تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

انتخابات شورای شهر با ۴ لیست / انشعاب اصولگرایان زیر پرچم وحدت و ائتلاف

در حالیکه اصلاح طلبان برای انتخابات شورای شهر تهران یک لیست داده‌اند، اصولگرایان تا کنون ۴ لیست منتشر کرده‌اند. گزارش رویداد۲۴ درباره لیست‌های انتخابات شورای شهر تهران را بخوانید تا بدانید در جریان اصولگرا چه می‌گذرد.

انتخابات شورای شهر تهران

رویداد۲۴ میثم سعادت: جمعه این هفته، انتخابات شورای شهر تهران هم همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود. بعضی فعالان سیاسی معتقدند در انتخابات شورای شهر می‌توان شرکت کرد و به یک فهرست آبرومند رای داد تا دست‌کم شهرداری به دست تندرو‌ها نیفتد.

اصلاح طلبان با ترکیب ۲۱ نفره علی اعطا، رضا امیدوار تجریشی، زهرا بهروز آذر، احسان بیسادی، مجتبی تقوی نژاد، خدیجه جدا، ژما جواهری، افشین حبیب زاده، زهیر خیری، فائزه دولتی، ، محمد سالاری، منیر شجاعی، آذین شرف خانی، محمدرضا شریفی، مجید صالحی فیروزآبادی، محمد علیخانی، الهام فخاری، مجید فراهانی، علی محمد مصلحی، محمد حسین مهرزاد و سیدحسن موسوی در انتخابات شورای شهر تهران حاضر شده‌اند.

اصولگرایان تا اینجا حداقل چهار فهرست اتخاباتی منتشر کرده اند. فهرست اول، فهرستی است که از مدت‌ها پیش توسط پرویز سروری و مهدی چمران تهیه شده بود و به جریان ایثارگران- رهپویان، دلبستگی بیشتری دارد. جریانی که نماد آن در انتخابات این دوره علیرضا زاکانی است. این فهرست برای شهرت بیشتر از چهره‌هایی مثل برادر شهید چمران، دختر سردار سلیمانی و بعضی نیرو‌ها و مدیران دوره قالیباف تشکیل شده و به نوعی فهرست اصلی جریان اصولگرا به شمار می‌رود.

فهرست دوم توسط مرتضی طلایی تهیه شده است. بعد از یک رفت و برگشت او در تایید صلاحیت‌ها، یاران طلایی حالا با انگیزه بیشتری برای او تلاش می‌کنند. به نظر می‌رسد، اختلاف اصلی این دو فهرست بر سر صندلی ریاست شورای شهر تهران است. طلایی از چهره‌هایی مثل زریبافان، قناعتی و ناصحی در فهرست خود استفاده کرده و مورد حمایت شورای وحدت اصولگرایان است که زیر پرچم جامعه روحانیت مبارز، در این دوره از انتخابات شرکت کرده‌اند.

فهرست طهران قوی، سومین فهرست مهم اصولگرایان است که گرچه در صدر فهرست، دو سرلیست فهرست شورای وحدت و شورای ائتلاف (چمران و طلایی) را قرار داده است، اما در ادامه از شخصیت‌های برجسته اصولگرایی استفاده کرده است که جایی در هیچکدام از دو فهرست بالا نداشته‌اند. قاسمی و حاجی قربان (از شورایاران فعال اصولگرا) در حالی در این فهرست قرار گرفته‌اند که آذین شرف‌خانی، رضا امیدوار تجریشی و زهرا شجاعی، شورایاران اصلاح طلبی هستند که در فهرست اصلی اصلاح طلبان قرار گرفته‌اند. در این فهرست چهره‌های دیگری مثل حمید سجادی و مهدی محمدنبی هم قرار دارند و بعید نیست بتوانند قسمتی از آرای پراکنده را به سمت خود جلب کنند.


بیشتر بخوانید: نرجس سلیمانی از مالزی تا فهرست اصولگرایان/ فرزند پرحاشیه سردار سلیمانی کیست؟


به گزارش رویداد۲۴ روند تولید فهرست اصولگرایان به همینجا ختم نشده است. رجانیوز با انتشار مطلبی، از حضور چهره‌های قالیبافی در فهرست اصولگرایان انتقاد کرده است و نوشته در جریان اعلام لیست شورای ائتلاف در انتخابات مجلس، محمدباقر قالیباف در برابر فهرست اولیه با یک موضع‌گیری منفی در فضای مجازی، توانست تعداد مهمی از جوانان حاضر در لیست اولیه را با نیرو‌های حامی خود جایگزین کند. این بار، اما بازخورد‌های منفی نیرو‌های انقلابی در برابر این فهرست نشان می‌دهد که جریان جوانان کارآمدی که بدون هیچ دلیل مشخصی از سوی شورای ائتلاف حذف شده‌اند، بدون توجه به بدعت‌های عجیبی، چون طرح «اشتراک صفر» باید مانع تکرار تجربه تلخ حذف جوانان به نفع افراد نزدیک به قالیباف در انتخابات مجلس شوند.

همزمان لیست جبهه پایداری هم منتشر شده است. آنطور که سخنگوی جبهه پایداری اعلام کرده  اسامی اعضای فهرست «ائتلاف بزرگ برای مردم» که مورد حمایت جبهه پایداری انقلاب اسلامی، جریان گام دوم انقلاب اسلامی، کانون دانشگاهیان ایران اسلامی، حزب عدالت‌طلبان ایران اسلامی، حزب زنان جمهوری اسلامی، حزب نیک اندیشان ایران اسلامی، جریان مردمی جماران، جمعیت تعالی ایران اسلامی، مرکز بررسی‌های راهبردی جنبش دانشجویی، رزمندگان حزب‌الله و ستاد مردمی برای مردم (ستاد مردمی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی) است هستند.

تسنیم هم نوشته شورای مرکزی «اجماع» نخبگان طی بیانیه‌ای لیست ۲۱ نفره خود را برای ششمین دوره انتخابات شورای شهر تهران اعلام کرده که آن هم از بعضی اتاق فکر‌های اصولگرایی بیرون آمده است. به نظر می‌رسد لیست همنا (هماهنگی نیرو‌های انقلاب) هم در روز‌های آینده منتشر شود گرچه این فهرست احتمالا همپوشانی زیادی با لیست دوم و سوم خواهد داشت.

شایعاتی رسیده که باز هم مثل مجلس با دخالت بزرگان، اصولگرایان با هم ائتلاف خواهند کرد چنانچه در انتخابات ریاست جمهوری هم چنین فرمانی به زودی صادر خواهد شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان