تاریخ انتشار: ۱۲:۱۱ - ۰۶ خرداد ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

رونمایی از برنامه‌ها و راهکارهای نامزدهای ریاست جمهوری

با عبور از مرحله احراز صلاحیت داوطلبان انتخابات ۱۴۰۰ نامزد‌ها کار خود را آغاز و شروع به ارائه برنامه‌های خود برای چهار سال آتی کردند.

کاندیدای تایید صلاحیت شده

رویداد۲۴  احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم همچنان محور مهم تحلیل ها و خبرهای انتخاباتی است. نامزدهای تایید صلاحیت شده هم همزمان با آغاز زمان تبلیغات، در نشست های خبری حضور یافته و دیدگاه ها و شعارهای خود را مطرح می کنند.

برخی از اعضای شورای نگهبان هم در واکنش به انتقادات، دلایل رد و تایید صلاحیت داوطلبان انتخابات 1400 را تشریح کردند. نگرانی ناتمام رییس جمهوری به عنوان حافظ قانون اساسی درباره انتخابات به عنوان سمبل مشروعیت بخشی به نظام هم در جلسه هیات دولت روز چهارشنبه تکرار شد. شایعات و تکذیب های آن هم بخش جدایی ناپذیر انتخابات است.

انتخابات، بسترساز مشروعیت

موضوع احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در جلسه روز گذشته هیات دولت هم بازتاب داشت و رییس جمهوری بیش از همیشه نگران برخی رویه ها بود. حجت الاسلام «حسن روحانی» از ارسال نامه ای به رهبر معظم انقلاب به منظور اقدامی درباره انتخابات و تایید صلاحیت ها خبر داد و تصریح کرد: «انتخابات شکوهمند ضامن مشروعیت نظام است و این اساس است و ما این را فراموش کرده‌ایم. یعنی مسئله و هدف اساسی ادامه مشروعیت نظام با حضور مردم پای صندوق انتخابات است.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: همه تصمیماتی که در کشور انجام می‌گیرد، اگر پشتوانه مردمی نداشته باشد، مشروعیت ندارد. مشروعیت قانونی که ندارد، مشروعیت دینی آن هم محل بحث و سوال است. چرا که می‌خواهد مردم را نمایندگی کند و از طرف مردم سخن بگوید، با دنیا بعنوان نماینده ملت سخن بگوید.

آغاز به کار ستادهای اصولگرایان، پایان کار ستادهای اصلاح طلبان 

همزمان با آغاز به کار و معرفی روسای ستادهای نامزدهای اصولگرای تایید صلاحیت شده، نامزدهای اصلاح طلب و اعتدالی رد صلاحیت شده؛ کار ستادهای خود را پایان دادند.«علیرضا زاکانی» نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری «روح الله متفکر آزاد» نماینده مردم تبریز را به ریاست و «مالک شریعتی» را به عنوان سخنگوی ستاد انتخاباتی خود معرفی کرد. «مهدی تجریشی» هم از سوی سعید جلیلی به عنوان رییس ستاد انتخاباتی وی و «مرتضی فیروزآبادی» به عنوان سخنگوی ستاد انتخاب و معرفی شدند.

در جبهه دیگر اما اسحاق عصر روز گذشته اسحاق جهانگیری در جلسه ای با اعضای ستاد انتخاباتی خود ضمن تقدیر از تلاش های آنان به صورت رسمی به فعالیت ستاد پایان داد و تصریح کرد: «برخی اعلام می کنند که بانیان وضع موجود رد صلاحیت شده اند، اتفاقا من آمده بودم تا بانیان وضع موجود را به مردم معرفی کنم.»

«علی لاریجانی» رییس پیشین مجلس هم با حضور در جمع اعضای ستاد انتخاباتی خود، به فعالیت این ستاد پایان داد.

«محمد شریعتمداری» هم تصریح کرده است: با توجه به اعلام اسامی نامزدهای تایید صلاحیت شده؛ وظیفه خود را انجام شده می دانم و آنچه در این رویداد پیش آمد را خیر دانسته و به آن راضی هستم.»


بیشتر بخوانید: واکنش سیدمحمد خاتمی به ردصلاحیت‌های گسترده/ جمهوریت نظام مورد تهدید جدی قرار گرفته است!


نامزدها؛ دیدگاه ها و شعارها

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با حضور در نشست های خبری و مکان های گوناگون به بیان دیدگاه های خود پرداختند. حجت الاسلام رییسی دیروز در اتاق بازرگانی در جمع فعالان اقتصادی کشور حضور یافت و به تشریح دیدگاههای خود پرداخت.وی در این نشست خود را مدیر میدانی خواند و گفت نمی‌توان بازار را دستوری و اقتصاد را با نشستن در اتاق اداره کرد.

وی تاکید کرد: «من یک مدیر میدانی در همه حوزه‌ها هستم و در سفر به استان‌ها اولین نشست من با کارآفرینان و فعالان اقتصادی بود و درآنجا گفتم وقتی تولید مسئله مهم کشور و شعار سال می‌شود من به عنوان مسئول دستگاه قضایی نباید از آن غافل باشم.»

«امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» دیگر نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری وعده حل سه روزه مشکل بورس را داد و گفت: سه روزه می‌توان مشکل بازار سرمایه را حل کرد و امیدوارم در روزهای اول «دولت سلام» این بحران حاد برطرف شود.  

«عبدالناصر همتی» هم  با تاکید بر اینکه من به عنوان یک صدای سوم آمدم، گفت: «من می‌خواهم صدای بخش اعظم خاموش مردم باشم که به وضعیت موجود اعتراض دارند و مطمئن هستم که می‌شود مشکلات مردم را حل کرد.»

«علیرضا زاکانی» هم با اشاره به اینکه ستاد من ستاد دهه شصتی هاست؛ گفته است: من به دنبال تحول فراگیر در ابعاد مختلف هستم که تحت عنوان انقلاب سوم وعده های اساسی انقلاب در عرصه عمل به ظهور برسد.

«محسن مهرعلیزاده»کاندیدای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در واکنش به نتیجه بررسی صلاحیت‌های داوطلبان کاندیداتوری این انتخابات در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «نمی‌شود ادعای دین داری کرد و ‌جریان حذف دیگران را ترویج نمود!»

«محسن رضایی» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و نامزد انتخابات ریاست جمهوری در گفت و گویی اعلام کرد: «لازم است از مدیریت اقتصادی دولت شروع کنیم. مشکل اصلی پیشرفت کشور و معیشت مردم، نبودن سیاست درست و رابطه درست دولت با اقتصاد ملی است.». «سعید جلیلی» دیگر نامزد انتخابات؛ شعار تبلیغاتی خود را «جهش و جهاد» اعلام کرد. شعار انتخاباتی حجت الاسلام رییسی هم «هر خانه یک ستاد» است.

ادامه انتقادات؛ دفاع شورای نگهبان

انتقادات از رد صلاحیت برخی چهره های سیاسی از سوی شورای نگهبان همچنان ادامه دارد اما دیدگاه های اعضای این شورا هم بازتاب یافته است. «مرتضی الویری» از چهره های شاخص اصلاح طلب درباره عملکرد شورای نگهبان گفته است: «مستقل از دسته بندی و خطوط سیاسی، این گونه غربالگری برای من شگفت انگیز است و من نمی دانم با چه شاخصی شورای نگهبان این گونه عمل می کند. نتیجه این حرکت به نظر من بسیاری از افراد را که ایده آل‌ها و آرمان‌های خودشان را در نامزدهای دیگر جست و جو می کردند، الان احساس می کنند که آن نامزدها در فهرست کاندیداها وجود ندارند. بنابراین طبیعی است که آنها تمایل و گرایشی به حضور در انتخابات نشان نخواهند داد.»

«علی مطهری» هم در نامه ای سرگشاده به حجت الاسلام رییسی در مقام رییس قوه قضائیه نسبت به رویه احراز صلاحیت ها انتقاد کرده است.

«محمد دهقان» عضو حقوقدان شورای نگهبان هم با حضور در برنامه تلویزیونی به تشریح شیوه تایید صلاحیت ها از سوی شورای نگهبان پرداخت و تاکید کرد: «شورا در بررسی صلاحیت‌های داوطلبان ریاست جمهوری ورود سیاسی و مصلحت سنجی ندارد.»

همچنین آیت الله «صادق لاریجانی» رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم پس از انتقاد روز گذشته خود درباره رویه رد صلاحیت های انتتخابات تصریح کرد: «در طول بیست سال گذشته همواره از شورای نگهبان دفاع کرده ام و اکنون هم چنین است و اگر اینجانب مطلبی گفتم از سر دلسوزی و در ادامه همان رویه دفاع از عملکرد شورای نگهبان در طول ۲۰ سال گذشته بوده است.»

شایعات و تکذیب های انتخاباتی

جبهه اصلاحات به عنوان اصلی ترین نهاد تصمیم گیر اصلاح طلبان روز گذشته در بیانیه ای اعلام کرد که از هیچ کدام تز نامزدها حمایت نمی کند. با این وجود یکی از خبرگزاری های اصولگرا مدعی حمایت این جریان سیاسی از محسن مهرعلیزاده شد. در واکنش به این خبر؛ «آذر منصوری» سخنگوی جبهه اصلاحات در توییتر نوشت: «جبهه اصلاحات ایران،  متشکل از ۳۱ حزب اصلاح طلب و ۱۵شخصیت حقیقی است. ما امروز اعلام کردیم؛ «با توجه به رد صلاحیت فله ای شورای نگهبان، نامزدی برای معرفی به مردم در انتخابات۱۴۰۰نداریم.» خبرگزاری فارس اعلام کند این جبهه ای که از آن نام برده، متشکل از چه احزاب و چه افرادی است؟»

انصراف برخی نامزدها به نفع نامزد دیگر هم از دسته شایعات مرسوم و گمانه زنی های متداول موسوم انتخاباتی است. در همین زمینه طی روزهای گذشته برخی سایت ها و کانال ها از احتمال انصراف سید ابراهیم رئیسی به نفع یکی از کاندیداهای دیگر در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم خبر داد که یک منبع نزدیک به ستاد مرکزی وی ضمن رد شایعات مطرح شده گفت:  «فعالیت های انتخاباتی آقای رییسی و برنامه‌های تبلیغاتی ایشان با جدیت و قدرت در حال انجام بوده و از امروز وارد فاز جدیدی خواهد شد.»

در هر صورت روز گذشته و بعد از برگزاری نشست های خداحافظی ستادهای انتخاباتی لاریجانی و جهانگیری، و اعلام برنامه های نامزدها در صدا و سیما عملا موضوع بازگشت داوطلبان رد صلاحیت شده تمام شد. با این اتفاق تحلیل ها و پیش بینی ها از شکل گیری رقابت دو قطبی و سه قطبی هم رنگ باخت. هر چند اغلب تحلیلگران متغیر رفتار شورای نگهبان  را در تحلیل های خود لحاظ کرده و  نظرات خود را مقید به رای نهایی آن می کردند، حالا و با توجه به ترکیب اعلام شده از داوطلبان احراز صلاحیت شده باید منتظر اعلام برنامه ها و راهکارهای آنان برای برون رفت از ابرچالش های پیش روی ایران بود و باید دید نامزدها در ۲۰ روز فرصت تبلیغات چگونه مردم را مجاب به رای دادن به این برنامه های خود می کنند و کدامیک پدیده دوره تبلیغات انتخابات خواهند بود.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
Poorya261
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
0
0
انتخابات کیلویی چند؟!
نظرات شما
پیشخوان