تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
تاجرنیا:

انتظار بیش‌تری از شورای نگهبان نمی‌رفت/ تا زمانی که تیغ رد صلاحیت‌ها خودمان را درگیر نکرده به آن توجه نمی‌کنیم

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در واکنش به نحوه احراز صلاحیت کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری گفت: بنده به عنوان یک فعال سیاسی انتظاری جز این از شورای نگهبان نداشتم و فکر می‌کنم کسانی که کنار رفتند و گفتند اعتراض نداریم، اعتراض نداشتنشان به معنی پذیرش نظر شورای نگهبان نیست، بلکه به منزله این است که هیچ انتظاری از شورای نگهبان با این دیدگاه نمی‌رفت.

انتظار بیش‌تری از شورای نگهبان نمی‌رفت/ تا زمانی که تیغ رد صلاحیت‌ها خودمان را درگیر نکرده به آن توجه نمی‌کنیم

رویداد۲۴  علی تاجرنیا ، در تحلیل رفتار متناقض شورای نگهبان در احراز صلاحیت افراد به نحوی که یک فرد را برای مجلس رد و برای ریاست جمهوری تائید می‌کند یا بالعکس، گفت: شورای نگهبان جمعی از افراد متعلق یک جریان سیاسی هستند که تصمیم‌گیری‌هایشان نیز بر مبنای منافع همان جریان سیاسی شکل می‌گیرد؛ بنابراین این که تصور کنید در شورای نگهبان ملاک‌هایی وجود دارد که بر اساس این ملاک‌ها افراد تایید یا رد شوند اشتباه است و انتظار داشتن ملاک مشخص از این افراد که معتقد به نظارت استصوابی هستند، انتظار بی‌جایی‌است.

وی افزود: لذا بنده به عنوان یک فعال سیاسی انتظاری جز این از شورای نگهبان نداشتم و فکر می‌کنم کسانی که کنار رفتند و گفتند اعتراض نداریم، اعتراض نداشتنشان به معنی پذیرش نظر شورای نگهبان نیست، بلکه به منزله این است که هیچ انتظاری از شورای نگهبان با این دیدگاه نمی‌رفت.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در واکنش به اعتراض رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو فقیه شورای نگهبان به روند احرازصلاحیت‌ها در حالی این شخص و بسیاری از معترضان امروز، در سال ۹۲ در خصوص رد صلاحیت مرحوم هاشمی رفسنجانی سکوت کردند، گفت: این مساله فقط شامل آقای آملی لاریجانی نمی‌شود و همه جریان‌های سیاسی حتی جریان خط امام و اصلاح‌طلبی امروز از ابتدای پیروزی انقلاب در بخشی از بی‌عدالتی‌ها و تبعیض‌ها سهیم هستیم و در ادامه تا زمانی که تیغ نظارت استصوابی و رد صلاحیت‌ها خودمان را درگیر نکرده به آن توجه نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: این انتقاد هم به آقای آملی لاریجانی و هم به دیگرانی در گذشته وجود دارد که چگونه برای رد صلاحیت کردن و از قطار انقلاب پیاده کردن دیگرانی که با ما اختلاف سلیقه داشتند، هیچ واکنشی نداشتیم و همراهی یا سکوت کردیم و الآن که تیغ رد صلاحیت‌ها روی یکی از نزدیکان ما یا خودمان کشیده می‌شود، این صحبت‌ها را می‌کنیم.

وی افزود: این ایراد هست و متاسفانه این مساله ظاهرا تمامی ندارد؛ اما به نظر من نفس این کار یک کار ارزشمند است، یعنی علی‌رغم این که اعتراض آقای آملی لاریجانی به هنگام و عمدتا برای موضوع رد صلاحیت نزدیکانش است؛ باز نسبت به این که سکوت کنند و ظلمی را بپذیرند قابل تقدیر است و از این جهت باید این را یک قدم به جلو دانست و با این دست مواضع و مسائل شاید شرایط در کشور به گونه‌ای به سمت بهتری تغییر کند.


بیشتر بخوانید: احتمال انصراف جلیلی به نفع رئیسی/ شگفتی‌ساز ۱۴۰۰ کیست؟


این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که آقای پزشکیان، آقای جهانگیری و آقای لاریجانی اعلام کرده‌اند که به رد صلاحیت خود اعتراض نمی‌کنند و از طرف دیگر یک اظهارنظر از طرف یادگار امام داشتیم که پیشنهاد دادند نامزد‌هایی که احراز صلاحیت نشدند، انصراف دهند و احتمالا روی صحبتشان با آقای مهرعلیزاده است؛ پیشنهاد شما چیست؛ آیا ایشان باید در رقابت حضور داشته باشند یا انصراف دهند، گفت: ما باید به این موضوع توجه کنیم که جمهوری اسلامی و این نظام متعلق به همه افراد و سلایق سیاسی است. واقعیت مطلب این است که باید قبل از این که چنین بحثی را مطرح کنیم که کاندیدا‌هایی که تایید صلاحیت شدند، انصراف دهند، باید به این سوال جواب دهیم که این رفتار سیاسی و کنش چه دستاورد‌هایی ایجاد خواهد کرد؟! اگر این مساله منجر به یک رویکردی می‌شود که این رویکرد می‌تواند اصلاحی ایجاد کند؛ طبیعتا باید این مسیر را دنبال کرد، اما اگر مانند آنچه در انتخابات مجلس قبل پیش آمد و این عدم مشارکت‌ها نهایتا از موضع انفعال صورت می‌گیرد و مجموعه نهاد‌های ناظر که این اقدامات را انجام می‌دهند را برای ادامه مسیر خودشان جدی‌تر می‌کند به نظر بایستی این کار انجام شود.

وی افزود: امروز معتقدم در انتخابات ریاست جمهوری در ادوار مختلف همیشه آنچه که یک جناح حاکم خواسته که نهاد‌های انتصابی در دستش بوده آن امر محقق نشده؛ الآن اگرچه به نظر من این انتخابات به طور کامل از روح جمهوریت فاصله دارد، اما در عین حال فواید و مضار کناره‌گیری‌ها یا مسائلی شبیه این باید مشخص شود.

تاجرنیا همچنین در پاسخ به این سوال که پس شما تصمیم جبهه اصلاحات را تایید نمی‌کنید که اعلام کردند با توجه به این که کاندیدا‌های این جبهه صلاحیت نگرفتند نقش آفرینی از ما سلب شده است، گفت: نه، این را قبول دارم؛ یعنی به عنوان جبهه اصلاحات قبول دارم که این بحث را گفتند و مواضع‌شان را تایید می‌کنم، اما این که انتظار از آقای همتی و مهرعلیزاده داشته باشیم که با توجه به این که این‌ها را در دور اول کاندیدا‌های اصلاح‌طلبان محسوب نکردیم، کناره‌گیری کنند، انتظار به جایی نیست.

این فعال سیاسی در خصوص نامه رئیس‌جمهور به رهبر انقلاب گفت: معتقدم این اتفاق (درخواست حکم حکومتی) نباید بیافتد به این دلیل که یا شورای نگهبان عملکرد صحیحی داشته که طبیعتا رهبری باید از آن حمایت کنند یا شورای نگهبان عملکرد نادرستی داشته که به نظر من قبل از این که افرادی بخواهند تایید شوند بایستی در شورای نگهبان اصلاح صورت بگیرد و به این شکل باید به این مساله پاسخ داده شود.

وی ادامه داد: طبیعی است وقتی انتخابات ریاست جمهوری داریم هر چقدر می‌شود باید بر مدار و روال طبیعی قانون حرکت کنیم و آنچه که اتفاق افتاده بایستی از طریق طبیعی خودش حل شود؛ یعنی شورای نگهبان اگر در این رابطه خطایی انجام داده در وهله اول باید فرد خطاکار اصلاح شود. خیلی به این معتقد نیستم که نیاز به ورود رهبری برای تایید صلاحیت مثلا یکی دو نفر وجود دارد و بیشتر معتقدم اگر این روند یک روند صحیح نیست بایستی دستور به بررسی و بازنگری در این روند ایجاد شود و اگر نیاز باشد اصلاحی در شورای نگهبان صورت بگیرد.

وی افزود: آنچه در نامه آیت‌الله آملی لاریجانی بود به نظر من امر بسیار مهمی بود و به نظر می‌آید شورای نگهبان با توجه به نامه ایشان فاقد اختیارات لازم برای احراز صلاحیت‌ها است و این نهاد‌های پنهان و خارج از شورای نگهبان هستند که ظاهرا در این رابطه تعیین‌کننده‌اند.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان