تاریخ انتشار: ۱۶:۲۴ - ۱۹ خرداد ۱۴۰۰

رایزنی سران اوکراین و کانادا درباره هواپیمای اوکراینی

دفتر ریاست جمهوری اوکراین از تماس تلفنی رئیس‌جمهور این کشور با نخست‌وزیر کانادا و رایزنی آن‌ها درباره موضوعات مختلف شامل روسیه و ایران خبر داد.

رایزنی سران اوکراین و کانادا درباره هواپیمای اوکراینی

رویداد۲۴ رئیس‌جمهور اوکراین و نخست‌وزیر کانادا تلفنی درباره روسیه و دیگر موضوعات مورد علاقه دو کشور رایزنی کردند.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در پیامی توییتری توضیحاتی درباره تماس تلفنی خود با «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا ارائه داد.

زلنسکی در این پیام نوشت: «با جاستین ترودو نخست وزیر کانادا گفت‌و‌گوی پرباری درباره وضعیت در دونباس و اعمال نفوذ بیشتر به روسیه برای حصول به صلح داشتم. بابت حمایت (کانادا) از حاکمیت (اوکراین) و تمایلات یوروآتلانتیکی تشکر می‌کنم. مواضعمان را درباره تحقیق در خصوص سقوط پرواز PS ۷۵۲ هماهنگ کردیم».

۱۸ دی ماه سال گذشته (۱۳۹۸) بود که یک فروند هواپیمای متعلق به خطوط هوایی اوکراین بر اثر خطای انسانی و شلیک موشک بعد از برخاستن از فرودگاه امام خمینی (ره) سقوط کرد و ۱۷۶ سرنشین آن شامل اتباع ایرانی، کانادایی، افغانستانی، سوئدی، انگلیسی و کادر پرواز اوکراینی جان باختند. بنا بر اعلام دولت کانادا، ۶۳ نفر از مسافران این هواپیما تابعیت کانادایی داشته‌اند. در این هواپیما ۱۱ اوکراینی، ۱۷ سوئدی، چهار افغان و چهار انگلیسی نیز حضور داشته‌اند. جمهوری اسلامی ایران پس از وقوع این حادثه آمادگی خود را برای پرداخت غرامت اعلام کرد.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه تعدادی از خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی غرامت دریافت کرده‌اند، گفت: غرامتی که تعیین کردیم خیلی بالاتر از آن چیزی است که در حقوق بین‌الملل به آن متعهد هستیم.

«محسن بهاروند» اخیرا به منظور شرکت در سومین دور مذاکرات ایران و اوکراین درباره سانحه پرواز PS ۷۵۲ به کی‌یف سفر کرده بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان