تاریخ انتشار: ۱۶:۲۸ - ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰

بیانیه انتخاباتی زهرا شجاعی/ برای تحقق تفسیر عملی از واژه «رجال»، به میدان آمده‌ام

دبیرکل مجمع زنان اصلاح‌طلب گفت: من «زهرا شجاعی»، معتقد به اصلاحات، پای‌بند به اصول انقلاب اسلامی، حامی تحول و باورمند به شایسته‌سالاری و محو هرگونه تبعیض قومی، مذهبی و جنسیتی، با تجربه چند دهه فعالیت سیاسی و مدیریت اجرایی در سطح کلان در وزارت کشور و ریاست جمهوری، با ارائه برنامه‌ای جامع از سوی حزب مجمع زنان اصلاح‌طلب برای اداره دولت سیزدهم، و در مرحله اول برای تحقق تفسیر عملی و رسمی اصل ۱۱۵ قانون اساسی از واژه «رجال»، به میدان آمده‌ام.

بیانیه انتخاباتی زهرا شجاعی/ برای تحقق تفسیر عملی قانون اساسی از واژه «رجال»، به میدان آمده‌ام

رویداد۲۴ متن بیانیه انتخاباتی زهرا شجاعی پس از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

رَبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِی مِنْ لَدُنْکَ سُلْطَانًا نَصِیرًا

۴۲ سال از تاسیس نظام جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد و سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در حال شکل گرفتن است. این دوره، نقطه عطفی در تاریخ مردم‌سالاری دینی ایران‌زمین است چراکه پس از سال‌ها تلاش و کوشش، به مرحله نهادینه‌سازی پذیرش مسئولیت کلیدی زنان در سطوح بالای اداره کشور رسیده است.

این حرکت از صدر اسلام تا مشروطه و از مشروطه تا انقلاب اسلامی، تداوم داشته و در مجلس خبرگان قانون اساسی با اعتراض استاد «منیره گرجی» به شرط ذکوریت در انتخاب رئیس جمهور، مواجه و با تدبیر حکیمانه شهید آیت‌الله بهشتی با قیدکلمه رجال از انسداد خارج شد. طی این سال‌ها تفسیر روشن از واژه رجال صورت نگرفت و حرکت نمادین مرحومه «اعظم طالقانی» و حتی ابلاغیه مقام رهبری در رفع ابهام از این کلمه، افاقه نکرد.

در این دوره، جبهه اصلاحات ایران با درخواست برنامه از دو نفر از بانوان که با حمایت اعضاء آن، در نهاد اجماع ساز مورد بررسی قرار گرفت، اقدام موثری در راستای تفسیر عملی از واژه رجال سیاسی ـ مذهبی انجام داد که جای تشکر و تقدیر دارد.

من «زهرا شجاعی»، معتقد به اصلاحات، پای‌بند به اصول انقلاب اسلامی، حامی تحول و باورمند به شایسته‌سالاری و محو هرگونه تبعیض قومی، مذهبی و جنسیتی، با تجربه چند دهه فعالیت سیاسی و مدیریت اجرایی در سطح کلان در وزارت کشور و ریاست جمهوری، با ارائه برنامه‌ای جامع از سوی حزب مجمع زنان اصلاح‌طلب برای اداره دولت سیزدهم، و در مرحله اول برای تحقق تفسیر عملی و رسمی اصل ۱۱۵ قانون اساسی از واژه «رجال»، به میدان آمده‌ام.

حضورم در این مقطع تاریخی، نه نمادین و نه تشریفاتی و نه از سر قدرت‌طلبی، بلکه براساس تکلیف و اقدام هوشمندانه جبهه اصلاحات ایران و پیشنهاد اعضای محترم آن نهاد اجماع‌ساز در معرفی بانوان و درخواست ارائه برنامه، جهت بررسی و ارزیابی آن صورت گرفته است.

پا به این عرصه گذاشتم تا هم از تلاش و کوشش زنان ایران‌زمین در جهت رفع تبعیض‌ها و استیفای حقوق و تحقق عدالت جنسیتی تقدیر کنم و صدای زنان خاموشی باشم که در نهایت عزت و آبرومندی در حفظ کیان خانواده و رشد جامعه و دستیابی به اهداف توسعه پایدار، متوازن، همه‌جانبه و درون‌زا، در جای جای این سرزمین، در مزارع، کارخانه‌ها، ادارات، بیمارستان‌ها و ... به فعالیت مشغولند و در انتظار تحقق قسط و عدالت اجتماعی هستند.

امروزه ایران و همچنین جهان، با چالش‌ها و ابرچالش‌های زیادی مواجه است. درک احساس مشترک انسانی در مواجهه با این مسائل و پرهیز از تقابل و تعارض با یکدیگر، باید درس بزرگ زیست انسانی ما در دوران کرونا و پس از کرونا باشد.

شکاف‌های طبقاتی، قومی، مذهبی و جنسیتی، فقر، بحران آب و خاک، تغییرات آب و هوایی و مسائل محیط زیستی، افراط‌گرایی، بروز خشونت‌های مذهبی – قومی، بحران هویت، تغییرات نسلی، سلامت، بهداشت، از همه مهم‌تر همه‌گیری کرونا و ... از مسائل و مشکلاتی است که مرز‌های جغرافیایی را نمی‌شناسد و نیازمند عزم بین‌المللی و همکاری و تشریک مساعی جهانی در حل این بحران‌ها است.

اما در ایران در عرصه سیاست داخلی باعدم یکپارچگی مدیریت سیاسی و دولت حجیم و نهاد‌های اضافی، عدم تناسب مسئولیت‌ها و اختیارات در حکمرانی، وجود نهاد‌های موازی و نپذیرفتن مبانی و دستاورد‌های دنیای مدرن، فقدان نظام حزبی در حکمرانی و به‌رسمیت نشناختن احزاب در اداره کشور، تمرکزگرایی شدید و بی‌توجهی به مدیریت استانی مواجه هستیم.


بیشتر بخوانید: بیانیه رهامی برای انتخابات ۱۴۰۰: آمده‌ام برای جلوگیری از اتلاف منابع ملی


برای برون‌رفت از این شرایط و اصلاح ساختاری، نیازمند ایجاد وفاق و همدلی کلیه نیرو‌های دلسوز ایران و پرهیز از تضاد و تنازع و گروکشی سیاسی هستیم.

کاهش فاصله میان دولت و ملت، رفع انواع تبعیض‌ها، تقویت جامعه مدنی و عرصه عمومی، گردش آزاد اطلاعات و بالا بردن شاخص‌های انتخاب آزاد، شفافیت و پاسخگویی در مقابل مردم و تشکیل دولت ملی فراگیر قانون‌مدار، عدالت‌محور، که مبارزه با فساد، رانت، تبعیض را سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهد، راهگشاست؛ که در نتیجه آن، شهروندان، احساس رضایت، آرامش، آزادی، رفاه و مطلوبیت کنند.

من پا به این میدان گذاشتم تا نمونه­ای از تحقق کلام حضرت امام (ره) باشم که فرمود: زنان باید در مقدرات اساسی مملکت دخالت کنند و زنان مبدأ خیرات است و مقدرات اساسی مملکت فقط در پای صندوق­های رأی آورد و فقط در روز انتخابات نیست که در خروجی آن هم هست و برنامه ما حرکت در جهت خیرعمومی، حفظ وحدت و انسجام ملی، صلح و آشتی با یکدیگر و با جهان و مدیریتی مادرانه، منعطف، توام با شفقت و مهربانی است.

در حوزه بین المللمعتقدم که دوران نظام منسوخ دوقطبی سپری شده است و تنش زدایی با کشور‌های قدرتمند جهان و کشور‌های عربی منطقه و تبدیل تنش به رقابت و رقابت به همکاری، می­تواند گام مثبتی در تحقق صلح و همزیستیمسالمت آمیز باشد.

برهم زدن ائتلاف عبری ـ عربی می­تواند در جهت انسجام منطقه­ای مؤثر باشد.

خروج از استراتژی تک بعدی و شکل دهی به استراتژی متکثر متوازن در حوزه بین الملل و ترمیم و ارتقای وجهو تصویر ایران در میان جوامع منطقه با تمرکز بر قدرت نرم، بخشی از راه حل­های بین المللی است.

در حوزه اجتماعی کاهش شدید سرمایه اجتماعی و تضعیف همبستگی ملی، بر شکاف­های طبقاتی، و بروز ناهنجاری­های اجتماعی می­افزاید.

سیاست گذاری‌های ما باید مبتنی بر:

ترمیم سرمایه اجتماعی و تزریق امید و نشاط به جامعه، تمرکز بر بهبود در رفاه برای عموم مردم ایران، و اصلاح سیاست­های رفاهی ارتقاء امنیت انسانی و عدالت اجتماعی و سلامت و بهبود کیفیت زندگی و بر اساس طرح آمایش سرزمین و توازن منطقه­ای باشد.

در حوزه اقتصادی رشد اشتغال­زا و مهار پایدار تورم و فقرزدایی غیر تورمی و مقابله جدی و همه جانبه با فساد و ارتقاء جایگاه بین المللی اقتصاد کشور باید در اولویت قرار گیرد.

بحران در اشتغال زنان تحصیل کرده و شکل گیری انتظارات و خواسته‌های نوین جامعه نسوان و عدم پاسخگویی و غفلت و بی توجهی به این مطالبات عوارض نامطلوبی خواهد داشت.

به باور مندولت مظهر اراده عمومی است و این اراده باید به تحقق رسد، رأی مردم عقد اجتماعی است و رئیس جمهور مکلف به تحقق اراده­ای است که وی را انتخاب کرده است.

دولت واجد معنی مرجع سیاسیت­گذاری ملی، اعمال سیاست­های اتخاذی و مظهر اراده ملی و عمومی است. مشکل آنجاست که برخی دولت­ها پیشاپیش پذیرفته­اند که آن‌ها کارگزارند و نه سیاست­گذار، از این رو اغلب در ورطه تضاد و تعارض گرفتار می­شوند.

به طور خلاصه اگر بخواهم به ۵ بحران و چالش اصلی ایران در آغاز قرن ۱۵ اشاره کنم، باید بگویم:

۱ـ بحران در کارآمدی حاکم بر حیات امور اقتصادی ایران

۲ـ بحران در کارآمدی عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی کشور و انزوای نخبگان

۳ـ بحران در کارآمدی سپهر حاکمیت نظام مدیریتی و سیاسی کشور

۴ـ بحران در کارآمدی تعامل مؤثر ایران با جهان و منطقه

۵ـ بحران در کارآمدی اداره عرصه‌های زیست بوم و محیط زیست ایران

سیاست داخلی ایران از معضلاتی عمیق و ریشه دار رنج می‌برد و تا زمانی که بر طرف نشود، قدم از قدم به درستی بر داشته نخواهد شد

گفتمان فراگیر ملی، یکی از همان اصول اساسی اولیه و بنیادین است.

نخبگان جامعه باید تضاد‌های فلسفی خود را کاهش دهند و اجماعی گسترده را بر سر اهداف اصلی و بنیان­های بنیادین حکومت انجام دهند.

همه کسانی که دل در گرو عشق به ایران دارند باید به این اجماع اتفاق کنند و برای رهایی و نجات کشور دست به دست هم دهند.

حضور من در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری گواه همت و غیرت زنان این مرز و بوم برای عبور از شی وارگی و نگاه ابزاری و تلاش جدی پابه پای مردان غیور برای اصلاح امور است.

آینده از آن کسانی است که با صداقت و همت با فقر و فساد و تبعیض مبارزه جدی و عملی کنند.

ما باید با اساس خرد جمعی و وحدت ملّی و تأکید بر منافع ملی و بررسی اقدامات و کامیابی‌ها و ناکامی‌های دولت­های قبل، و پرهیز از اشتباهات گذشته و بهره مندی از عقل و دانش بشری و تجارب دنیا در جهت تحقق بخشیدن به آرمان­های والای امام راحل ره و پاسداری از خون شهیدایی که برای ما امنیت و استقلال را تضمین کردند تلاش کنیم

در پایان با الهام از این دعا که اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَیْکَ فِی دَوْلَةٍ کَرِیمَةٍ امید دارم که دولتی عزتمند و شهروندانی با کرامت و نظامی شفاف و صادق که خیر و سعادت دنیا و آخرت را مستقر سازد، نصیب مان گردد.

زهرا شجاعی

کاندیدای ریاست جمهوری ۱۴۰۰

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان