۲۰ اجرا می‌کنیم.

گلپایگانی در مورد حریم شهر تهران گفت: شهرداری تهران مدعی این موضوع است. نهاد‌هایی که در حریم شهر تهران مجوز‌های ساخت و ساز خارج از ضوابط می‌دهند شهرداری با دادستان مکاتبه کرده اند. در ستاد جدی مطرح شد و بحث حفاظت از بیت المال به صورت جدی در حریم شهر تهران اجرایی و عملیاتی شود. طرح ساختاری حری شهر تهران در دستور کار قرار گرفته است و گام‌های نهایی را طی می‌کند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران ادامه داد: یکی از زمینه سازی و زیرساخت‌هایی است که با پیگیری مستمر مدیران حریم به مرحله آخر رسیده است و به شورای شهر تهران و شورای عالی شهرسازی می‌رود. طرح‌های هادی که توسط بنیاد انجام می‌شود شهرداری مدعی شده است و خواستیم که شورای عالی شهرسازی و معماری اجازه این کار را ندهد. چون خلاف طرح راهبردی بنیاد مسکن است.

گلپایگانی درباره طرح فاز ۲ برج میلاد تاکید کرد: طرح فاز ۲ برج میلاد با کاهش بارگذاری انجام شده است. با تسویه حساب با بنیاد تعاون نیز نهایی شده است و به این نتیجه رسیده اند که کل کار به شهرداری داده شود. با تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی کل عملیات آن انجام خواهد شد.

او افزود: آنجا تبدیل به بام فرهنگ و هنر شهر تهران می‌شود و مرکزی برای تبادل کالا‌های فرهنگی کل کشور می‌شود. شامل آثار هنری، صنایع دستی و... که ریشه در فرهنگ و هویت در تاریخ ایران دارد به نمایش و تبادل در مقیاس بین المللی انجام شود.

معاون شهردار تهران در خصوص عوارض ساختمانی که گرفته می‌شود، گفت: وظیفه شهرداری در مقابل عوارض تامین سرانه‌های خدماتی است. البته این رقم نسبت به وظیفه شهرداری عدد قابل توجهی نیست. تقریبا به طور متوسط در شهر تهران به نسبت قیمت آپارتمان ۳ یا ۴ درصد عوارض گرفته می‌شود.

او افزود: بخشی از این عوارض در حوزه نگهداشت شهر و بخش دیگر خدمات شهری هزینه می‌شود. زمانی که یک زمین ۵ طبقه بارگذاری می‌شود بابت سه طبقه اضافه شهرداری وظیفه دارد شبکه معابر را کامل کند و شهر را نگهدارد. عوارضی که شهرداری می‌گیرد بسیار پایین است.

گلپایگانی گفت: شهرداری تهران ظرف ۲۰ سال گذشته عوارضی از مالکین گرفته است که در قبال خدمات انطباق ندارد. ارزش افزده ناشی از طرح‌های شهری است که در قبال آن باید خدمات ارائه کنیم. کسانی که از ساخت و ساز منفعت می‌برند باید هزینه نگهداشت را بدهند نه مردم عادی.

معاون شهردار تهران افزود: ظرف ۳۰ ماه گذشته برای عدالت اجتماعی تلاش کردیم و عوارض را تغییر دادیم. در مناطق بالای شهر عوارض گرانتر و در مناطق جنوبی کمتر شده است. در منطقه شمال شهر ۱۲۰ درصد قیمت تغییر پیدا کرده تا به سمت عدالت اجتماعی نزدیک شویم.

نمره ۱۵حناچی به عملکردش!

حناچی در مورد تراکم فروشی در تهران گفت: تراکم فروشی مربوط به ان چیزی که در مجوز پروانه صادر می‌شود نیست فراتر از این رقم هاست و اگر به دنبال مشاهده وضعیت شهر هستید باید دو آیتم تعیین کننده را در نظر بگیرید.  میزان صدور پروانه و تعداد پروانه‌های صادره که در حال حاضر در شهر کاملا متعادل شده است.

شهردار تهران درباره استخراج رمز ارز در شهرداری تهران توضیح داد: هر جا که برق فراوان و فضا لازم وجود داشته باشد، شرایط برای استخراج رمز ارز فراهم می‌شود. اما استخراج آن در شهرداری موضوع جدیدی نیست و از زمان آمدن ما به شهرداری برخی موارد اندک وجود داشت، اما با آن برخورد کردیم. وظیفه شهرداری تولید رمز ارز نیست اما؛ هر زمان گزارشی در این رابطه شود، دستگاه‌های نظارتی ما وارد می‌شوند.

حناچی در پاسخ به این سوال که ایا در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کند گفت این جواب کلیشه‌ای را در پاسخ به این سوال که به پاستور می‌روید می‌دهم که من از بهشت تلاش می‌کنم که به حهنم نروم البته کلیشه‌ای نیست تلاش من این است. تلاش کردیم در این دوره بر اساس تحصیلات و تخصص که داشته ایم تفاوت را نشان دهیم که درسی که خواندیم در مقام اجرا چطور قابلیت دارد.

شهردار تهران در پاسخ به این سوال که چه نمره‌ای به عملکردتان می‌دهید، گفت:خیلی سخت است کسی به خودش نمره دهد. ما نظر سنجی‌های متعددی از مردم داشته ایم. در حوزه خدمات شهری از مردم نمره قبولی می‌گیریم. این نمره بین ۱۵/۵ یا ۱۶ است.

او با اشاره به اینکه حوزه خدمات شهری  خیلی گسترده است بیان کرد: فضای سبز،  ارامستان‌ها میادین میوه وتره بار همه در این حوزه هستند.

او افزود: من به شکل سرزده به میادین اصلی تره بار سر می‌زنم و به شهروند نیز مرتبا سر می‌زنم. پسماند و نظافت هم به این حوزه باز می‌گردد.

حناچی گفت: مردم باید در این قضیه نمره قبولی دهند. ما تنها تلاش می‌کنیم در این شرایط که سخت‌ترین شرایط بعد از انقلاب است بهترین عملکرد را داشته باشیم. فکر کنیم شرایط حاضر بدترین شرایط بعد از جنگ جهانی است.

شهردار تهران در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه آیا پروژه‌ها پیوست هوشمند دارند یا خیر، گفت: اگر پروژه‌ها مراحل قانونی و تصویب را به درستی طی کرده باشند، چکش کاری شده‌اند و پیوست‌های لازم را کسب کرده‌اند.

او با بیان اینکه هوشمند سازی شهر تهران یکی از موضوعاتی است که به جد پیگیری می‌شود، افزود: سرمایه بسیاری در این حوزه هزینه شده است. شرایط کرونایی تقاضا برای هوشمند سازی را بیشتر کرده است. هوشمند شدن شهرداری تهران و هم شهر تهران در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد.

هدف ما استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز است

حناچی درباره تفاهم نامه با وزارت نیرو هم توضیح داد: ایجاد تصفیه‌خانه محلی،  در مقیاس شهر تهران در  ۶ و هفت نقطه در دستور کار ما است.  در واقع هدف ما استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز است وزیر نیرو هم به عنوان سد مجازی از آن نام برد.

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر استفاده از معماری ایرانی- اسلامی گفت: درباره معماری ایرانی-اسلامی در ضوابط شهرسازی و طرح تفصیلی امکان اینکه خودمان را به ایده‌آل‌های معماری ایرانی- اسلامی نزدیک کنیم کم است اما؛ در نما جای کار وجود دارد و جایی که می‌توانیم به معماری ایرانی-اسلامی نزدیک کنیم مانند طراحی یک شهرک با این نوع معماری در کمیسیون ماده پنج به طور ویژه بررسی می‌شود.  حتی در محله سیروس هم این ایده وجود داشته و توجه کردن به ایده‌هایی مثل محرومیت و فضا‌های عمومی خصوصی مدنظر قرار گرفته است.

برای خرید واکسن کرونا دو نظر وجود دارد

حناچی درباره خرید واکسن از سوی شهرداری گفت: در مورد خرید واکسن دو نظر وجود داشت که برخی همکاران در شورای معاونان می‌گفتند ما خانواده بزرگی هستیم و مراجعه مردمی داریم و باید واکسن وارد کنیم، اما گروه دیگری گفتند هر وقت مابقی مردم واکسن زدند ما هم می‌زنیم. به هر حال ما با پروتکل‌های وزارت بهداشت جلو می‌رویم. البته همکاران من درگیری بیشتری دارند. همکاران در تاکسیرانی ومترو اتوبوس در اولویت نیستند، ولی باید باشند و در حال تعقیب این مسئله هستیم.

او در مورد اقدامات شهرداری در حوزه فرهنگ در ایام کرونا گفت: در حوزه فرهنگ شرایط سخت بود، اما همان سال گذشته کنسرت ۳ میلیونی را در برج میلاد رکورد زدیم.  ویدیو مپینگ آزادی در حال تبدیل به یک برند جهانی است. گرمخانه‌ها و مراکز بهاران و مرکز کودکان کار وجود داشته اند. پروژه های با مقیاس محلی که ۲ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ برای این منظور بودجه در نظر گرفته شد و از همه مهم‌تر تهران ۱۴۰۰ که همه اقدامات سال ۱۴۰۰ را تحت پوشش دارد.
حناچی با بیان اینکه شهرداری تهران از طریق شورای شهر به مردم پاسخگو است، افزود: اطلاعاتی که روز گذشته در شورا منتشر شد اطلاعاتی بود که به صورت اداری و رسمی از شهرداری دریافت کرده بودند. شما تذکرات اعضای شورای شهر را از پشت تریبون می‌شنوید، اما پاسخ مکتوب شهرداری را مشاهده نمی‌کنید.

من و همکارانم خود را پاسخگو می‌دانیم

او تأکید کرد: من خودم و تمامی همکارانم را در مقابل قانون و اعضای شورای شهر به نمایندگی از شهروندان پاسخگو می‌دانم.

شهردار تهران بیان کرد: بخشی از مشکلات حاکمیتی تهران ناشی از تمرکز در پهنه جنوب البرز است که به سیاست‌های کلان اقتصادی برمی‌گردد که شرایط اقتصادی آن‌ها را تشدید می‌کند. ایده آل این است که تعادل و سرمایه گذاری که منجر به تعادل در کل کشور می‌شود، تقسیم شود. این وظیفه حاکمیتی است و مدیران ارشد باید تصمیماتی از این جنس داشته باشند.

برخورد با متخلفان در حوزه واکسن کرونا

شهردار تهران درباره انتشار لیست اسامی دریافت‌کنندگان واکسن کووید_۱۹ گفت: اطلاعات دریافت کنندگان واکسن در سامانه شفافیت منتشر شد اما؛ بنابر اعلام وزارت بهداشت و توصیه سازمان بهداشت جهانی فقط کد ملی و حوزه فعالیت دریافت‌کنندگان اعلام شد. در این میان مدیران متخلف برکنار شدند و برخی تخلفات به کمیسیون تخلفات ارسال شد.

حناچی درباره اقدامات سازمان فناوری اطلاعات شهرداری در دوران کرونا گفت: بی اطلاعی دال بر این نیست که کاری انجام نشده است و اقدامات فاوا روی بسیاری از سرویس‌ها و خدمات شهری اثر گذاشته است و در حوزه تهران هوشمند و شهرداری هوشمند قابل پیگیری است.

او ادامه داد: نمی‌توانم خبری بدهم که کس دیگری را متهم کنم، کسی که انتقاد دارد باید دلایل و سندی داشته باشد.

حناچی در مورد شفافیت در شهرداری و ساختمان‌های ناایمن گفت: بنده در این مورد دریافت امنیتی نداشتم و کسی با بنده مکاتبه نکرد. ممکن است این نگاه وجود داشته باشد که نقاط ضعف در معرض دید نباشد.

او ادامه داد: در قانون نظام مهندسی ظرفیت شناسنامه فنی ساختمان دیده شده و این وظیفه وزارت مسکن است. همه کار‌ها انجام شده است، اما به اجرا در نمی‌آید،  چون موانع زیادی دارد. اینکه همین الان ساختمان‌های نا ایمن را روی سایت بیاوریم به هدف ایمنی نمی‌رسد بلکه فضایی برای کسانی ایجاد می‌کند که در بازار فضای مسکن دست دارند.

شهردار تهران گفت: برای هدف فنی راه شناسنامه فنی است که هر کسی ملکی می‌خرد مشخصات ایین نامه‌ای اسانسور و حریق و … دریافت کند. اینکه بانکی از ساختمان‌های نا ایمن داشته باشیم به هدف نمی‌رسیم. شناسنامه فنی جزو وظایف وزارت مسکن در قانون نظام مهندسی است.

حناچی افزود: در مورد خیابان‌های جدید آنچه جزو وظایف است انجام می‌شود. فردی به نام رابرتو برلین مطرح کرده شریان‌ها و دسترسی بیشتر منجر به سفر بیشتر می‌شود که این تئوری در دنیا اثبات شده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان