تاریخ انتشار: ۱۶:۵۳ - ۰۶ خرداد ۱۴۰۰

این آدم را از فوتبال ایران فراری ندهید!

پیشکسوت باشگاه پرسپولیس معتقد است شفاف نبودن قوانین کمیته انظباطی باعث اعتراض تیم‌ها می‌شود.

حمید استیلی

رویداد۲۴ حمید استیلی برخلاف خیلی از پیشکسوتان اهل کری خواندن برای تیم رقیب نیست. استیلی همواره سعی کرده نگاهی منطقی به مسائل مختلف فوتبال داشته باشد و از حواشی دوری کند. سرمربی سابق پرسپولیس این روزها در خارج از ایران حضور دارد ولی وقتی با او تماس گرفتیم با همان متانت همیشگی پاسخگوی سوالات ما شد. گفت و گوی خبرورزشی با حمید استیلی را در ادامه می خوانید.

پرسپولیس توانست از دو رقیب اصلی خود یعنی استقلال و سپاهان ٤ امتیاز بگیرد. به نظر شما این امتیازات چقدر می تواند در راه قهرمانی به پرسپولیس کمک کند؟

خب این دو بازی خیلی حساس بود چون در صورت باخت به هرکدام تقریبا قهرمانی از دست می رفت ولی حالا به نظرم شرایط پرسپولیس برای قهرمانی مناسب است و ما شانس زیادی برای کسب پنجمین قهرمانی متوالی داریم. در بازی با سپاهان اگر بدشانسی نبود و بازیکنان کمی دقت می کردند پرسپولیس می توانست برنده بازی باشد چون به اعتقاد من نمایش تیم خیلی خوب بود. اما دربی روز خوب پرسپولیس نبود ولی تجربه بازیکنان و کادر فنی به کمک ما آمد و توانستیم از تک فرصت به وجود آمده به گل برسیم و برد شیرینی بدست بیاوریم.

با توجه به بازی های باقی مانده چقدر برای قهرمانی پرسپولیس شانس قائل هستید؟

خب روی کاغذ من فکر می کنم بازی های پرسپولیس کمی سخت تر از سپاهان است ولی با توجه به کیفیت پرسپولیس و البته تجربه بالاتر تیم ما شانس پرسپولیس را برای قهرمانی بیشتر می بینم. پرسپولیس در بازی های باقی مانده باید خیلی باهوش باشد چون کوچکترین لغزش ممکن است باعث از دست رفتن قهرمانی شود.

حکم کمیته انضباطی در خصوص درگیری های بازی مقابل استقلال و سپاهان با اعتراض شدید پرسپولیسی ها مواجه شد. نظر شما در این خصوص چیست ؟

به نظرم این اعتراضات دلیل دارد. وقتی قوانین انضباطی شفاف نیست و خود باشگاه ها از این مقررات به خوبی اطلاع ندارند این اعتراضات به وجود می آید. رای های متناقض در موارد مشابه در فوتبال ما زیاد بوده و تیمی مثل پرسپولیس هم حق دارد معترض باشد. وقتی هواداران می بینند در دو صحنه مشابه یک نفر محروم می شود و دیگری نمی شود معلوم است که اعتراض می کنند. اگر قوانین شفاف باشد و برای همه یکسان و عادلانه اجرا شود دیگر کسی اعتراض نمی کند و هرکسی اگر تخلف کرده باشد به راحتی می پذیرد.


بیشتربخوانید: استیلی: استقلال به پرسپولیس کمک کرد!

یکی از مواردی که در هر بازی شاهد آن هستیم اعتراض به داوری است. به نظر شما چطور می شود این اعتراضات را به حداقل رساند؟

ببینید من منکر اشتباهات داوری نمی شوم ولی علت این موضوع هم عدم مدیریت و اجرا نکردن درست قانون است. در بازی های آسیایی آنقدر قوانین سفت و محکم است که بازیکنان و مربیان ما جرات اعتراض ندارند چون می دانند بلافاصله با جرایم سنگین مواجه می شوند. داوران ما سطح بالاتری نسبت به داوران آسیایی دارند ولی در لیگ خودمان سر هر صحنه ای اعتراض می کنند و داد و بیداد راه می اندازند. مثلا در همین دربی یکی دو صحنه مشکوک به پنالتی وجود داشت که واقعا داور نمی توانست ببیند و این صحنه ها فقط با وی ای آر قابل تشخیص است. همه دنیا از این سیستم استفاده می کنند ولی نمی دانم چرا فوتبال ما از آوردن وی ای آر عاجز است. به نظرم خیلی برای ما بد است که در فوتبالمان وی ای آر نداریم.

طی چند فصل گذشته جمله وزیر پرسپولیسی را زیاد شنیدیم. به نظر شما عوامل بیرونی مثل حمایت های وزیر دلیل موفقیت های پرسپولیس است؟

اصلا اینطور نیست. من به هیچ وجه این موضوع را قبول ندارم. پرسپولیس در ٤ سال اخیر بهترین آمار را داشت و با شایستگی قهرمان شد. چطور وزیر می تواند ٤ سال یک تیم را قهرمان کند. در بازی های آسیایی که پرسپولیس دو بار به فینال رسیده باز هم وزیر کمک کرد تا این نتایج بدست بیاید؟ پرسپولیس بهترین و باکیفیت ترین تیم ایران طی سال های اخیر بوده و رقبا باید به این تیم احترام بگذارند. درضمن تحت هیچ شرایطی با این صحبت های بی ارزش و پوچ قهرمانی های پرسپولیس زیر سوال نمی رود و بی ارزش نمی شود.

صحبت از لیگ قهرمانان آسیا شد. با توجه به شرایط موجود و قرعه پرسپولیس در مرحله بعد به نظر شما این تیم می تواند دوباره به فینال برسد و برای اولین بار قهرمان شود؟

با توجه به اینکه پرسپولیس در ٣ سال اخیر دو بار به فینال رسیده از تجربه بسیار خوبی برخوردار است. اکثر بازیکنان پرسپولیس و همچنین کادر فنی میدان دیده هستند و این سطح از بازی ها را تجربه کردند. به نظرم این موضوع برگ برنده پرسپولیس خواهد بود و این تیم با توجه به توانایی که دارد می تواند امسال هم به فینال برسد و به امید خدا این بار جام قهرمانی را بالای سر ببرد. پرسپولیس یک جام قهرمانی در آسیا طلبکار است و من فکر می کنم اگر اتفاقات بد فوتبالی پیش نیاید امسال سالی است که می توانیم شاهد قهرمانی پرسپولیس در آسیا باشیم.

یکی از اتفاقات حاشیه ای که در این چند وقت رخ داد بحث حضور دکتر آبادی در استقلال بود. با توجه به اینکه شما در تیم ملی امید با او کار کردید می خواستم نظرتان را در این خصوص بپرسم

ببینید من نمی توانم دروغ بگویم. دکتر آبادی فوق العاده انسان خوب و با شخصیتی است. قبل از حضور من در تیم ملی امید او در تیم جوانان حضور داشت و بعد با هم آشنا شدیم. در این چند وقت که او را می شناسم جز خوبی چیز دیگری ندیدم. حتی می دیدم خیلی از افراد بی بضاعت را مجانی عمل می کرد. او با هزینه خودش و به خاطر اینکه عاشق ایران بود برای تیم ملی کار می کرد و من از اینکه بعضی ها در مورد او بد گفتند واقعا تعجب کردم. دکتر آبادی چون خانواده اش در آلمان حضور دارند اصلا نمی تواند برای مدتی طولانی در ایران بماند. به نظرم اصلا درست نیست چنین آدمی را فراری بدهند.

آنطور که ایفمارک اعلام کرد گویا دکتر آبادی مدارک پزشکی لازم را ندارد. این موضوع درست است؟

من از شنیدن این حرف ها تعجب می کنم. اگر او مدرک نداشت پس چطور در بازی های انتخابی المپیک با ما به تایلند آمد؟. قبل از مسابقات مدارک توسط ای اف سی بررسی شد و هیچ مشکلی وجود نداشت. با تمام احترام برای پزشکان فعال در ورزش باید بگویم خیلی از آن ها به گرد پای دکتر آبادی نمی رسند. ٢٠ سال پیش وقتی خیلی از این پزشکان مدرسه می رفتند دکتر آبادی مدرک پزشکی عمومی گرفت و در کارش هم بسیار خبره و توانمند است. حالا که بحث دکتر آبادی شد باید بگویم او حتی قبل از بازی های آسیایی به همراه رضا شاهرودی سر تمرین پرسپولیس هم رفت و به این تیم پیشنهاد شد ولی آن ها اعلام کردند خودمان پزشک داریم و نیازی به حضور دکتر آبادی نیست.

حتما شنیدید ساندرو پل داور دیدار ایران و استرالیا فوت کرد. اگر خاطره ای از او در آن بازی دارید برایمان تعریف کنید

خیلی از شنیدن این خبر ناراحت شدم و به خانواده اش تسلیت می گویم. خب ساندرو پل برای ما ایرانی ها داور خاطره انگیزی بود و من هم چند خاطره از او دارم. وقتی سوت پایان را زد من و علی دایی آنقدر خوشحال بودیم به سمتش رفتیم و بغلش کردیم که حسابی تعجب کرد. وقتی هم ما گل دوم را به استرالیا زدیم خب نیاز داشتیم کمی وقت بازی را بگیریم. من هم یکی دو بار خودم را روی زمین انداختم تا وقت تلف کنم ولی ساندرو پل بالای سرم آمد و گفت : بلند شو و وقت تلف نکن چون می دانم مصدوم نشدی!

نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان