تاریخ انتشار: ۱۱:۰۷ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۰

کاهش بارگذاری مجاز ارتش در پادگان ۰۶ / کلاف سردرگم بوستان ارتش باز می‌شود؟

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران می‌گوید: میزان بارگذاری مجاز ارتش از حدود ۶۰۰ هزار متر مربع به ۵۰۰ هزار متر در پادگان ۰۶ کاهش پیدا کرده و بهره‌برداری از بوستان با مشارکت ارتش خواهد بود.

کاهش بارگذاری مجاز ارتش در پادگان ۰۶ / کلاف سردرگم بوستان ارتش باز می‌شود؟

رویداد۲۴ پادگان ۰۶ ارتش پادگانی در شمال شرق تهران با مساحت ۵۲ هکتار است که قرار بود سال ۷۲ با طرح قانون انتقال پادگان‌ها و اراضی نظامی به خارج از شهر به شهرداری‌ها واگذار شود. در این قانون تاکید شده بود که یا این زمین‌ها به قیمت ۳۵ درصد املاک پیرامون با کاربری مسکونی خریداری شود یا ۴۰ درصد مساحت زمین به خدمات عمومی اختصاص یاید و ۶۰ درصد دیگر برای تامین هزینه‌های انتقال پادگان بارگذاری شود.

اما طرح تفصیلی مصوب سال ۹۱ و تبدیل کردن پادگان‌ها به پهنه «M» و «S» یعنی پهنه‌ای که امکان بارگذاری تجاری، اداری و مسکونی در آن وجود دارد، هزینه تملک برای شهرداری را سنگین‌تر از گذشته کرد.

ارتش می‌خواست از ظرفیتی که طرح تفصیلی در اختیارش قرار داده استفاده کند و بخش بزرگی از مساحت پادگان را تبدیل به مجتمع‌های تجاری، اداری و مسکونی کند، اما شهرداری تهران معتقد بود این تصمیم حجم ترافیک خیابان پاسداران را از آنچه هست بیشتر می‌کرد.

مدیریت شهری اسبق با ارتش توافق کرده بود که یک میلیون و ۶۰۰ هزار متر مربع از مساحت پادگان تبدیل به مجتمع‌های اداری، تجاری و مسکونی شود. همان زمان کارشناسان شهری هشدار داده بودند که این فضا برابر با یک شهر ۶۰ هزار نفری است و تبدیل به یک غده سرطانی بزرگ در منطقه پاسداران خواهد شد. با این حال همین توافق به کمیسیون ماده ۵ رفت و سطح ساخت به یک میلیون و ۲۰۰ هزار متر مربع کاهش پیدا کرد.

با روی کار آمدن پیروز حناچی و بر اساس توافقاتی که شهرداری تهران با ارتش انجام داد، سطح مورد مطالبه ارتش به ۶۳۰ هزار متر مربع کاهش پیدا کرد؛ توافقی که در نوع خودش، پیروزی بزرگی برای شهرداری محسوب می‌شد.

بعد از اعلام این توافق بود که اعضای شورای شهر تهران به شهردار پیشنهاد دادند شهرداری ۶۳۰ هزار متر مربع توافق شده با ارتش را در نقطه دیگری تامین کند و کل ۵۲ هکتار پادگان ۰۶ تبدیل به بوستان بزرگی برای تهرانی‌ها شود و با این اتفاق مشکل ترافیکی جدیدی به منطقه پاسداران اضافه نشود. این پیشنهاد از سوی شهردار پیگیری نشد و از آنجایی که مساحت پادگان نیز بیش از ۱۰ هکتار بود، بررسی آن به شورای عالی معماری و شهرسازی ارجاع داده شد و این شورا در اواخر آبان سال ۹۸ رای خود را صادر کرد.

مطابق با مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی، ارتش می‌توانست در ۶۳۰ هزار متر مربع از پادگان اقدام به ساخت ۲۸۰ هزار مترمربع مسکونی با جمعیت‌پذیری ۳۵۰۰ نفر، ۶۹ هزار متر مربع تجاری، ۲۱ هزار متر مربع خدمات مسکون، ۶۳ هزار متر مربع هتل و ۱۹۷ هزار متر مربع اداری کند.

با وجود انتقادات اعضای شورای شهر، اواسط خردادماه سال گذشته شهرداری تهران خبر از تبدیل پادگان ۰۶ به بوستان ارتش داد و با حضور مدیران شهرداری و امیران ارتش کلنگ احداث بوستان ۳۵ هکتاری را بر زمین زد.


بیشتر بخوانید: اقدام عجیب بنیاد مستضعفان در جماران/ تشییع پیکر شهید گمنام همزمان با اجرای رای تخریب ساخت و ساز غیرمجاز


توقف واگذاری ۳۵ هکتار از پادگان ۰۶ به شهرداری تهران

کمتر از یک ماه از افتتاح نمایشی بوستان نگذشته بود که محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران در واکنش به تذکر محمد سالاری درباره بارگذاری سنگین احتمالی ارتش در محدوده پادگان گفت که «دیگر لازم به تذکر در این‌باره نیست چراکه توافق منتفی شده است»، اما شهرداری تهران سخنان محسن هاشمی را تکذیب کرد و رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران اعلام کرد که منتفی شدن توافق پادگان ۰۶ صحت ندارد.

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران نیز در مصاحبه‌ای درباره آخرین وضعیت پادگان ۰۶ و برنامه‌های شهرداری تهران در همکاری با ارتش گفته «اطلاع جدیدی از اینکه ارتش خواسته جدیدی را در رابطه با این پروژه مطرح کرده باشد، نشنیدم و به نظر می‌رسد که کل پروژه فعلا متوقف است، اما چرایی این مساله براى ما مشخص نیست».

در نهایت عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران نیز منتفی شدن توافق را تکذیب و اعلام کرد که «توافق صورت گرفته با ارتش، پس و پیش‌هایی داشته است و اکنون در جایی قرار گرفتیم که از منظر حقوقی، قانونی و شهرسازی، توافق ۰۶ توافق محکمی است.»

با وجود انکار منتفی شدن توافق، اما خبری هم از انجام عملیات عمرانی در بوستان و آماده کردن آن برای بازگشایی به روی مردم به گوش نمی‌رسید و هنوز احتمال لغو توافق بسیار قوی‌تر از فرضیه‌های دیگر بود تا آنکه پیروز حناچی در نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار جامعه۲۴ اعلام کرد که «نظر ما درباره پادگان ۰۶ همان است که گفتیم، ولی به نظر می‌رسد ارتش خود می‌خواهد موزه‌داری کند و تقاضایشان این است که ما خودمان این کار را بکنیم. این کار شاید به مصلحت نباشد و اگر آنچه ما می‌خواستیم اتفاق نیفتد تمامی مصوباتش باطل می‌شود.»

کاهش بارگذاری ارتش از ۶۰۰ هزار متر مربع به ۵۰۰ هزار متر مربع

اواسط اسفندماه سال گذشته بود که عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران در توضیح اینکه نظر ارتش درباره این توافق چیست، به رویداد ۲۴ گفته بود که احساس می‌شود هنوز تصمیم واحدی در این‌باره در ارتش گرفته نشده است؛ برخی از آن‌ها می‌گویند باید مصوبه را ادامه بدهیم، گاهی می‌گویند کل پادگان را باید تبدیل به موزه ارتش کنیم، در برخی مواقع موضوع استقرار فعالیت‌های دانش‌بنیان را یا شهر دانشگاهی را مطرح می‌کنند و زمان‌هایی نیز می‌گویند پادگان را به نهاد‌هایی که درون ارتش هست، می‌فروشند.

حالا، اما او در گفت‌وگویی با جامعه ۲۴ اعلام کرد که میزان بارگذاری مجاز ارتش از حدود ۶۰۰ هزار متر مربع به ۵۰۰ هزار متر کاهش پیدا کرده است و بهره‌برداری از بوستان با مشارکت ارتش خواهد بود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران می‌گوید: بعد از توافقی که با ارتش بر سر پادگان ۰۶ و مصوبه شورای عالی داشتیم دو مساله مطرح شد؛ یکی اینکه می‌گفتند میزان بارگذاری تعداد طبقاتی که شورای عالی تصویب کرده اگر کاهش پیدا کند به نفع محدوده و محله است. هر جا بارگذاری کاهش پیدا کند حتما تبعات ترافیکی که برای محدوده دارد کمتر خواهد بود که البته ارزیابی‌هایی که کارشناسان ترافیک انجام داده بودند همان بارگذاری هم مشکلی از نظر اصول شهرسازی ایجاد نمی‌کرد. در آنجا دو ایستگاه مترو و بزرگراه صیاد شیرازی است و مسئله جدی ایجاد نمی‌شد، چون جمعیت‌پذیری که شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب کرده بود ۳ هزار و ۵۰۰ نفر بود که برای محدوده‌ای که کنار بزرگراه است خیلی عدد بزرگی نیست، اما بالاخره یکی از محور‌هایی بود که درباره آن با ارتش گفتگو کردیم

گلپایگانی اضافه می‌کند: بحث دوم از سوی ارتش بود، آن‌ها می‌گفتند؛ اینکه کل پادگان را به شهرداری بدهیم و تبدیل به بوستان کنند در کنار واگذاری ساختمان‌هایی که از دوره پهلوی اول به عنوان پادگان و مرکز آموزش استفاده می‌شده درست نیست و دوست داشتند در بهره برداری‌های آینده بوستان ارتش نیز مشارکت فعالانه‌تری داشته باشند. در بدنه ارتش مقابله‌ای با این موضوع اتفاق افتاد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران اظهار می‌کند: نگرانی ارتش قابل بحث و گفتگو بود و در حال حاضر تقریبا به یک توافق رسیدیم که هر دوی این موارد در آن حل و فصل شده و امیدوارم طی هفته‌های آینده بوستان رونمایی شود و آنجا توافق نهایی حاصل شود.

گلپایگانی همچنین از کاهش بارگذاری در محدوده تحت تملک ارتش خبر داد و می‌گوید: از نظر زیربنا که ۶۳۰ هزار مربع مصوب شده بود به حدود ۵۰۰ هزار مربع و حتی پایین‌تر کاهش پیدا کرده است.

منبع: جامعه24

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان