تاریخ انتشار: ۱۳:۰۱ - ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰

چشم پرسپولیس به پول هواداران/ صدقه راه‌حل مشکلات است؟

در شرایطی که وعده‌های مدیران پرسپولیس برای کسب درآمد محقق نشده، این باشگاه دست نیاز به سوی هواداران دراز کرده است..

درخواست مالی پرسپولیس از هواداران

رویداد۲۴ فوتبال حرفه‌ای در دنیا یک بنگاه اقصادی است که درآمدهای زیادی را برای سرمایه‌گذارن آن به همراه دارد اما در دنیا، برای حصول این درآمدها سازوکارهایی هم وجود دارد که برخی از این سازوکارها در ایران زیر ساخت اجرایی کامل را ندارد. با این حال راه‌های زیادی برای درآمدزایی از فوتبال در ایران هم وجود که طی سال‌ها مدیران کارآمد و با دانش، با اتکا به این راه‌ها و طرح ریزی برنامه‌های اقتصادی، توانستند فوتبال ایران را در مسیر حرفه‌ای شدند قرار دهند، با فاصله گرفتن از دولت، فوتبال را اداره کنند.

در همین حال اما مدیرانی هم هستند که بدون هیچ طرح اقتصادی برای بهره برداری درست از ظرفیت هواداری، روی صندلی مدیرعاملی می‌نشینند و با بردهای تیم مشت گره می‌کنند و  وقتی بحران مالی شروع می‌شود، به جای حل مسئله و عمل به وظیفه خود، دست یاری به سوی هوادار دراز می‌کنند تا بحران‌های مالی را پشت سر بگذارند.

باشگاه پرسپولیس در چهار دوره اخیر لیگ برتر فوتبال ایران به قهرمانی لیگ رسیده و در یک دوره هم قهرمان جام‌حذفی شده و به نوعی دبل کرده است. از طرفی دیگر این باشگاه طی چهار سال، دو بار به فینال لیگ قهرمانان آسیا و یک بار هم به مرحله نیمه‌هایی این رقابت‌ها صعود کرده و از این نظر، افتخارات زیادی را به دست آورده است.

پرسپولیس به این افتخارات عملا به یکی از برندهای بزرگ فوتبال ایران تبدیل شده که حالا از نظر برندیگ ارزش بسیار زیادی دارد چراکه علاوه بر افتخارات فراوان، با اتکا  به میلیون‌ها هوادار، برند باشگاه قطعا قدرت درآمدزایی فراوانی دارد. با این حال مدیران این باشگاه که از زمان حضورشان به نظر می‌رسد صرفا با استراتژی «پول قرضی» باشگاه را اداره کرده‌اند، حالا چشم به کمک هوادار دوخته‌اند تا مشکلات مالی باشگاه برطرف شود. یعنی درواقع تمام برنامه اقصادی باشگاه پرسپولیس برای حل مشکلاتش در ارائه شماره حساب برای کمک هواداری خلاصه شد.

بر این اساس، در شرایط اقتصادی فعلی که مردم مشکلات فراوارنی از نظر معیشتی روبه‌رو هستند و گاهی برخی  در تامین هزینه‌های خود ناتوان هستند، باید شماره‌ای را روی گوشی خود بگیرند و به باشگاه پرسپولیس «صدقه» بدهند تا مدیران این باشگاه پول‌ها را جمع کرده و در باشگاه هزینه‌ کنند و بعد از بردها هم مشت گره کنند و در فضای مجازی پز چهار قهرمانی را بدهند که عملا نقشی در آن‌ قهرمانی‌ها نداشته‌اند.


بیشتر بخوانید: تفاوت ۲۵ درصدی دریافتی استقلالی‌ها با پرسپولیسی‌ها!


وقتی در 8 آبان 1399، حکم مدیرعاملی پرسپولیس به نام جعفر سمیعی خورد، این مدیر در مصاحبه با سایت رسمی باشگاه پرسپولیس، پنج برنامه را برای خود ترسیم کرد که یکی از آنها « تشکیل کمیته اقتصادی با کمک فعالان اقتصاد ورزشی و به منظور تامین منابع مالی» بود. با این حال بعد از گذشت نزدیک به 7 ماه از دوره مدیریت او، گویا این مدیر در تشکیل کمیته اقتصادی قدرتمند ناکام بوده که روی به انتشار شماره حساب برای کمک هواداران کرده است.

در روزهای گذشته، ابراهیم شکوری به عنوان معاون اجرایی و سخنگوی باشگاه پرسپولیس در مصاحبه‌ای رسما درخواست کرد برای این باشگاه که 40 میلیون هوادار دارد، ردیف بودجه‌ای اختصاص یابد. اظهارات این مسئول باشگاه پرسپولیس درحالی مطرح می‌شود که باشگاه در مسیر خصوصی‌سازی قرار دارد و عملا قرار است از کمک دولت بهره نبرد و مانند یک بنگاه اقتصادی، به پشوانه هواداران میلیونی‌اش کسب درآمد کند تا علاوه بر پرداخت هزینه‌های خود، سودی هم برای سهام‌داران داشته باشد. سخنگوی باشگاه پرسپولیس قطعا با علم به این موضوع صحبت از اختصاص بودجه کرده اما صحبت‌های او نشان می‌هد عملا پرسپولیس در شرایط فعلی، در کسب درآمد به بن‌بست خورده و راهی جز کمک دولت و هوادار در پیش ندارد.

در سال‌هایی که پرسپولیس به لطف کادر فنی‌اش و بازیکنانش نتایج رویایی برای هوادارانش کسب کرده، شاید اگر مدیران لایقی بر سر کار بودند، امروز به لطف برند باشگاه، نه تنها پرسپولیس دست به سوی هوادار دراز  نمی‌کرد تا منابع مالی‌اش را تامین کنند، می‌توانست در شرایط کرونایی کمکی هم به هواداران خود کند تا مشکلات اقتصادی را پشت سر بگذارند.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان