تاریخ انتشار: ۱۴:۴۲ - ۰۹ خرداد ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

مهمترین اخبار انتخابات ۱۴۰۰ / جبهه پایداری پشت جلیلی را خالی کرد، سعید محمد به ابراهیم رئیسی پیوست

شعار‌ها و وعده‌های بی پشتوانه از برنامه‌های نامزد‌های انتخابات ۱۴۰۰ پیشی گرفته است. حسن روحانی همچنان به دنبال تغییر لیست تایید صلاحیت شدگان شورای نگهبان است و مهرعلیزاده به دنبال حمایت اصلاح طلبان. در این گزارش رویداد ۲۴ آخرین تک و پاتک نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری و حواشی پیرامون آن‌ها را بررسی کرده.

ابراهیم رئیسی سعید جلیلی

رویداد۲۴   هفت کاندیدای تایید صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری بیش از آنکه به ارائه برنامه‌های خود بپردازند، تا به امروز شعار دادند و دست به تخریب یکدیگر یا دولت می‌زنند.به دلیل شیوع ویروس کرونا، احتمالا شاهد سفرهای استانی و برگزاری میتینگ‌های تبلیغاتی و تجمعات گسترده مردمی نخواهیم بود و در مقابل، به سبب گسترش فضای مجازی، نامزدها و حامیانشان در فضای مجازی فعالیت می کنند و در تلاش برای برقراری ارتباط با رسانه‌ها و رای دهندگان هستند. در چند ساعت گذشته نیز بازار شعارها و وعده های بعضا بی پایه و اساس و پشتوانه داغ بوده و نامزدها به سبب همین وعده‌ها یکدیگر را به باد انتقاد گرفتند. سکوت اصلاح‌طلبان ادامه دارد و پایداری‌ها به همراه سعید محمد حمایت خود را از ابراهیم رئیسی اعلام کردند. ابراهیم رئیسی پیشتر اعلام کرده بود که مستقل وارد انتخابات شده. همچنین روحانی به شورای نگهبان نامه نوشت و درباره ردصلاحیت‌ها توضیح خواست و همچنان امیدوار به تغییر است.


بیشتر بخوانید:اخبار و حواشی انتخابات ۱۴۰۰/ محسن رضایی به دنبال رای زنان و قومیت‌ها، ابراهیم رئیسی در کهف الشهدا


در این گزارش آخرین اخبار و حواشی انتخابات ۱۴۰۰ را می‌خوانید:

اعلام حمایت جبهه پایداری از رئیسی

جبهه پایداری با عبور از سعید جلیلی، از کاندیداتوری سید ابراهیم رئیسی حمایت کرد. مجيد متقی‌فر، سخنگوی جبهه پايداری اعلام کرد که این جبهه "سیدابراهیم رئيسی" را به عنوان نامزد اصلح انتخابات رياست جمهوری سيزدهم می‌داند. این در حالی است که این جبهه پیشتر اعلام کرده بود از سعید جلیلی حمایت می‎‎‌کند.

جبهه پایداری فروردین سال جاری حمایت خود را از کاندیداتوری سعید جلیلی اعلام کرده بود. هرچند در همان زمان سخنگوی این جبهه اعلام کرده بود که در صورت نامزدی ابراهیم رئیسی شرایط متفاوت خواهد بود و احتمالا جهت حمایت این جبهه تغییر خواهد کرد.

همتی برکنار شد

عبدالناصر همتی رئیس کل پیشین بانک مرکزی در چند ساعت گذشته جنجالی‌ترین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بود. به کلاب هاوس آمد و صحبت‌های متناقضی درباره لوایح پولشویی مطرح کرد، گفت که روحانی به او درباره ارزپاشی و کاهش قیمت دلار دستوری نداده و احتمال برکناری‌اش ریاست بانک مرکزی را تایید کرد. ساعتی پیش نیز خبر برکناری‌اش رسانه‌اش شد. عبدالناصر همتی علت برکناری را حضورش در رقابت‌های انتخاباتی و کاندیداتوری‌اش دانست.

همتی شب گذشته در شبکه اجتماعی کلاب هاوس حضور پیدا کرد و به سوالات خبرنگاران و فعالان سیاسی و اقتصادی پاسخ داد. او از دستاورد‌ها و برنامه‌های خود به خوبی دفاع کرد و اعلام کرد که طی جلساتی که با بزرگان جریان اصلاحات دارد، سعی دارد تا نظر آن‌ها را برای حمایت در انتخابات جلب کند. او اعلام کرد که من مقابل یک نفر نیستم، مقابل یک گروه هستم و در کنار مردم قرار دارم و همراه با مردم معتقدیم که باید جمهوریت را حفظ کنیم. همتی گفت که رقیبش قهر مردم با صندوق‌های رای است.

همتی در بخشی دیگر از سخنانش در کلاب هاوس اعلام کرد که بانی وضع موجود نیست و رقبایش در انتخابات نیز، بانی وضع موجود هستند. وی همچنین گفت: ما نباید متوسل به کار‌های پوپولیستی بشویم. برخی کاندیدا‌ها می‌گویند می‌خواهیم ۴۵۰ هزارتومان یارانه بدهیم یا می‌گویند می‌خواهیم به هر زوج ۵۰۰ میلیون وام بدهیم. از کدام منابع؟ می‌گویند می‌خواهند فلان قدر یارانه بدهند؛ من هم از خدامه، فقط بگویند از کجا می‌خواهید این پول‌ها را بیاورید؟ بار‌های تورمی آن را به روی دوش مردم خواهید گذاشت.

روحانی به شورای نگهبان نامه نوشت

پس از اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان و حذف چهره‌های مهم سیاسی و با تجربه کشور از جمله اسحاق جهانگیری و علی لاریجانی، عملکرد این شورا مورد نقد جامعه و سیاسیون قرار گرفت؛ تا حدی که صادق آملی لاریجانی که بیش از دو دهه عضو این شورا است، اعلام کرد که این رفتار شورای نگهبان جای هچیگونه دفاعی ندارد. حسن روحانی روز چهارشنبه در راستای اصل۱۱۳ قانون اساسی در رابطه چگونگی اعمال نظر و بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری نامه‌ای را به شورای نگهبان ارسال کرده است. نامه روحانی تاکنون ازسوی شورای نگهبان پاسخی دریافت نکرده است. روحانی شب اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌های شورای نگهبان نیز نامه‌ای در این باره به رهبری نوشته بود و از وی خواست تا اگر صلاح می‌بینند تغییری در این باره اعمال شود. ظاهرا آن نامه هم بی جواب مانده است.

دست خالی سعید جلیلی در مذاکرات هسته‌ای و اقتصاد

سخنگوی ستاد سعید جلیلی در نشست خبری در خبرگزاری فارس اعلام کرد که مذاکره تنها راه حل مشکلات نیست، اما حتما یکی از راه‌حل‌های مشکلات است، ولی مذاکره‌ای خوب است که اثر آن در سفره مردم دیده شود. جلیلی هیچ وعده‌ای نمی‌دهد مگر اینکه بر اجرای آن مطمئن باشد و اجرای آن محرز باشد. اگر حتی احتمال ۶۰ - ۷۰ درصدی هم برای اجرای مسئله‌ای باشد از طرح آن خودداری شده است.

سخنگوی ستاد جلیلی همچنین گفت که هیچ هماهنگی بین ستاد رئیسی و جلیلی وجود ندارد و جلیلی می‌خواهد خود را صادقانه در معرض رای مردم قرار دهد و حضور او در انتخابات نمایشی نخواهد بود. جلیلی با قدرت حضور خواهد داشت و این حضور به معنای حذف و تخریب کاندیدای دیگر نخواهد بود.

سعید جلیلی در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، ریاست تیم مذاکره کننده هسته‌ای را برعهده داشت، نتیجه مذاکرات وی تحمیل و بیشتر کردن تحریم‌ها علیه کشور بود. حالا او داعیه دار تغییر و رونق اقتصادی است. او در سخنانی اعلام گفته روند هشت سال گذشته نشان داد که دولت وظیفه‌ای جدی در تامین مسکن برای خود قائل نبوده است. تنها در سه سال، قیمت مسکن در کشور ما شش برابر شده؛ آیا نمی‌توانستید نقشی ایفا کنید که وضعیت مسکن به این شرایط تاسف باری که امروز هست درنیاید؟ شش برابر شدن قیمت مسکن و به تبع آن افزایش اجاره‌بها برای یک کارمند، یک کارگر و برای کسی که باید تمام توانش را بگذارد تا بتواند مسکن تهیه کند، پرتگاه نیست؟ بعد می‌گویند ما می‌خواستیم کشور را از پرتگاه نجات بدهیم!

محسن رضایی: یارانه‌های ثروتمندان از بنزین را قطع می‌کنیم

محسن رضایی در ارائه شعارها و وعده‌های عجیب و غریب تا به این لحظه پیشتاز است. وی ادعا کرده که در صورت پیروزی در انتخابات ریال را بعد از دلار و یورو برترین پول منطقه خواهد کرد!

وی همچنین اعلام کرده که می‌خواهد به مردم۴۵۰ هزار تومان یارانه بدهد. او درباره راه کار اجرایی شدن این طرح گفت: از دو منبع صرفه‌جویی، منابع یارانه ۴۵۰ هزارتومانی به دست می‌آید یکی صرفه‌جویی یارانه‌هایی که ثروتمندان از بنزین به دست می‌آورند که آن را قطع می‌کنیم و این ۴ میلیارد دلاری که از کل یارانه‌های بنزین، گازوئیل، آب، برق و... می‌شود را به ۴۰ میلیون نفر می‌دهیم. غیر از این ارز‌های ۴۲۰۰ تومانی که به دست واسطه‌ها می‌رود و نهاده می‌خرند و با قیمت گزاف می‌فروشند را آزاد می‌کنیم و از آن برای پرداخت یارانه استفاده می‌کنیم.

محسن رضایی همچنین گفت: من متخصص اقتصاد هستم و رساله ام در حوزه پولی را با معدل ۱۹ و خورده‌ای به پایان بردن. در سال ۹۲ بدون آن که کسی حواسش باشد، بنده در برابر کلید آقایان، هزار تومانی را دستم گرفتم و از کاهش ارزش پول ملی سخن گفتم.

این وعده محسن رضایی با واکنش دیگر کاندیداها مواجه و بسیاری از اون به دلیل ارائه وعده‌های بی پشتوانه انتقاد کردند.

جبهه اصلاحات: هیچ گزینه‌ای در انتخابات نداریم

روز گذشته نیز، خبری با عنوان ستاد اصلاح‌طلبان حامی رئیسی آغاز به کار کرد، روی خروجی خبرگزاری ایسنا قرار گرفت. در ابتدای این خبر آمده که  «جمعی از اصلاح‌طلبان کشور ستاد و پویشی برای حمایت از آیت‌الله رییسی در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو راه اندازی کردند.» خضر خلیلی سخنگوی این کمپین با بیان این مطلب در مصاحبه‌ای تاکید کرد: علیرغم انتقادات این فعالان اصلاح طلب به فرآیند بررسی صلاحیت‌ها، نظر به اینکه کناره‌جویی از انتخابات را همراستا با منافع ملی نمی‌دانند، با حفظ چارچوب‌های نگرش اصلاح‌طلبانه تصمیم به مشارکت در انتخابات گرفته‌اند.

وی افزود: این مجموعه از فعالان اصلاح‌طلب بر اساس دیدگاه‌های مدرن، ملی و اطمینان‌بخشی که در بیانیه انتخاباتی آیت الله رئیسی هم به وضوح ذکر شده، تصمیم دارند در پویشی رو به گسترش و با هدف ایجاد همگرایی و تمرکز بر برنامه گذر کشور از مشکلات و بحران‌های موجود به شکل‌دهی جریانی سیاسی برای تشویق مردم به شرکت گسترده در انتخابات و حمایت از آیت‌الله رییسی اقدام نمایند.

سخنگوی جبهه اصلاحات در واکنش به اخباری مبنی بر تشکیل ستاد‌های انتخابتی اصلاح طلبان برای برخی کاندید‌ها از جمله ابراهیم رئیسی گفت: موضع جبهه اصلاحات ایران در بیانیه رسمی این جبهه منتشر شده است. بار‌ها گفته‌ایم که همه نامزد‌های این جبهه رد صلاحیت شده‌اند و کاندیدایی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نداریم.

متأسفانه شاهدیم افرادی عنوان و نام اصلاح طلبی را یدک می‌کشند، در حالیکه هیچ نسبتی با گفتمان اصلاحات ندارند و عملاً در خدمت جریان رقیب اصلاحات عمل می‌کنند. خاصه در بزنگاه‌های انتخابات در خدمت جنگ روانی و خبرسازی رسانه‌های مخالف جریان اصلاحات و در جهت تضعیف و تخریب تصمیمات جمعی اصلاح طلبان هم عمل می‌کنند.

مهرعلی‌زاده: رقیب به دنبال کاهش مشارکت است

محسن مهرعلی‌زاده نامزد ریاست جمهوری که در روزهای اخیر به دنبال جلب حمایت اصلاح طلبان است در توییتر نوشت: حریف امکانات و ابزار‌های قدرت را در اختیار داشته و اراده ملت را در تضاد با منافع خود می‌بیند. رقیب ما تلاش دارد با کاهش مشارکت مردم و پیروزی در انتخاباتی بی رونق که به یک‌پارچه کردن قوا می‌انجامد، منافع ملی را فدای منافع خود کند.

سعید جلیلی: فیلترینگ «توییتر» توجیه ندارد

سعید جلیلی که از جریان اصولگرایان تندرو و حامی فیلترینگ و محدود سازی است،روز گذشته توییت عجیب کرد. او در توییتر نوشت: فیلترینگ توییتر توجیه ندارد و در روز اول دولت، مجموعه‌ای از احکام را صادر می‌کنیم. البته او اعلام کرده که طرحی دارم که ۷ میلیون مرزنشین را صادرکننده می‎کند. طبیعتا او از راه‌کار‌ها و شیوه اجرایی شدن این طرح هیچ صحبتی نکرده است.

سعید جلیلی همچنین در بخشی از سخنان خود گفته: خانه‌ای که من مالک آن هستم ۱۲۵ متر است، ولی الان در خانه سازمانی هستم که بزرگتر است و خودرو من هم پراید است. سال ۹۲ که رفتیم به آقای روحانی تبریک بگوییم به ایشان گفتم شاید ما دو نگاه متفاوت داشته باشیم، اما این ماشین دولت نه من را به آنجایی که می‌خواهم می‌برد نه شما را. این ماشین خراب و فرسوده است؛ این ساختار اجرایی دولت نیاز به یک اصلاح جدی دارد؛ الان هم فکر می‌کنم رئیس جمهور آینده باید ساختار اجرایی دولت را اصلاح کند.

دیدار سعید محمد با ابراهیم رئیسی

بالاخره سعید محمد حمایت خود را از ابراهیم رئیسی اعلام کرد تا ستادهای انتخاباتی این داوطلب ردصلاحیت شده در جهت حمایت از ابراهیم رئیسی بار دیگر فعال شوند.

شنیده‌ها حاکی از این است که سعید محمد، کاندیدای رد صلاحیت شده با ابراهیم رئیسی دیدار و حمایت خود را از وی اعلام کرده است. در این دیدار که ۲ ساعت به طول انجامید، سعید محمد به ارائه گزارشی از روند شکل‌گیری و ساماندهی ستاد‌های مردمی، برنامه‌های تدوین شده برای دولت آینده و همچنین ظرفیت‌های فعال شده در سراسر کشور پرداخت. محمد همچنین از آمادگی کامل این ستاد‌ها برای فعالیت درحمایت از رئیسی خبر داد و تاکید کرد که زمینه این فعالیت‌ها نیز آماده شده است.

رئیسی در این دیدار گفت: مجاهدت‌هایی که مخلصانه و با احساس تکلیف، شما را به ورود در این عرصه کشاند عندالله محفوظ است و از این ظرفیت‌ها باید استفاده شود.

سعید محمد ابراهیم رئیسی

ابراهیم رئیسی و انتصابات جنجالی و ارز ۴۲۰۰ تومانی

ابراهیم رئیسی یکی از هفت نامزد انتخابات ریاست جمهوری در سخنانی اعلام کرد: آنچه من را وادار به حضور در عرصه انتخابات کرد، مشکلات اقتصادی، ناامیدی‌ها و شرایط بازار برای تولید کننده و مصرف کننده بود. در ظرف دهه ۹۰ وضعیت اقتصاد آسیب جدی دیده است؛ در ۸ سال گذشته قیمت خودرو ۷ برابر، قیمت گوشت ۵ برابر، قیمت مسکن ۷ برابر افزایش پیدا کرده و ارزش پول ملی نیز افت کرده است.

وی ادامه داد: ما باید جلوی خلق پول را بگیریم، زیرا نقدینگی سیل بنیان‌کن است؛ دولت پرهزینه اداره می‌شود، معتقدیم امکان کاهش جدی نرخ تورم و گرانی وجود دارد. ارز ۴۲۰۰ تومانی چقدر وارد سفره مردم شد؟ این میزان ارز به جیب چه کسانی رفته است؟ ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست افراد خاصی به تعداد انگشتان دست، رفته است.

یکی دیگر از اخبار پیرامون ابراهیم رئیسی، انتصاب وزیر ارتباطات احمدی‌نژاد به عنوان مسئول فضای مجازی ستاد رئیسی بود. تقی‌پور به علت اظهار نظرهایی که در زمان وزارت در خصوص فضای مجازی کرد شناخته می‌شود و گفته بود "اینترنت ۱۲۸ کیلوبیت برای مردم کافی است". از چهره‌های جنجالی پیرامون رئیسی به شمار می‌رود. 

قاضی زاده‌هاشمی: تورم را به زیر ۵ درصد می‌رسانم

قاضی زاده هاشمی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری و نماینده مجلس، به نظر می‌رسد علاقه زیادی برای دیده شدن دارد و به هر نحوی که شده حتی تخیلی و غیرعلمی، سعی دارد تا شعار‌های پوپولیستی سر دهد. بعد از وعده وام ۵۰۰ میلیون تومانی به زوج‌های جوان، او حالا اعلام کرده که در طول ۴ سال نرخ تورم را از ۵۰ درصد فعلی به زیر ۵ درصد کاهش می‌دهیم. برنامه تحت عنوان کتاب دولت اعتماد برای کاهش تورم چاپ کرده‌ایم و ۲ سال است روی کنترل تورم و راه‌های مهار آن در حال مطالعه هستیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
1
2
متاسفانه این روزها اصولگرایی یعنی پوپولیستی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان