تاریخ انتشار: ۱۳:۰۷ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

مملکت متعلق به چند نفر خاص نیست/ رد صلاحیت‌های فله‌ای و بی‌حساب و کتاب، دموکراسی در کشور را نابود کرد

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: طبیعتاً مردمی که امروز صبوری می‌کنند یک روز به این نتیجه می‌رسند که این مملکت به همه ما تعلق دارد و متعلق به چند نفر خاص نیست که بخواهند بر سرنوشت مردم حکومت کنند.

مملکت متعلق به چند نفر خاص نیست/ رد صلاحیت‌های فله‌ای و بی‌حساب و کتاب، دموکراسی در کشور را نابود کرد

رویداد۲۴ اشرف بروجردی در خصوص روند بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان، اظهار کرد: رد صلاحیت فله‌ای و بی‌حساب و کتابی که شورای نگهبان انجام داد، دموکراسی در کشور را نابود کرد یعنی ما چیزی به اسم دموکراسی و آزاداندیشی نداریم و همه باید تحت‌الامر باشیم.

وی افزود: همچنین اقبال مردم به صندوق‌های رأی و حمایت از دولت و حاکمیت کاهش پیدا می‌کند و مردم احساس می‌کنند که در قفسی گرفتار شده‌اند و طبیعتاً هر کسی که احساس کند در قفس است، تمایل دارد که قفس را بشکند و خود را نجات دهد بنابراین چنین شرایطی در این حد آسیب‌زاست.

این فعال سیاسی اصلاح طلب بیان کرد: شورای نگهبان براساس چارچوب و قانون شکل گرفته و هدف از ایجاد این شورا این است که صلاحیت افرادی که قصد ورود به عرصه انتخابات را دارند، بررسی کند. همه ما درک می‌کنیم که یکی از صلاحیت‌های لازم این است که شخص کاندیدا سلامت فکر و روان داشته باشد که البته ظاهراً به سلامت روان اهمیت نمی‌دهند. در دوره دولت نهم و دهم شاهد بودیم که رئیس‌جمهور از لحاظ سلامت روان شخصی نبود که بتوان به او تکیه کرد.

وی اضافه کرد: همچنین کاندیدا‌ها از جهت تعلق خاطر به ایران و اسلام، باید شایستگی و علم داشته باشند. این معیار‌ها را قانون تعیین کرده است و اگر شخصی قصد داشته باشد براساس سلیقه خود عمل کند، آسیبی جدی به ساختار نظام وارد خواهد شد و موجب می‌شود مردم باور کنند که در سرنوشت خود تأثیرگذار نیستند.


بیشتر بخوانید: به دلیل رد صلاحیت فله‌ای نامزدی در این انتخابات نداریم/ جبهه اصلاح‌طلبان ایران هیچ ارتباطی با خاتمی ندارد


بروجردی با بیان اینکه موضوعی که امام خمینی، ائمه ما، پیامبر اسلام و خدا به آن تأکید کرده «لا اکراه فی‌الدین» است، گفت: اگر مبانی دینی ملاک است، دین خیلی صریح این موضوع را روشن کرده است و اگر مبانی عقلانی ملاک آنهاست، هر انسان عاقلی می‌فهمد که رئیس‌جمهور باید چه خصوصیاتی داشته باشد. متاسفانه همه چیز ما سیاست زده است. حتی قوانین ما نیز در سیطره سیاست قرار گرفته است. شورای نگهبان براساس سیاسی‌کاری این رفتار را می‌کند؛ طبیعتاً مردمی که امروز صبوری می‌کنند یک روز به این نتیجه می‌رسند که این مملکت به همه ما تعلق دارد و متعلق به چند نفر خاص نیست که بخواهند بر سرنوشت مردم حکومت کنند.

وی ادامه داد: اگر سیاسی کاری نبود، فکر کردن برای حل مسأله کار آسانی بود، اما متاسفانه امروز سیاست مقدم بر قانون و دین و انصاف و عدالت شده است؛ بنابراین تبعاً نتیجه کار حذف نیرو‌های کارآمد خواهد بود. دست‌های پنهان ما را هدایت می‌کنند و این حضرات نیز از روی سادگی و ندانم‌کاری و سیاسی‌کاری، چنین لیستی را تایید می‌کنند.

این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در خصوص رد صلاحیت علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری نیز بیان کرد: اگر افراد به جای اینکه منتسبین خود برایشان ملاک باشد، به منافع کشور، نظام و اسلام بیاندیشند، اوضاع به این صورت نخواهد بود. مملکت‌داری به این صورت نیست و افراد باید سال‌ها سابقه و تجربه و تخصص کسب کنند. آقای لاریجانی و آقای جهانگیری سال‌ها تجربه اندوخته‌اند؛ حالا ما دوباره باید از صفر شروع کنیم و اشخاص ناپخته‌ای که نمی‌توانند مصالح نظام را تشخیص بدهند، روی کار بیایند؟ دوباره آزمون و خطا؟ طبیعی است که این نهاد‌ها مصالح خود را در نظر می‌گیرند نه مصالح کشور، نظام، دین و ملت را؛ اگر روزی مردم دستشان برسد موضوع شیخ فضل الله نوری مجدداً تکرار برای همه ما خواهد شد.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان