تاریخ انتشار: ۰۰:۰۴ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
در گفتگو با رویداد ۲۴ بررسی شد؛

همتی و مهرعلیزاده در مناظره دوم چگونه با رقبای اصولگرا مقابله کنند؟

مناظره اول ریاست جمهوری با موضوع اقتصاد برگزار شد و عصر امروز مناظره دوم با موضوع اجتماع و فرهنگ انجام خواهد شد. فرج کمیجانی و محمدرضا خباز در این گفت‌وگو بررسی کرده‌اند که محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی چگونه در مناظره دوم حاضر شوند.

همتی و مهرعلیزاده در مناظره ها

رویداد۲۴ زینب غبیشاوی: اولین مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری به شکلی عجیب و به مانند نشست خبری برگزار شد؛ تا آنجا که منتقدان می‌گفتند نحوه برگزاری آن نه تنها سطح و شأن ریاست جمهوری، بلکه سطح و شأن مردم را هم پایین آورده است. ظاهرا پس از مناظره اول وضعیت همتی و مهرعلیزاده اندکی بهتر شد و همانطور که پیش‌بینی می‌شد، سعید جلیلی در قامت فردی بابرنامه ظاهر شد که بی‌توجه به سایر رقبا، سعی می‌کرد در آرامش تمام برنامه‌های خود را مطرح کند. او حملات زیادی به رقبایش نداشت. ابراهیم رئیسی از سوی مهرعلیزاده و همتی نقد می‌شد اما تلاش داشت در همان فضا نیز مطالبش را عنوان کند و در تمام طول مناظره می‌خواست به جای پاسخگویی به ابهامات، به ارائه برنامه‌هایش بپردازد. زاکانی و قاضی زاده هاشمی نیز سعی می‌کردند تا با کاور کردن رئیسی، از یک سو جواب ابهامات را بدهند و از سوی دیگر مهرعلیزاده و همتی را مورد حمله قرار دهند. البته محسن رضایی نیز در این دسته قرار داشت و در این بین برنامه‌های خود را ارائه می‌کرد.

محمد عطریانفر درباره مناظره اول گفته «سطح گفتگو‌ها بسیار کوته‌بینانه بود و هیچ تناسبی با ارائه برنامه‌ها نداشت. علت هم برخورد بدون مقدمه و از پیش طراحی‌شده برخی چهره‌های اصولگرا در مناظره بود. آن‌ها به‌جای آنکه از خود و از برنامه‌هایشان دفاع کنند، در غیاب نماینده‌ای از دولت تندترین و بی‌رحمانه‌ترین حملات را به دولت انجام دادند. البته آقای قاضی‌زاده‌هاشمی مستثنا بود. او سعی کرد به‌عنوان جوان‌ترین نامزد برنامه‌های خود را ارائه کند و ادب را رعایت کرد، اما مشخصا آقایان زاکانی و رضایی علیه دولت و مصداقا علیه آقای همتی و آقای مهرعلیزاده و در بستری گسترده‌تر علیه جریان اصلاحات حمله کردند و در همان ابتدا، سطح مناظره را پایین آوردند.»

محسن مهرعلیزاده و همتی نیز از ابتدای مناظره با بیان اینکه ۴ کاندیدای موجود پوششی رئیسی هستند، مخاطب تمامی سولات خود را رئیسی قرار دادند و با استراتژی «بهترین دفاع، حمله است»، سعی کردند از ناکارآمدی رئیسی و نابلدی او در امور اجرایی و مسائل سخن بگویند.

امروز دومین بخش مناظرات با محور «اجتماعی-فرهنگی» برگزار می‌شود. بسیاری معتقدند که همتی و مهرعلیزاده باید همانند مناظره اول عمل کنند و بی‌توجه به سوالات غیرعلمی و غیرتخصصی برنامه، به ارائه برنامه و مطرح کردن عملکرد نامناسب ۵ کاندیدای دیگر بپردازند. محمدرضا خباز در گفتگو با رویداد۲۴ این موضوع را تحلیل کرده که بهترین استراتژی برای همتی و مهرعلیزاده چیست.

او می‌گوید: در مناظره اول که با موضوع اقتصادی برگزار شد، استراتژی ۵ کاندیدای اصولگرا با حمله به رقیب به نحوی بود که نگذارند همتی برنامه‌های اقتصادی خود را برای مردم مطرح کند. بنابراین به آقایان همتی و مهرعلیزاده می‌گویم که دوره دوم مناظرات نیز مانند دوره اول خواهد بود و این ۵ کاندیدا همچنان حمله خواهند کرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: آقایان همتی و مهرعلیزاده باید تلاش کنند پاسخ افترا و توهین‌هایشان را به صورت مختصر بدهند و بیشتر به بیان برنامه‌هایشان بپردازند. آن چیزی که مورد علاقه و رغبت مردم است، اعلام برنامه است زیرا توهین و هتاکی را در سال‌های گذشته بسیار وجود داشته و گوش مردم از این تهمت‌ها پر است. مردم علاقمند هستند که برنامه‌ها را مطرح کنند بنابراین هر دو کاندیدا بهتر است که تحت تاثیر حملات ۵ کاندیدای دیگر قرار نگیرند و برنامه‌های خود را ارائه کنند.


بیشتر بخوانید: تحلیل نخستین مناظره انتخابات ۱۴۰۰ / حمله همه‌جانبه به همتی در روز بی‌فروغ جلیلی


خباز با بیان اینکه مسائل اجتماعی با مسائل اقتصادی لازم و ملزوم یکدیگر هستند، گفت: مسائل اجتماعی را بدون توجه و نگاه به مسائل اقتصادی نمی‌توانیم پیش ببریم. با توجه به اینکه آقای همتی از همسرشان در امر ریاست جمهوری کمک و همراهی گرفته‌اند، همین موضوع می‌تواند به صورت گسترده‌تر مطرح و به آن پرداخته شود و از نیمه پنهان مورد توجه کاندیداها، یعنی بانوان نباید غفلت کرد. به جای بحث حجاب هم بهتر است به موضوعاتی مانند فراوانی طلاق یا اعتیاد بپردازند. اگر این مسائل را مطرح کنند و راهکار‌های خود را ارائه کنند، جذبه بیشتری دارد، تا اینکه بخواهند به موضوعات مورد مناقشه بپردازند، زیرا در فرصت کم راه به جایی نمی‌برد.

فرج کمیجانی نیز به رویداد۲۴ می‌گوید: در مناظره اجتماعی بهتر است آقایان همتی و مهرعلیزاده به مسائل علمی همراه با راهکار بپردازند. آن‌ها باید به سمتی بروند که وقتی یک مشکلی را مطرح می‌کنند، بلافاصله راهکار مد نظر خود را هم بگویند.

او ادامه داد: در مناظره اول آقای همتی از سایر کاندیدا‌ها شرایط بهتر و قوی‌تری داشت و بهتر است در مناظره دوم که موضوع اجتماعی است، مسائلی مانند مشکلات آموزش و پرورش، معلمان و بازنشستگان و زنان موضوعات مهمی در حوزه اجتماعی است که نیاز است به آن‌ها بپردازند. البته به شیوه مناظره نیز انتقاداتی وارد است، ولی بهتر است به طرح مسائل و مشکلات روز و همچنین ارائه راهکار‌ها بپردازند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان