تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰

آداب و رسوم عید فطر در کشورهای مختلف

سازمان حرمین شریفین روز پنجشنبه را عید فطر در عربستان را اعلام کرد.

زمان احتمالی عید فطر در ایران

رویداد۲۴ عربستان و برخی از کشورهای منطقه فردا را روز عید اعلام کرده‌اند، اما احتمالا روز جمعه در ایران عید سعید فطر خواهد بود.

سازمان حرمین شریفین اعلام کرد که هلال ماه شوال ۱۴۴۲ هجری قمری هنوز مشاهده نشده و عید فطر در عربستان روز پنجشنبه ۱۳ مه ۲۰۲۱ (۲۳ اردیبهشت) خواهد بود.

صفحه توییتر حرمین شریفین شامگاه سه شنبه نوشت که ماه در عربستان سعودی رویت نشده از این رو روز اول شوال سال ۱۴۴۲ هجری قمری (عید فطر) روز پنجشنبه خواهد بود.

زمان احتمالی عید فطر در ایران

در این میان، حجت الاسلام موحدنژاد، عضو ستاد استهلال دفتر رهبری درباره روز عید فطر در ایران اعلام کرد: براساس پیش بینی کارشناسان، رویت هلال ماه شوال در غروب چهارشنبه کمی دشوار است و احتمال اینکه پنجشنبه روز آخر ماه مبارک رمضان و جمعه روز عید فطر باشد وجود دارد.

به غیر از عربستان، کشورهای امارات، قطر، سوریه، مصر، کویت، بحرین، سودان، یمن، اردن، فلسطین، لبنان، الجزایر، لیبی، عمان، اقلیم کردستان عراق و دیوان وقف سنی عراق اعلام کردند که پنجشنبه نخستین روز ماه شوال و عید فطر است.

درصورتی که جمعه در ایران عیدفطر اعلام شود، روز شنبه هفته آینده تعطیل خواهد بود.


بیشتر بخوانید: جدیدترین پیام‌ تبریک برای عید فطر ۱۴۰۰


عید فطر در کشورها و فرهنگ های گوناگون

مردم عراق درجنوب بصره، غذای مخصوص«المطبک» را پخته و در ایام عید فطر و عید قربان از این غذا استفاده می کنند. 

مردم یمن در روز عید فطر به طیبعت می روند و و در این روز از طبیعت بکر لذت می برند 

مسلمانان امارات روز نخست عید فطر بعد از خوردن خرما و برخی شیرینی های سنتی لباس های نو به تن کرده و به مسجد می روند تا نماز عید را اقامه کنند.

کشور عربستان به مناسبت فرارسیدن عید فطر 23 روز تعطیل است . مردم صبح روز عید فطر قهوه، چای، انواع آبمیوه ها و خرماها را تناول می کنندو پس از آن یکی از مشهورترین خوردنی ها که از برنج و گوشت «الکبسه» درست شده می خورند. 

در کشور کویت عید فطر هفت شبانه روز جشن گرفته می شود.

در ترکیه تعطیلات رسمی به مناسبت این عید سه روز است .مردم ترکیه در عید فطر به زیارت اهل قبور می روند، لباس های نو استفاده می کنند و به دید و بازدید از خویشان و آشنایان می پردازند.

در هند در روز عید فطر موسیقی سنتی هندی در کوچه و بازار نواخته می شود و مردم لباس های نو به تن می کنند.

در روز عید فطر در پاکستان مردم غذای خوش طعمی را که به «خرمای شیرین شده» معروف است، آماده می کنند و روز عید را جشن می گیرند و همه به تفریح و شادی می پردازند.

مردم اردن قبل از عید خانه تکانی کرده و به دید و بازدید اقوام، دوستان ، همسایگان و زیارت اهل قبور می پردازند. 

مردم مالزی عید فطر غذا و شیرینی سنتی مخصوص از جمله "رندانگ" که از گوشت گاو و مرغ پخته شده در شیرنارگیل درست می شود و همچنین "توپات" که از برنج پیچیده شده در برگ خرما تهیه می شود ، می پزند. مقامات دولتی در روز عید درب خانه ی خود را بر روی عموم مردم باز می کنند.

سه روز تعطیل رسمی برای عید فطر در افغانستان در نظر گرفته شده است. در این سه روز همسایه ها برای دید و باز دید به خانه های یکدیگر می روند و عید را به هم تبریک می گویند. 

در تونس به مناسبت عید زنان تونسی شیرینی هایی با نامهای« المقروض، الغریبه، الباقلاوه، المحشی و الصمصه» درست می کنند و در روز اول عید ماهی شور می خورند. 

در روز عید مردم لیبی ، لباسهای سنتی خود را می پوشند و با همان لباسهای سنتی خود به مساجد و به دید و بازدید اقوام خود می روند. 

عید فطر در میانمارتعطیلی رسمی ندارد، در این روز مسلمانان برای عرض تبریک دست راست خود را بر روی پیشانی می گذارند و از بزرگتر خود طلب بخشش می کنند. 

عید فطر در برخی از استان ها چین مانند شینگ ژیان و نینگ ژیا یک الی سه روز تعطیلی رسمی برای مسلمانان و غیرمسلمانان اعلام می شود و مردم در این ایام بر سر مزار سید اجل عمر شمس الدین سیاستمدار پارسی می روند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: عید فطر ، ماه رمضان
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان