تاریخ انتشار: ۱۰:۲۹ - ۰۲ خرداد ۱۴۰۰

تذکر محسن هاشمی درباره عدم پاسخگویی مناسب در ماجرای آسیب به خبرنگار حوزه شهری

رئیس شورای شهر تهران گفت: اگر در دوم خرداد، تردید به سلامت صندوقهای رای، مانع مشارکت بود، امروز ناامیدی بخشی ازجامعه نسبت به موثر بودن صندوق‌های رای برای حل مشکلاتشان، موجب سرخوردگی و رکود فضای کشور در آستانه انتخابات شده است.

تذکر محسن هاشمی درباره عدم پاسخگویی مناسب در ماجرای آسیب به خبرنگار حوزه شهری

رویداد۲۴ محسن هاشمی در جریان دویست و نود و ششمین جلسه شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود گفت: مناسبت‌های دوم و سوم خرداد را گرامی می‌داریم، همانطور که می‌دانید ربع قرن از دوم خرداد ۱۳۷۶ و چهار دهه از سوم خرداد سال ۱۳۶۱ سپری شده و اکثریت جامعه، بویژه نسل جوان خاطرات روشنی از این مناسبت‌های مهم در ذهن ندارند.

او ادامه داد: دوم خرداد، برای نظام جمهوری اسلامی یک تولد دوباره بود چرا که پیش از دوم خرداد البته به جز اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری، جریانات سیاسی و حاکمیت نسبت به انتخاب دولت‌ها، پیش‌بینی‌های روشنی داشتند و در انتخابات ریاست جمهوری، اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ نمی‌داد. اما در دوم خرداد برای اولین بار، پیش‌بینی پیروزی کاندیدای مورد نظر به موفقیت نرسید و شاید یکی از علل مهم این انتخاب مردم، احساس عمومی از قبل برنده بودن یک کاندیدا در جامعه بود.

هاشمی افزود: در دوم خرداد، جامعه با همه عواطف وپیچیدگی‌هایش، خود را نشان داد و بکار بردن تعبیر حماسه دوم خرداد از سوی رهبرانقلاب، نشان داد که تا چه میزان حضور ومشارکت عمومی در تقویت انقلاب و مردمسالاری دینی نقش ایفا کرد.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه نکته مهم در دوم خرداد، اعتماد آحاد جامعه به صندوق‌های رای بود، افزود: نقش خطبه تاریخی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یک هفته قبل از دوم خرداد در حفظ این اعتماد را نباید نادیده گرفت.

هاشمی افزود: امروز در فاصله ۴ هفته تا انتخابات ریاست جمهوری هستیم، اما هنوز با فضای سردی مواجه هستیم و نظرسنجی‌های رسمی نشان می‌دهد مشارکت کمتر از ۴۰ درصد رخ خواهد داد و امیدواریم تا زمان رای گیری این مشارکت بالاتر برود.

او ادامه داد: اگر در دوم خرداد، تردید به سلامت صندوق‌های رای، مانع مشارکت بود، امروز ناامیدی بخشی ازجامعه نسبت به موثر بودن صندوق‌های رای برای حل مشکلاتشان، موجب سرخوردگی و رکود فضای کشور در آستانه انتخابات شده است.

هاشمی با تاکید بر اینکه جامعه باید احساس کند که پیام رای اکثریت در همه حوزه‌ها وابعاد عملکردی حاکمیت شنیده می‌شود اظهار کرد: جامعه باید احساس کند می‌توان از طریق صندوق‌های رای، بر سیاستگذاری کلان ومشکلات داخلی وخارجی ایران تاثیرگذاری نمود، مهمترین عامل مشارکت عمومی در انتخابات همین احساس اعتماد وامیدواری مردم است که وظیفه دستگاه‌های مسئول بویژه شورای نگهبان، رسانه ملی و وزارت کشور در این حیطه بسیار خطیر است.

هاشمی در ادامه با اشاره به سوم خرداد گفت: همچنین در آستانه سوم خرداد قرار داریم. سوم خرداد میراث پدرانی است که همراه فرزندان خود، حماسه دوم خرداد را آفریدند و نباید در افکار عمومی سوم خرداد را در برابر دوم خرداد قرار داد.

او افزود: سوم خرداد، حاصل وحدت ویکپارچگی رهبر و جامعه، ارتش وسپاه، سیاست و اقتصاد برای صیانت از ایران بود و امروز که فقر، آسیب‌های اجتماعی، بیکاری، تورم و تحریم ایران را تهدید می‌کند برای عبور از این تهدیدات باید باردیگر نیازمندی به همگرایی و هم افزایی در جهت ترمیم آسیب‌ها و شکاف‌های بجای مانده در اعتماد عمومی یا تعامل جامعه وحاکمیت را جبران کنیم.

هاشمی افزود: همچنین لازم است نسبت به برخورد ناشایستی که با یکی از خبرنگاران حوزه شهری صورت گرفت و منجر به آسیب دیدن ایشان شد تذکر دهم، متاسفانه تاکنون شاهد پاسخگویی مناسب و برخورد با ماموران مقصر در این موضوع نبوده‌ایم.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان