تاریخ انتشار: ۱۳:۴۱ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۰

برخورد با متخلفان چرای غیر مجاز در منطقه حفاظت شده البرزجنوبی

معاون مدیرکل و رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران چرای غیر مجاز دام در مناطق حفاظت شده را یکی از مهمترین عوامل تخریب زیستگاه‌ها و تهدید جدی برای تنوع زیستی و پوشش گیاهی عنوان کرد.

برخورد با متخلفان چرای غیر مجاز در منطقه حفاظت شده البرزجنوبیرویداد۲۴ به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، فاطمه برنا در خصوص برخورد قانونی با گله داران غیر مجاز و فاقد پروانه در مناطق حفاظت شده گفت: باتوجه به اینکه برابر قانون چرای دام و تعلیف احشام در مناطق چهار گانه محیط زیست ممنوع بوده و متخلفان این حوزه نیز به مراجع قضایی معرفی می‌شوند، تعدادی گله دار که بصورت غیر مجاز وارد منطقه حفاظت شده البرزجنوبی در حال تعلیف احشام بوده اند توسط ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان تهران شناسایی و به منظور برخورد قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای جلوگیری از ورود دام به مناطق حفاظت شده البرز جنوبی، اظهار داشت: با حضور شبانه روزی ماموران و محیط بانان در منطقه، از ورود تعداد زیادی گله دام به داخل منطقه جلوگیری و احشام نیز به خارج از مناطق تحت مدیریت هدایت شدند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران در خصوص تبعات چرای غیر مجاز دام در مناطق حفاظت شده گفت: با توجه به اینکه در سال‌های اخیر مناطق با مشکل کاهش بارندگی و کم آبی مواجه بوده و تبعات آن نیزهمواره متوجه رستنی‌ها و پوشش گیاهی بوده است، بنابراین خطر چرای بی رویه و غیر مجاز می‌تواند مخاطرات غیر قابل جبران را برای اکوسیستم منطقه به همراه داشته باشد.

برنا در ادامه با اشاره به بی توجهی بعضی افراد سود جو و فرصت طلب مبنی بر اجاره و واگذاری اراضی ملی به دامداران فاقد پروانه، بیان داشت: براساس گزارشات واصله متاسفانه بعضی افراد سودجو نسبت به اجاره اراضی ملی بعنوان مرتع به دامداران فاقد پروانه چرا اقدام کرده اند و این اقدام قطعا جرم و خلاف ضوابط بوده و در صورت مشاهده و شناسایی با این افراد برخورد می‌شود.

معاون مدیرکل و رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران کمک و حمایت دهیاران و شورایاران روستا‌های اطراف مناطق حفاظت شده برای کنترل و جلوگیری از ورود دام و گله‌های غیر مجاز به داخل منطقه را بسیار مهم و ضروری دانست و تصریح کرد: برهمین اساس این موضوع به دهیاران اطلاع داده شده، ضمن اینکه نظارت برای جلوگیری از ورود دام به منطقه و همکاری جدی آن‌ها با محیط زیست مورد انتظار است.

وی در پایان حفظ تنوع زیستی را بعنوان دغدغه مهم و اساسی برشمرد و آموزش محیط زیست را برای افراد جامعه در همه سطوح لازم و ضروری بیان کرد.

منبع: سازمان حفاظت محیط زیست

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان