تاریخ انتشار: ۱۳:۵۲ - ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
شبکه خبری "تاگس شائو" آلمان:

رییسی بهترین کارت‌ها را برای برد در انتخابات ۱۴۰۰ دست دارد/ پیروزی لاریجانی وضعیت بهتری را حاکم می‌کند

در ماه ژوئن ایرانیان رئیس جمهوری تازه ای را انتخاب خواهند کرد. شورای نگهبان که اعضایش نزدیک به محافظه کاران هستند وظیفه تایید و رد صلاحیت نامزدهای رقابت انتخاباتی را برعهده دارد. تندروها در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری بیش ترین شانس را برای پیروزی در انتخابات دارند و دلیل عمده آن این است که بسیاری از ایرانیان اصلا نمی خواهند رای دهند.

رییسی بهترین کارت ها را برای برد در دست دارد/ پیروزی لاریجانی وضعیت بهتری را حاکم می کند

رویداد۲۴ به گزارش سایت روزنو، شبکه خبری تلویزیونی "تاگس شائو" آلمان در گزارشی درباره انتخابات پیش رو در ایران و ثبت نام نامزد‌ها می‌نویسد:"حسن روحانی" که دو دوره رئیس جمهور بوده دیگر مجاز به نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری نیست. او که سیاستمداری محافظه کار، اما میانه رو شناخته می‌شود وعده رشد اقتصادی را داده بود که بیش‌تر به دلیل توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی بود.

این وعده، اما عملی نشد. در اوایل سال ۲۰۱۸ میلادی، ایالات متحده در دوران ریاست جمهوری "دونالد ترامپ" از برجام خارج شد و تحریم‌های اقتصادی شدیدی علیه ایران اعمال شد از آن زمان به این سو وضعیت دائما در حال بدتر شدن است.

سوء مدیریت، فساد و شیوع همه گیر کرونا نیز وضعیت را برای ایران بدتر ساخته است. در حال حاضر تعداد زیادی از ایرانیان در فقر به سر می‌برند. با این وجود، تعداد کمی از مردم امیدوارند که با انتخاب رئیس جمهوری تازه در ایران همه چیز بهتر از قبل شود.

طبق نظرسنجی تلویزیون دولتی ایران تنها ۳۱ درصد از شهروندان واجد شرایط رای دهی خواستار شرکت در انتخابات هستند. صداوسیما علت مشارکت پایین را شیوع کرونا معرفی کرده است. بسیاری از ناظران مسائل ایران، اما معتقدند حتی در صورتی که کرونا نیز شیوع پیدا نمی‌کرد احتمالا مشارکت ضعیفی برای انتخابات ریاست جمهوری انتظار می‌رفت.

این شبکه خبری در ادامه می‌نویسد:"در انتخابات پارلمانی در فوریه سال ۲۰۲۰ میلادی نیز زمانی که مسئله کرونا به شدت امروز مطرح نبود و در مراحل اولیه به سر می‌برد تنها یک چهارم از ایرانیان واجد شرایط رای دهی پای صندوق‌های رای رفتند.

این مشارکت پایین به تندرو‌ها کمک کرد تا اکثریت کرسی‌های پارلمان را از آن خود کنند. در ایران احزاب به شکل غربی آن وجود ندارند و انتخاب نمایندگان مجلس فرصتی برای مشارکت مردم در امور سیاسی است. یک دلیل عمده نارضایتی از انتخابات نه تنها ناامیدی بسیاری از مردم ایران از عدم انجام اصلاحات یا اجرایی شدن بلکه گزینشی بودن نامزد‌ها و از پیش تعیین شدن آنان برای شرکت در انتخابات است.


بیشتر بخوانید: برنده انتخابات ۱۴۰۰ جریانی است که در جنگ روانی پیروز شود/ رقبای اصلی لاریجانی و رئیسی هستند


یک کاربر توئیتر در پستی درباره وضعیت مردم ایران نوشته است:"رئیس جمهوری از قبل انتخاب شده است. شما می‌توانید در تاریخ ۱۸ ژوئن در محل اخذ آرا به او رای دهید". کاربر دیگری در توئیتر می‌نویسد:"دیگر قرار نیست این بازی را انجام دهیم". این کنایه او به کلیت روند انتخابات در ایران است که آن را غیرمنصفانه و غیرعادلانه می‌داند.

این شبکه خبری در ادامه می‌نویسد:"در ایران در ظاهر رئیس جمهور دولت را هدایت می‌کند، اما در واقع در پشت پرده نهاد‌های دیگری حرف اصلی را برای گفتن دارند. فردی که به عنوان رئیس جمهور نیز انتخاب می‌شود پیش‌تر توسط یک نهاد فوق محافظه کار به نام شورای نگهبان باید تایید صلاحیت شده باشد.

داوطلبان از نظر انطباق با معیار‌های سیستم بررسی می‌شوند و زنان نیز پذیرفته نمی‌شوند. شورای نگهبان در نظر دارد تا ده روز آینده نامزد‌های نهایی را معرفی کند. در حالی که دست کم سیاستمداران اصلاح طلب در سال‌های گذشته تایید صلاحیت می‌شدند شورای نگهبان در انتخابات سال گذشته بسیاری از آنان را رد صلاحیت کرد.

فارغ از اصلاح طلبان، بسیاری از نیرو‌های مترقی سیاسی نیز در ایران از سال‌ها پیش حضورشان در سیاست ایران ممنوع بوده است. نکته قابل توجه آن است که امسال تعداد زیادی از نامزد‌ها از دستگاه‌ها و نهاد‌های خاص در حال ثبت نام در انتخابات هستند.

"ابراهیم رئیسی" که چهره اردوگاه محافظه کاران افراطی است و در حال حاضر ریاست قوه قضائیه را برعهده دارد از جمله ثبت نام کنندگان بوده است. او از حمایت گسترده‌ای در میان تندرو‌ها برخوردار است.

رئیسی، اما چهره‌ای بحث برانگیز بین لیبرال‌ها و سیاستمداران غربی است و دلیل آن حضور او در اواخر دهه ۸۰ میلادی در قوه قضائیه بوده است که سال‌های ملتهبی در تاریخ معاصر ایران قلمداد می‌شود.

در سال ۲۰۱۷ میلادی، او در انتخابات از روحانی شکست خورد. اکنون چهار سال از آن زمان می‌گذرد و او بهترین کارت‌ها را برای برد در انتخابات در دست دارد".

این شبکه خبری آلمانی در ادامه می‌افزاید:"انتخاب رئیسی به عنوان رئیس جمهور می‌تواند مذاکرات هسته‌ای فعلی در وین و رابطه ایران با غرب را دشوارتر و پرچالش سازد. پیروزی او خبر بدی برای غرب خواهد بود. غربی‌ها تلاش می‌کنند تا با حفظ فضای گفتگو با ایران با ترکیبی از مشوق‌ها و فشار‌ها تلاش کنند تا رفتار ایران را در عرصه منطقه‌ای و حوزه‌های گوناگون تغییر دهند.

با این وجود، احتمالا در صورتی که "علی لاریجانی" رئیس پیشین مجلس در انتخابات پیروز شود وضعیت بهتری حاکم خواهد شد. او با استفاده از نفوذی که در دستگاه سیاسی ایران دارد می‌تواند فرصت‌هایی برای ادامه مذاکرات هسته‌ای کسب کند.

لاریجانی ۶۳ ساله که محافظه کاری میانه رو قلمداد می‌شود از طرفداران توافق هسته‌ای بود و خود پیش‌تر ریاست تیم مذاکره کننده هسته‌ای را برعهده داشت. او پس از ثبت نام در انتخابات به خبرنگاران گفت امیدوار است مذاکرات هسته‌ای به نتیجه برسد و این موضوع می‌تواند فضایی برای تنفس اقتصاد ایران فراهم سازد".

منبع: روزنو

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
0
0
خوبه دیگه هرچی دل تنگتان میخاد بگه از قول المانی ها میگین.اصلا بی عرضگی روحانی وجهانگیری نبوده علت کاهش مشارکت وفقط گزینش شورای نگهبان دلیلشه. نه که تازه اومده تایید صلاحیت .سال 84 و88 و96 با مشارکت 80 درصدی و60 درصدی شورا ی نگهبان نداشتیم
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان