تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۰

احتمال ماندگاری آنتی‌بادی‌های کرونا در بدن تا آخر عمر

نتایج یک مطالعه که به تازگی انجام شده است نشان می‌دهد، افرادی که به صورت خفیف یا بدون علامت به کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند، آنتی‌بادی موجود در بدن آن‌ها می‌تواند تا یک سال یا حتی تا پایان عمرشان از آن‌ها در برابر این بیماری محافظت کند.

احتمال ماندگاری آنتی‌بادی‌های کرونا در بدن تا آخر عمر

رویداد۲۴ به گزارش روز جمعه گروه دانشگاه و آموزش ایرنا از روزنامه دیلی میل، محققان دانشکده پزشکی «دانشگاه واشنگتن» در سنت لوئیس اظهار داشتند: بر اساس یافته‌های این تحقیق با وجودی که پیش‌تر گمان برده می‌شد ایمنی پس از ابتلا به کرونای خفیف تنها چند ماه دوام دارد، اما تحقیق جدید شواهدی به دست آورده که حاکی از ایمنی طولانی‌مدت افراد مبتلا به نوع خفیف یا بدون علامت ویروس کرونا است.

دکتر «علی البدی» یکی از اعضای تیم تحقیق دانشگاه واشنگتن در این زمینه گفت: «پاییز گذشته گزارش‌هایی وجود داشت که آنتی‌بادی‌ها پس از آلوده شدن به ویروس عامل بیماری کووید-۱۹ به سرعت از بین می‌روند و این تفسیر وجود داشت که ایمنی پس از ابتلا به کرونا طولانی مدت نیست. اما این برداشتی غلط از داده‌ها است. پایین‌آمدن سطح آنتی بادی پس از عفونت حاد طبیعی است و به صفر نمی‌رسد. سلول‌های تولیدکننده آنتی‌بادی با وجود کاهش آنتی بادی در سطح خون در بدن افراد مبتلاشده می‌مانند.

این محقق ادامه داد: در این مطالعه موفق به کشف سلول‌های تولیدکننده آنتی‌بادی در افرادی شدیم که ۱۱ ماه از بیماری آن‌ها گذشته بود. این سلول‌ها تا پایان عمر افراد در بدن آن‌ها می‌مانند و آنتی‌بادی تولید می‌کنند. این شواهدی محکم برای مصونیت طولانی مدت است.

البدی گفت: در جریان یک عفونت ویروسی، سلول‌های ایمنی تولیدکننده آنتی بادی به سرعت تکثیر شده و در خون گردش می‌کنند و باعث افزایش سطح آنتی بادی در بدن می‌شوند. با برطرف شدن عفونت، بیشتر این سلول‌ها از بین می‌روند و سطح آنتی بادی خون کاهش می‌یابد، اما جمعیت کوچکی از سلول‌های تولیدکننده آنتی بادی به نام «سلول‌های پلاسمای طولانی‌مدت» به مغز استخوان مهاجرت کرده و در آن مستقر می‌شوند؛ جایی که آن‌ها به طور مداوم سطح پایین آنتی‌بادی را در جریان خون ترشح می‌کنند تا از بدن در برابر مواجهه احتمالی دوباره با ویروس محافظت کنند.

این تحقیق جدید نشان می‌دهد افرادی که کرونای خفیف یا بدون علامت گرفته‌اند احتمال آلوده‌شدن دوباره آن‌ها به این ویروس بسیار کمتر از حد تصور گذشته است. این مطالعه روی ۷۷ داوطلبی انجام گرفت که قبلا به کرونای خفیف مبتلا شده و تنها ۶ نفر از آن‌ها در بیمارستان بستری شده بودند. محققان در این تحقیق در فواصل سه ماهه سطح آنتی بادی ویروس را در خون افراد داوطلب مورد ارزیابی قرار دادند.


بیشتر بخوانید: علت احتمالی لختگی خون در برخی از دریافت‌کنندگان واکسن کرونا
محققان همچنین علاوه بر آزمایش‌های خون، در فواصل هفت ماه پس از بهبودی افراد داوطلب، از ۱۸ نفر آن‌ها نمونه مغز استخوان گرفتند و از پنج نفر آن‌ها دوباره پس از چهار ماه نمونه دوم مغز استخوان گرفتند. محققان همچنین از ۱۱ نفر از افرادی که به ویروس کرونا مبتلا نشده بودند نیز نمونه مغز استخوان گرفته و نتایج یافته‌ها را با یکدیگر مقایسه کردند.

این محققان در نمونه مغز استخوان ۱۵ نفر از ۱۹ داوطلب سلول تولیدکننده آنتی بادی ویروس کرونا یافتند. این سلول‌ها همچنین در نمونه گیری از پنج داوطلبی که نمونه دوم آزمایش مغز استخوان نیز داده بودند مشاهده شد، اما در نمونه مغز استخوان هیچ یک از ۱۱ داوطلبی که پیشتر به کرونا مبتلا نشده بودند، سلول آنتی بادی‌ساز کرونا مشاهده نکردند.

البدی در این باره می‌گوید: افرادی که کرونای خفیف می‌گیرند در اغلب موارد دو تا سه هفته پس از عفونت، ویروس از بدن آن‌ها پاک می‌شود؛ بنابراین هفت یا ۱۱ ماه پس از عفونت هیچ ویروسی قادر به دور زدن ایمنی فعال بدن نخواهد بود؛ همچنین سلول‌های آنتی بادی ساز در مغز استخوان از زمان برطرف شدن عفونت به صورت نامحدودی آنتی بادی ترشح می‌کنند.

احتمال ماندگاری آنتی‌بادی‌های کرونا در بدن تا آخر عمر

محققان معتقدند افرادی که آلوده شده و علایمی نداشته اند یا علایم آن‌ها خفیف بوده در برابر ویروس کرونا مصونیت طولانی مدت احتمالا به اندازه طول عمرشان خواهند داشت. اما این نظریه را هنوز نمی‌توان به افرادی که به عفونت شدید ویروس کرونا مبتلا شده اند، تعمیم داد.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ میلادی (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد.

ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

تدروس آدهانوم مدیرکل سازمان جهانی بهداشت ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی تاکید کرد که اگرچه واژه همه‌گیر (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد؛ اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند. این ویروس در حال حاضر در بسیاری از کشور‌ها شیوع دارد.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان