تاریخ انتشار: ۱۴:۴۷ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۰

ستاد کرونا: زنان باردار و شیرده در نوع تزریق واکسن کرونا محدودیت دارند

دکتر مسعود مردانی افزود: اطلاعات کافی در زمینه ایمنی واکسن کرونا در زنان شیرده وجود ندارد از آن جا که واکسن‌های کرونا زنده هستند به نظر نمی‌رسد خطری برای نوزاد داشته باشند.

ستاد کرونا: زنان باردار و شیرده در نوع تزریق واکسن کرونا محدودیت دارند

رویداد۲۴ عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: زنان باردار و شیرده می‌توانند واکسن کرونا را تزریق کنند، اما در نوع تزریق واکسن محدودیت دارند.

دکتر مسعود مردانی در گفتگو با ایرنا افزود: اطلاعات کافی در زمینه ایمنی واکسن کرونا در زنان شیرده وجود ندارد از آن جا که واکسن‌های کرونا زنده هستند به نظر نمی‌رسد خطری برای نوزاد داشته باشند.

وی اظهار داشت: واکسن‌های سینوفارم، کووکسین و اسپوتنیک به دلیل محدود بودن اطلاعات در شیردهی منع مصرف دارند و از بین برند‌های موجود در ایران واکسن استرازنکا بصورت محدود در زنان شیرده تزریق شده است در صورتی که زنان شیرده در ریسک بالا برای ابتلا به کرونا قرار و با ریسک فاکتور برای تشدید بیماری در آن‌ها وجود داشته باشد با صلاحدید پزشک معالج می‌تواند واکسن استرازنکا را تزریق کند و بعد از تزریق این واکسن نیازی به قطع شیردهی نیست.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: زنان باردار در مقایسه با سایر افراد در معرض خطر بیشتری برای بیماری کرونا قرار دارند و زنان باردار مبتلا به کرونا ممکن است در مقایسه با سایر زنان باردار در معرض خطر بیشتر عواقب نامطلوب مانند زایمان زودرس باشند.


بیشتر بخوانید:  علت اختلال در روند واکسیناسیون/ توزیع دوز دوم واکسن سینوفارم از شنبه


مردانی تصریح کرد: مطالعات محدودی در خصوص ایمنی واکسن کرونا در زنان باردر انجام شده، تصمیم گیری در این زمینه نیاز به هماهنگی پزشک معالج و زنان باردار دارد تا با در نظر گرفتن میزان شیوع بیماری کرونا در جامه ریسک ابتلا به بیماری و اطلاعات محدود در زمینه واکسیناسیون زنان باردار تصمیم گیری شود.

مردانی افزود: در صورتی که فرد واکسینه شده قصد بارداری داشته باشد نیازی به تاخیر در اقدام به بارداری وجود ندارد، شواهدی در رابطه با اینکه بارداری ریسک بروز عارضه بعد از تزریق واکسن را به دنبال داشته باشد موجود نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: لازم است موارد تزریق واکسن زنان باردار در سامانه سلامت مادران وزارت بهداشت ثبت شود تا دسترسی ثبت برای کارشناسان آسان باشد.

به گزارش ایرنا، تاکنون چهار میلیون و ۳۰۵ هزار و ۲۴۲ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۸۲ هزار و ۵۹۴ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند.

مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به پنج میلیون و ۱۰۷ هزار و ۸۳۶ دوز رسید.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید-۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکز‌های عمومی؛ به هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

همه ایرانیان می‌توانند به منظور تعیین زمان‌بندی و نوبت‌دهی تزریق واکسن کووید-۱۹ بر اساس سند ملی واکسیناسیون برای گروه‌های سنی اعلام شده، به «سامانه ثبت نام واکسیناسیون کرونا» به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir مراجعه کنند.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان